آمریکا به دنبال حذف عربستان از بازار نفت پیش از سال 2024 است

به گزارش شیوا مارکت، مهمت اوگوتچو با اشاره به اعلام آمادگی آمریکا برای تامین نفت بازارهای جهانی در پی حملات به تاسیسات نفتی آرامکو گفت آمریکا قصد دارد قبل از سال 2024 عربستان را از بازارهای نفت جهان حذف کند.

آمریکا به دنبال حذف عربستان از بازار نفت پیش از سال 2024 است

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، هر چه از زمان جنگ عربستان سعودی علیه مردم بی دفاع یمن با چراغ سبز آمریکا می گذرد، ابعاد بیشتری از عمق باتلاقی که آمریکایی ها برای عربستان تدارک دیده اند آشکار می شود .

در روزهای گذشته در پی حملات پهپادی نیروهای یمنی به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان، 18 درصد از تولید گاز طبیعی و 50 درصد از تولید اتان و میعانات گازی این کشور متوقف شده است. در این راستا دو منبع مرتبط با شرکت تولید نفت عربستان اظهار داشتند از سرگیری استخراج و تولید نفت در این تاسیسات چند ماه به طول خواهد انجامید .

آمریکا پس از این حملات که موجب اختلال در صادرات نفت جهان شد اظهار داشت که آماده جایگزینی نفت عربستان در بازارهای جهانی است. امری که بیانگر اهداف دراز مدت واشنگتن برای خارج کردن تولید کننده عمده نفت جهان از بازار انرژی جهان است .

تشدید درگیری ها در یمن و گرفتار شدن عربستان سعودی در باتلاق این کشور به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در راستای سیاست های دراز مدت آمریکا برای فرسایش منابع اقتصادی عربستان و تصاحب بخش زیادی از سهم این کشور در بازارهای نفت صورت می گیرد .

مهمت اوگوتچو رئیس باشگاه انرژی لندن در رابطه با این موضوع گفت: من معتقدم که ما پرل هاربر صنعت نفت را در 14 سپتامبر 2019 تجربه کردیم. پس از حمله به بزرگترین تأسیسات فرآوری نفت خام جهان و دومین میدان بزرگ نفتی عربستان، آرامکو حدود 5.7 میلیون بشکه نفت در روز را از دست داد .

وی افزود: این حمله که منجر به از بین بردن 5 درصد از تولید جهانی نفت شد را می توان به عنوان یک حادثه بی سابقه در تاریخ نفت جهان یاد کرد. تاثیرات و تبعات این حادثه نیز تا زمانیکه تأسیسات نفتی آسیب دیده عربستان تعمیر شده و دوباره شروع به فعالیت کند برای چندین هفته احساس خواهد شد هر چند ممکن است تاثیرات و تبعات ناشی از این حملات بسیار طولانی تر هم باشد. این حادثه ثابت کرد که بزرگترین صادرکننده نفت در جهان آسیب پذیر بوده و سیستم دفاع هوایی این کشور ناکارآمد است .

اوگوتچو در رابطه با بزرگترین ذی نفعان این حملات گفت: روسها از تشدید بحران در منطقه بیشترین بهره را می برند. البته ایالات متحده که اکنون بزرگترین صادرکننده جهان است، نیز سود زیادی از این حوادث خواهد برد. به یاد داشته باشید، پیش از این حمله، ایالات متحده قصد داشت تا سال 2024 میزان صادرات نفت خام خود را به 9 میلیون بشکه در روز برساند. این بدان معناست که آمریکا ممکن است زودتر از زمان معین شده، عربستان سعودی را که بزرگترین صادرکننده نفت در جهان هست را از بازار انرژی جهان حذف کند .

او در رابطه با ادعای آمریکا در خصوص دست داشتن ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان گفت: ایالات متحده انگشت اتهام را همانند گذشته به سمت ایران نشانه گرفته و اظهار داشت که مدارکی را برای این ادعا نشان خواهد داد ولی به هر حال متحدان سنتی آمریکا با او در این مورد هم جهت نیستند .

رئیس باشگاه انرژی لندن در ادامه یادآور شد: در این میان فقط چین که بخش اعظم نفت خام خود را از خلیج فارس وارد می کند، به ازای هر دلار افزایش برای هر بشکه، 1.1 میلیون دلار متضرر خواهد شد. بنابراین به غیر از چین، تعداد کمی از بازیگران جهانی به دنبال خنثی کردن اوضاع خواهند بود، کسانی که چیز کمی برای از دست دادن و چیزهای زیادی برای به دست آوردن دارند. از این رو، به نظر می رسد که حمله 14 سپتامبر شانس جدی برای تشدید درگیری همه جانبه است .

وی با اشاره به روابط ایران و عربستان سعودی در سالهای اخیر و خصومت این کشور با ایران گفت: عربستان سعودی مایل به جنگ با ایران نیست درحالیکه از فشار اقتصادی بر ایران حمایت می کند. این در حالیست که زمینه جنگ با توجه به حمله به تاسیسات نفتی عربستان تغییر کرده است، اما همچنان دلایلی برای جنگ وجود ندارد زیرا با این کار عربستان خود را در خط مقدم جنگ با ایران یا نزدیکان ایران در شرق، جنوب و شمال قرار می دهد.چنین جنگی، برنامه های سهام آرامکو را نیز نابود خواهد کرد و موجب خروج سرمایه های خارجی از کشور می شود .

وی در انتها تأکید کرد: عربستان سعودی بنا به دلایل بسیاری مجبور است تا از خود نرمش و انعطاف نشان دهد. تا کنون ایران و عربستان هر دو بخاطر بیم از نابود شدن صادرات نفت از درگیری خودداری می کردند اما حال که ایرانیان به دلیل تحریم ها بیشترین ظرفیت صادرات نفت خود را از دست داده اند، دیگر این ترس از نابودی متقابل وجود ندارد. نحوه واکنش واشنگتن و ریاض (در حال حاضر محدود به لفاظی ها) دقیقاً بیانگر این موضوع خواهد بود که آیا این اتفاقات بطور موقت است یا یک تغییر مرحله در تنش های خلیج فارس می باشد .

منبع:مهر

baham1.ir: مجله باهام: با هم سفر کنیم

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 10775

به "آمریکا به دنبال حذف عربستان از بازار نفت پیش از سال 2024 است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا به دنبال حذف عربستان از بازار نفت پیش از سال 2024 است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید