آتش سوزی در مراتع به علت پرتاب ته سیگار از اتومبیل به بیرون

به گزارش شیوا مارکت، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه در نوروز 97، استان های شمالی بیشترین آتش سوزی را داشتند، توصیه های لازم را برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در مراتع و جنگل ها گفت.

آتش سوزی در مراتع به علت پرتاب ته سیگار از اتومبیل به بیرون

جمشید محبت خانی در گفت وگو با ایسنا اظهارکرد: بیشترین آتش سوزی ایام تعطیلات نوروز 97، در استان های شمالی کشور رخ داد که به ترتیب استان های مازندران، گیلان و گلستان بیشترین میزان آتش سوزی را داشتند.

وی با بیان اینکه متأسفانه در ایام نوروز سال 97، به دلیل وجود پوشش های گیاهی استان های شمالی، درگیر آتش سوزی بود، در خصوص دلایل آتش سوزی ها گفت: کسی عمداً جنگل ها و مراتع را به آتش نکشید اما بر اثر سهل انگاری بعضی شهروندان هر ساله شاهد وقوع آتش سوزی در مراتع و جنگل ها هستیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور اضافه کرد: برای رفاه حال شهروندان در تعطیلات نوروز امتیازی برای شهروندان ایرانی ایجاد شده تا بتوانند با سختگیری کمتری در مناطق چهارگانه محیط زیست حضور یابند اما خواهش می کنیم که قدر این نعمت های طبیعی را بدانند و در حراست از این عرصه ها کوشا باشند چون گاه خسارت به منابع طبیعی غیر قابل جبران و احیای آن غیرممکن است.

محبت خانی در ادامه گفت: بهتر است که شهروندان در طبیعت از غذاهای آماده که احتیاج به طبخ یا گرم شدن ندارد، استفاده نمایند تا احتیاجی به روشن کردن آتش در طبیعت نباشد. در صورتی هم که تمایل به روشن کردن آتش دارند، بعد از استفاد از آتش حتماً از خاموش شدن آن اطمینان حاصل نمایند. بارها اتفاق می افتد که شهروندان تصور می نمایند که آتش را خاموش نموده اند، برای همین محل را ترک می نمایند اما بعد از مدتی آتش با وزش باد شعله ور می گردد.

وی ادامه داد: گاه بعضی شهروندان ته سیگار خود را در حال حرکت در جاده بیرون از خودرو پرتاب می نمایند. آنالیز کارشناسان ما نشان می دهد که این رفتار به ظاهر ساده بارها باعث آتش سوزی مراتع شده است. علاوه بر خطر آتش سوزی، ته سیگار یا فیلتر سیگار باعث آلودگی آب ها می گردد. هر فیلتر سیگار می تواند 500 لیتر آب را مسموم و آلوده کند. این موضوع قطعاً تنوع زیستی را تحت تأثیر قرار می دهد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در خاتمه گفت: از شهروندان خواهش می کنم اگر در نقطه ای شاهد وقوع آتش سوزی بودند، با سامانه 1540 تماس بگیرند تا محیط بانان هر چه سریع تر نسبت به اطفای حریق اقدام نمایند.

managore.ir: ایستگاه بازی: آشنایی با بازی های کامپیوتری و کنسول های بازی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 4465

به "آتش سوزی در مراتع به علت پرتاب ته سیگار از اتومبیل به بیرون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتش سوزی در مراتع به علت پرتاب ته سیگار از اتومبیل به بیرون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید