انگیزه های روانی خرید جنون آمیز در روزگار کرونا

به گزارش شیوا مارکت، وقتی انسان دشمن خود را نبیند به وضعیتی نامطمئن دچار می گردد؛ پس برای این که نشان دهد بر دشمن خود مسلط است و بر او کنترل دارد، سعی می نماید ضعف خود را از راه های دیگری جبران کند. خرید بیشتر یکی از راه های این جبران ضعف است.

انگیزه های روانی خرید جنون آمیز در روزگار کرونا

یکی از عوارض اپیدمی کرونا این است که مردم به شکل غیرعادی و بیش از احتیاج خرید می نمایند. در فروشگاه ها دستمال توالت، پاستا، صابون و مواد ضدعفونی کمیاب شده است. چرا؟ پرفسور اندی یاپ انگیزه روانی این پدیده را شرح می دهد.

ویروس کرونا یک دشمن نامرئی است که دیده نمی گردد. وقتی انسان دشمن خود را نبیند به وضعیتی نامطمئن دچار می گردد؛ پس برای این که نشان دهد بر دشمن خود مسلط است و بر او کنترل دارد، سعی می نماید ضعف خود را از راه های دیگری جبران کند. خرید بیشتر یکی از راه های این جبران ضعف است.

به گفته پرفسور یاپ، مردم بیشتر خرید می نمایند، چون از ویروس ترس دارند. آن ها با خرید کالا های گوناگون به خود می باورانند که در برابر ویروس مجهز هستند و به سادگی مغلوب نخواهند شد. آن ها بیش از حد احتیاج خود ماسک و مواد ضدعفونی می خرند، چون خیال می نمایند با داشتن این چیز ها می توانند بار دیگر دشمن خود را به زیر کنترل در آورند.

فقدان کنترل، زمینه نگرانی

پرفسور یاپ درباره پژوهش های تازه شرح می دهد: مطالعاتی که ما در سه چهار سال اخیر انجام دادیم نشان می دهد که روان شناسی نقش فقدان کنترل را در نارسایی های روانی، مانند پانیک و استرس، دست کم گرفته است. تحقیقات ما نشان داد که مردم در حالت از دست دادن کنترل، بیش از پیش خرید می نمایند؛ یعنی کالا هایی می خرند که گمان می نمایند حس کنترل آن ها را بازسازی و ترمیم می نماید.

به نظر این استاد روان شناسی، برای بازسازی حس کنترل راه های بهتری وجود دارد که از همه مهم تر اطلاعات درست است: مردم باید در جریان باشند که چه نوع ویروسی در کمین آنهاست، چگونه ممکن است به آن ها سرایت کند و چه امکاناتی برای مقابله با آن دارند.

او می افزاید: به نظر من غرق شدن در مطالب و پست های شبکه های اجتماعی نادرست است؛ چون نگرانی و هراس آدم را بیشتر می نمایند. وقتی ببینیم مردم کالا های اضافی می خرند و باعث کمبود آن ها در بازار می شوند، خواه ناخواه تشویق می شویم که ما هم به خرید برویم و کالا انبار کنیم.

در دوران بیماری حاد تنفسی سارس، که آن هم یک اپیدمی بود، خرید جنون آمیز در شکل کنونی پیش نیامد، به این دلیل ساده که مردم هنوز خود را در شبکه های اجتماعی غرق نکرده بودند.

منبع: دویچه وله

تور پاریس: تور پاریس: سفر به نگین شهر ها اروپا و فرانسه

منبع: فرادید
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 17361

به "انگیزه های روانی خرید جنون آمیز در روزگار کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انگیزه های روانی خرید جنون آمیز در روزگار کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید