اختصاص 86 میلیارد تومان برای گرد و غبار سیستان

به گزارش شیوا مارکت، دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار با اشاره به اینکه طوفان ماسه با منشا خارجی و گرد و غبار با منشا داخلی هوای این روزهای سیستان و بلوچستان را به شرایط بحرانی رسانده است، از اختصاص 86.5 میلیارد تومان برای مقابله با گرد و غبار سیستان در امسال اطلاع داد.

اختصاص 86 میلیارد تومان برای گرد و غبار سیستان

علی محمد طهماسبی بیرگانی در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه در حال حاضر در فصل غبارناکی و غبارخیزی استان سیستان و بلوچستان قرار داریم، توضیح داد: در شرایط حاضر طوفان های گرد و غبار سیستان تحت تاثیر بادهای 120 روزه است که معمولا از اردیبهشت ماه آغاز می گردد و گاهی تا شهریور و مهرماه هم طول می کشد. از سوی دیگر وضعیت غبارآلود سیستان تحت تاثیر گرد و غبارهای خارجی است.

وی با تأکید بر اینکه کانون های داخلی و خارجی شرایط گرد و غباری را برای سیستان ایجاد نموده است، گفت: طوفان ماسه از خارج از کشور از دامنه های رودخانه فراه در افغانستان آغاز می گردد و با حرکت به سمت دشت سیستان و محدوده هامون، ضرباتی به بستر رسی وارد می نماید و باعث ایجاد غبارناکی می گردد. به همین علت طوفان ماسه و گرد و غبار را به صورت توأمان در سیستان داریم.

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار تأکید کرد: در دهه 70 که وضع منابع آبی در هامون ها بهتر و میزان رطوبت سیستان بالاتر بود؛ طوفان های ماسه ای از خارج وارد ایران و تا حد زیادی کنترل می شد ولی در حال حاضر به دلیل خشکی هامون و نبود رطوبت در دشت سیستان، طوفان ماسه می تواند در سطح خاک اثرگذار باشد و خاک را بلند کند البته سال جاری اگر بارش ها و ورود آب به سمت هامون نبود، اوضاع بدتر از شرایط موجود بود.

طهماسبی بیرگانی با بیان اینکه سال قبل اعتبار قابل توجهی برای مقابله با گرد و غبار سیستان و بلوچستان اختصاص داده نشد و تنها اقدامات اورژانسی صورت گرفت، گفت: خوشبختانه سال جاری بالاترین اعتبارات گرد و غبار برای استان سیستان و بلوچستان با تمرکز بر سیستان در نظر گرفته شده است، به طوری که 86.5 میلیارد تومان برای این استان پیشنهاد شده است که در کمیته ملی گرد و غبار هم مورد تایید قرار گرفته و به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده و مورد موافقت این سازمان قرار گرفته است.

وی با اشاره به سهم هر یک از دستگاه ها از اعتبارات گرد و غبار سیستان و بلوچستان توضیح داد: نزدیک به 33 میلیارد تومان برای سازمان جنگل ها است که عمده ترین کار مقابله ای شامل نهال کاری و بوته کاری برعهده این دستگاه است همچنین 35 میلیارد تومان به منظور لایروبی و تسهیل ورودی آب از مبادی مرزی به سمت تالاب به وزارت نیرو اختصاص داده شده است. افزون بر این حدود دو و نیم میلیارد تومان برای مدیریت زراعت در سیستان در نظر گرفته شده است که کوشش می گردد به وسیله اقدامات آموزشی -ترویجی، اصول کشاورزی حفاظتی پیاده سازی گردد.

طهماسبی بیرگانی ادامه داد: از مجموع اعتبارات سیستان و بلوچستان، حدود 15 و نیم میلیارد تومان به سازمان محیط زیست داده می گردد که برای حفاظت از هامون، رساندن آب به این تالاب و پخش آب در مناطقی که تحت فرسایش بادی قرار دارند؛ هزینه خواهد گردد همچنین یک و نیم میلیارد تومان برای امور بهداشت و درمان به منظور خدمات رسانی و تجهیز بیمارستان در سیستان در نظر گرفته شده است.

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار در انتها در پاسخ به این پرسش که آیا برای مقابله با پدیده گرد و غبار در ایران برنامه جامعی تهیه نشده است؟ گفت: قرار است یک برنامه عمل برای مقابله با گرد و غبار به تفکیک استانی و به تفکیک تکالیف هر یک از دستگاه ها تا افق 1410 تهیه گردد که کارهای مقدماتی آن سال جاری آغاز شده است.

safariro.ir: سافاری رو: گردش و تفریح در سافاری های جهان

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 9074

به "اختصاص 86 میلیارد تومان برای گرد و غبار سیستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختصاص 86 میلیارد تومان برای گرد و غبار سیستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید