اجرای مالیات بر عایدی سرمایه و راهنمایی نقدینگی برای فراوری مسکن

به گزارش شیوا مارکت، تسهیل شرایط مالی جهت راهنمایی نقدینگی به سمت بازار مسکن مورد نقد و آنالیز کارشناسان و مسئولان است. در این میان نقش مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه مسکن به عنوان یک عامل جدید در بازار مسکن انکارناپذیر است.

اجرای مالیات بر عایدی سرمایه و راهنمایی نقدینگی برای فراوری مسکن

به گزارش، علی ملک زاده طی یادداشتی برای خبرگزاری فارس نوشت: در حالی بعضی افراد معتقدند، اعمال سیاست های مالیاتی در بخش مسکن با هر هدفی موجب خروج سرمایه از این بخش می گردد که مالیات بر عایدی سرمایه تنها بخش غیرمولد را هدف قرار می دهد و بخش فراوری و عرضه مسکن از این مالیات معاف است.

در ابتدا باید از یک مغالطه بزرگ در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه مسکن پرده برداشت. مغالطه از این قرار است که بعضی مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه مسکن را مانع از جذب نقدینگی در این بازار می دانند. در واقع، از دیدگاه این افراد اعمال سیاست های مالیاتی در بخش مسکن با هر هدفی موجب خروج سرمایه از این بخش می گردد.

مغالطه از آن جا آغاز می گردد که بخش مولد (فراوریی) بازار مسکن با بخش غیرمولد (سوداگری) آن با هم در نظر گرفته می شوند. در صورتی که مالیات بر عایدی سرمایه تنها بخش غیرمولد را هدف قرار می دهد و بخش فراوری و عرضه مسکن از این مالیات معاف است.

سفته بازی و سوداگری اصلی ترین عاملی است که این روز ها قیمت ها را به صورت غیرمنطقی جا به جا می نمایند. اجرای سیاست مالیات بر عایدی سرمایه در بازار مسکن زمینه را برای ورود دلالان و گسترش فعالیت های سفته بازانه از بین می برد.

مالیات بر عایدی سرمایه با خارج کردن سوداگران از بازار مسکن، عرضه و تقاضا را در بازار واقعی می نماید. با واقعی شدن عرضه و تقاضا در بازار مسکن، روند قیمتی مسکن منطقی خواهد شد. در چنین شرایطی بازار به ثبات می رسد و سرمایه گذاران مولد و تقاضای مصرفی می توانند برای فعالیت مالی و تامین احتیاج خود برنامه ریزی نمایند.

کشور های زیادی با مسئله نوسانات قیمت مسکن روبرو هستند، اما با مقایسه آمار و ارقام رشد قیمت مسکن در اقتصاد ایران می توان این گونه تحلیل کرد که رشد قیمتی این بخش، بسیار فراتر از دیگر اقتصاد های دنیا بوده است.

ضعف شدید نظام مالیاتی و حضور کمرنگ آن در بازار مسکن و مستغلات، زمینه را برای حضور سوداگران و به التهاب کشیدن قیمت ها فراهم نموده است. حضور سوداگران در بازار مسکن نه تنها کمکی به افزایش سرمایه گذاری مولد و ساخت مسکن نمی نماید، بلکه با ایجاد آشفتگی قیمتی، عرضه نمایندگان حقیقی و سازندگان مسکن را با مشکل روبرو می نماید.

از سوی دیگر تقاضای مصرفی مسکن هر ساله بالغ بر 900 هزار واحد برآورد می گردد، با افزایش شتاب قیمتی به تقاضای غیرموثر و کم توان تبدیل می گردد. با کاهش تقاضای موثر مصرفی، عرضه نمایندگان نیز از فروش واحد های ساخته شده و آغاز پروژه جدید باز می مانند.

دور باطلی که سوداگران با حضور خود در بازار مسکن ایجاد می نمایند، فعالیت های مولد در این بازار را که بیش از 100 شغل را به طور مستقیم با خود درگیر می نماید، رفته رفته به نابودی می کشاند. در این بین تنها عده ای سودجو و سوداگر به سود های میلیاردی رسیده اند و بازار اجاره بها به دنباله افزایش شدید قیمت مسکن با افزایش قیمت شدید روبرو خواهد شد.

تسهیل خانه دار کردن مردم و رونق فعالیت های فراوریی مسکن در سایه سالم سازی این بازار است. بهترین ابزاری که در دنیا برای رسیدن به این هدف به کار گرفته می گردد، مالیات بر عایدی سرمایه است.

در این میان معین نیست که چرا بعضی از مسئولان در مقابل تجربه بیش از 100 ساله دنیای و در بیش از 187 کشور مقاومت می نمایند؟ آیا منافعی با اجرای این مالیات به خطر می افتد؟

منبع: فارس

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 3603

به "اجرای مالیات بر عایدی سرمایه و راهنمایی نقدینگی برای فراوری مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای مالیات بر عایدی سرمایه و راهنمایی نقدینگی برای فراوری مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید