شروع ثبت نام مسکن ملی در تهران از هفته آینده

به گزارش شیوا مارکت، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: فرآیند ثبت نام متقاضیان در طرح اقدام ملی مسکن در تمامی شهرهای جدید از جمله شهرهای اطراف تهران، هفت تا هشت روز دیگر شروع می گردد.

شروع ثبت نام مسکن ملی در تهران از هفته آینده

محمود محمودزاده در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: زیرساخت ها و شرایط ثبت نام متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای جدید فراهم شده و این فرایند را که قبلا تصور می کردیم اواخر آبان ماه باشد، جلو انداخته ایم. بر این اساس هفت تا هشت روز دیگر ثبت نام در شهرهای جدید از جمله شهرهای جدید اطراف تهران آغاز خواهد شد.

وی اضافه نمود: از روز شنبه 18 آبان ماه که سامانه طرح اقدام ملی مسکن به آدرس www.tem.mrud.ir بازگشایی شده تعداد بازدیدهایی که برای اطلاع از شرایط ثبت نام اجرا شده بسیار بالاست که نشان می دهد اطلاع رسانی موثر بوده و استقبال مناسبی از این طرح شده است. سه روز فرصت گذاشته ایم تا تمام هموطنان در یک شرایط برابر از شروط نام نویسی آگاهی پیدا نمایند و از روز سه شنبه ثبت نام در چهار استان سیستان و بلوچستان، قم، خراسان شمالی و خراسان جنوبی آغاز می گردد. سه روز بعد نام نویسی در کردستان، کهگیلویه و بویراحمد و گلستان انجام خواهد شد. سه روز پس از آن نیز هموطنان در چهارمحال و بختیاری، همدان و یزد نام نویسی می نمایند.

خاتمه ثبت نام بر اساس تکمیل ظرفیت است

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان این که اتمام ثبت نام بر اساس تکمیل ظرفیت استان ها خواهد بود، گفت: این طور نیست که لزوما بعد از سه روز سایت در استان مورد نظر متقاضیان بسته گردد بلکه خاتمه فرآیند نام نویسی بر اساس تکمیل ظرفیت است. طبیعتا این فرآیند ممکن است زودتر یا دیرتر از سه روز به اتمام برسد. همچنین در صورتی که منابع و ظرفیت ملکی در مناطق افزایش یابد مجددا ثبت نام انجام خواهد شد. از سوی دیگر پس از پالایش متقاضیان ثبت نام شده در مرحله اول و در صورت وجود ظرفیت، سامانه پس از اطلاع رسانی برای ثبت نام مجدد تا سقف ظرفیت اعلام شده، بازگشایی می گردد.

محمودزاده درباره شروط هشت گانه ثبت نام گفت: مطابق مفاد قانون ساماندهی، متقاضیان ثبت نام در طرح اقدام ملی و افراد تحت تکفل باید فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی از روز اول فروردین ماه 1384 به بعد باشند و پس از انقلاب اسلامی از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده ننموده باشد. به عبارتی فرم ‹‹ج›› در استعلام از سامانه مربوطه باید سبز باشد.

وی اضافه نمود: شرط دیگر متأهل یا سرپرست خانوار بودن است. البته زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل 35 سال سن می توانند نام نویسی نمایند. داشتن حداقل پنج سال سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر مورد تقاضا از دیگر الزامات است. در شهرهای جدید سابقه سکونت حداقل پنج سال در شهر جدید مورد تقاضا یا در شهر مادر ملاک عمل خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و غیره، توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن مازاد بر تسهیلات بانکی، امکان سپرده گذاری حداقل 30 درصد هزینه ساخت مازاد بر تسهیلات بانکی، در مورد متقاضیان واجد شرایط بر اساس اعلام دستگاه یا نهاد مربوطه و هم چنین توانایی پرداخت اقساط ماهیانه بانکی تسهیلات دریافتی از دیگر شروط ثبت نام است.

ثبت نام 20 هزار نفر در بافت فرسوده

محمودزاده درباره آمار ثبت نام نمایندگان گفت: همان طور که گفتم هنوز نام نویسی در شهرهای جدید آغاز نشده اما در بافت فرسوده 20 هزار نفر ثبت نام نموده اند که به بانک معرفی شدند. به هر حال بافت فرسوده هم بخشی از طرح اقدام ملی است.

وی توضیح داد: با توجه به کمبود منابع دولتی، پرداخت تسهیلات، اختصاص زمین و آماده سازی شرایط مقداری زمان می برد. برای ساخت هر پروژه باید مدت ها کوشش گردد تا زمین مناسب با کاربری مرتبط شناسایی گردد و فاکتورهای لازم برای احداث واحد مسکونی را داشته باشد که این مقدمات، مقداری زمان می برد. در هر استان به تعدادی که بتوانند زمین تامین نمایند ثبت نام خواهیم داشت. بنابراین ممکن است ثبت نام در یک استان در چند مرحله انجام گردد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان این که استان ها در کوشش هستند تا خود را به هدف گذاری مورد نظر در طرح اقدام ملی برسانند گفت: ممکن است در بعضی شهرها با مشکل کمبود زمین روبرو باشیم که این موانع در شورای مسکن استان آنالیز می گردد. مصوباتی در این زمینه داریم از جمله ماده 6 قانون ساماندهی که باید اراضی در اختیار دستگاه های دولتی برای فراوری مسکن اختصاص یابد. این موارد در اختیار مدیریت محلی است. برنامه ای ابلاغ نموده ایم تا استان ها روی این موضوع کار نمایند که آنالیز ها در حال اجرا است.

اتنهای پیغام

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 دی 1398 بروزرسانی: 30 فروردین 1399 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 13486

به "شروع ثبت نام مسکن ملی در تهران از هفته آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع ثبت نام مسکن ملی در تهران از هفته آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید