افتتاح بندر خشک آپرین موجب تسریع در ترخیص کالاهای اساسی و فراوری است

به گزارش شیوا مارکت، لطیفی گفت: بندر خشک آپرین با بیش از 700 هکتار زمین در استان تهران در منطقه اسلامشهر به عنوان یکی از عظیم ترین مراکز مهم لجستیک کشور موجب تسهیل درترخیص کالاهای وارداتی به کشور می گردد.

افتتاح بندر خشک آپرین موجب تسریع در ترخیص کالاهای اساسی و فراوری است

به گزارش گروه مالی خبرگزاری خبرنگاران، سید روح الله لطیفی گفت : بنادر خشک، پایانه های داخلی ترکیبی کالا هستند که در بعضی از کشورها ایجاد شده اند. ودر غالب بعضی موارد دارای ارتباط مستقیم و برنامه ای ریلی با یک یا چند بندر ساحلی هستند واز سوی دیگر با توجه به اینکه حمل ونقل ریلی یکی از باصرفه ترین و ایمن ترین روش های حمل است لذا بندر خشک آپرین با بیش از 700 هکتار زمین در استان تهران در منطقه اسلامشهر به عنوان یکی از عظیم ترین مراکز مهم لجستیک کشور و با فعالیت پایانه های حمل و نقل ترکیبی آن موجب تسهیل درترخیص کالاهای وارداتی بویژه مواد اولیه مورد احتیاج کارخانه های فراوریی به کشور می گردد. ضمن آنکه این بندر محل تقاطع خطوط ریلی شمالی - جنوبی و شرقی - غربی است وهمچنین نزدیکی این بندر خشک به فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) و منطقه ویژه مالی این شهرفرودگاهی از مزیت های دیگر این بندر خشک است که تسهیل در امر صادرات کالاهای فراوریی کشور در بر خواهد داشت .

لطیفی اضافه کرد : مقصد اصلی حجم قابل توجه ای از کالاهای وارداتی که شامل مواد اولیه کارخانجات هستند استان تهران است و باتوجه به لزوم تسریع تشریفات گمرکی وارایه خدمات مناسب در جهت رسیدن مواد اولیه به کارخانه های فراوریی در استان تهران والبرز ایجاد بندر خشک در این محدوده است که موجب کاهش چشمگیر مصرف سوخت، کسر آلودگی هوا، کاهش قابل توجه حوادث و سوانح رانندگی و ترافیک جاده ای در اطراف کلان شهر تهران است که از عظیمترین مزیت های راه اندازی بندر خشک آپرین در این منطقه است.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک با اشاره به سایر مزیت های ایجاد بندر خشک آپرین ادامه داد : این بندر محل تقاطع خطوط ریلی شمال - جنوب و شرق - غرب است و مسیرهای اصلی جاده ای نیز در کنار آن واقع شده است و با شروع فعالیت گمرک جمهوری اسلامی ایران در بندر آپرین از این پس شاهد تسریع در ترخیص کالاهای اساسی خواهیم بود. وی ادامه داد: به نظر می رسد با فعالیت این مرکز عظیم لجستیک در اطراف کلانشهر تهران صاحبان کالاها از حمل کالاهای خود از بندر شهیدرجایی و سایر بنادر جنوبی ایران به این بندر بیش از پیش استقبال نمایند. ضمن آنکه روزانه حجم بسیار زیادی بار به ویژه کالاهای اساسی در ایستگاه آپرین جابجا می گردد و قطعا موجب رونق منطقه جنوبی استان تهران و اشتغال زایی بیش از یکصد هزار شغل خواهد شد.

سخنگوی گمرک گفت: در اجرای بندهای 24 و 25 سیاست های کلی برنامه ششم توسعه و در سال جهش فراوری و به منظور تبادل اطلاعات الکترونیکی گمرکی در اسناد حمل و نقل ریلی و تسهیل ترخیص کالا در مبادی ریلی کشور تفاهم نامه همکاری های گمرکی بین راه آهن جمهوری اسلامی ایران و گمرک در بیست وپنجم فروردین ماه امسال به امضا رسید. در این تفاهم نامه دو طرف توافق کردند در زمینه استقرار گمرک در پایانه ها و مراکز لجستیک ریلی کشور و پیشبرد حمل و نقل چند وجهی در واردات و صادرات و ترانزیت کالا با یکدیگر همکاری نمایند.

لطیفی اضافه کرد : همچنین براساس این تفاهم نامه تبادل اطلاعات الکترونیکی گمرکی در اسناد حمل و نقل ریلی و تسهیل ترخیص کالا در مبادی ریلی کشور صورت خواد گرفت . ضمن آنکه با امضای این تفاهم نامه گمرک جمهوری اسلامی ایران و راه آهن در تامین تجهیزات و ایجاد زیرساخت های گمرکی در مبادی ریلی کشور با اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح با یکدیگر همکاری های لازم را خواهند داشت و همچنین در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و در سال جهش فراوری طرفین موافقت کردند، کارگروهی را متشکل از نمایندگان تام الاختیار تشکیل دهند تا در زمینه اجرایی و عملیاتی شدن این تفاهم نامه با یکدیگر همکاری لازم را به عمل آورند .

لطیفی با اشاره به اینکه با احداث این بندر، گرایش به حمل و نقل ریلی بیشتر نیز خواهد شد، ادامه داد: با فراهم شدن چنین ظرفیتی امکان تقویت حمل و نقل ریلی در کشور بویژه از بنادر اصلی کشور تقویت خواهد شد و در آینده نزدیک در صورت اتصال بندر خشک آپرین به منطقه آزاد مالی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، مکانیسم حمل ونقل وتشریفات گمرکی وترخیص کالاهای اساسی با سرعت، صحت ودقت بالایی انجام خواهد گرفت .

4141

مجله واحدی: مجله واحدی: مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 21584

به "افتتاح بندر خشک آپرین موجب تسریع در ترخیص کالاهای اساسی و فراوری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افتتاح بندر خشک آپرین موجب تسریع در ترخیص کالاهای اساسی و فراوری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید