بحران جهش کووید 19؛ ماجرای کرونای جهش یافته دانمارکی چیست؟

به گزارش شیوا مارکت، این اولین بار نیست که دولت دانمارک اقدام به معدوم سازی مینک های پرورشی می نماید. پیش از این و در فصل تابستان نیز دولت دانمارک برنامه کشتار گسترده راسو ها را در مزارعی که مواردی از ابتلا به ویروس کرونا در آن ها مشاهده شده بود، به اجرا گذاشت. دولت دانمارک می گوید تا به امروز بیش از یک میلیون 200 هزار راسو در این کشور از بین برده شده اند. اما حالا مته فردیکسن نخست وزیر دانمارک تهدید این ویروس جهش یافته کرونا را بسیار بسیار جدی با توانایی عواقب ویران کننده برای سراسر دنیا توصیف نموده است.

بحران جهش کووید 19؛ ماجرای کرونای جهش یافته دانمارکی چیست؟

خبرنگاران| در حالی که انتظار می رفت، تعدادی از واکسن های کرونا در ماه های آینده مرحله پایانی کارآزمایی خود را پشت سر بگذارند، حالا بعضی رسانه های خبر داده اند که ویروس کرونا در دانمارک جهش یافته و می تواند کارایی واکسن ها را با چالش روبرو کند.

به گزارش خبرنگاران، روز های گذشته بود که رسانه ها خبر از جهش ویروس کرونا در دانمارک دادند. براساس این گزارش ها، جهش ویروس کووید 19 مربوط به مینک نوعی راسو پرورشی در این کشور است.

مینک حیوانی از خانواده راسو ها است که برای خز آن پرورش داده می گردد. دانمارک عظیم ترین پرورش دهنده مینک در سرتاسر دنیا است.

آنالیز ها نشان می دهد که ویروس کرونا پس از انتقال به وسیله انسان به راسو های پرورشی واقع در مزرعه های مینک مناطق زیلند و جاتلند شمالی دانمارک، جهش یافته و دوباره مزرعه داران و ساکنان منطقه انتقال یافته است.

براساس اعلام دولت دانمارک تا به امروز 214 نفر مبتلا به ویروس جهش یافته کرونا شناسایی شده اند. مقامات دانمارکی همچنین اعلام نموده اند که تا به امروز مرگ ناشی از ابتلا به ویروس جهش یافته کرونا مربوط به مینک ها گزارش نشده است.

پس از این موضوع، مته فردریکسن، نخست وزیر دانمارک دستور معدوم سازی تمامی مینک های پرورشی سراسر این کشور را صادر نموده است. براین اساس قرار است در روز های آینده ارتش، پلیس و سرویس اضطراری ملی دانمارک بیش از 17 میلیون مینک اروپایی را از بین خواهند برد.

براساس آخرین آمار سازمان دنیای بهداشت تا لحظه نگارش این گزارش، بیش از 49 میلیون و 700 هزار نفر در سراسر دنیا به ویروس کرونا مبتلا و بیش از یک میلیون و 250 هزار نفر نیز جان خود را از دست داده اند.

این اولین بار نیست که دولت دانمارک اقدام به معدوم سازی مینک های پرورشی می نماید. پیش از این و در فصل تابستان نیز دولت دانمارک برنامه کشتار گسترده راسو ها را در مزارعی که مواردی از ابتلا به ویروس کرونا در آن ها مشاهده شده بود، به اجرا گذاشت.

دولت دانمارک می گوید تا به امروز بیش از یک میلیون 200 هزار راسو در این کشور از بین برده شده اند.

اما حالا مته فردیکسن نخست وزیر دانمارک تهدید این ویروس جهش یافته کرونا را بسیار بسیار جدی با توانایی عواقب ویران نماینده برای سراسر دنیا توصیف نموده است.

از طرفی مسئله جهش ویروسی میان مینک ها تنها به دانمارک ختم نمی گردد. در ماه های اخیر نیز پس از شیوع کرونا در یک مزرعه پرورش مینک در آراخون اسپانیا، صد هزار مینک معدوم شدند. ده ها هزار مینک هم پس از شیوع کرونا در مزرعه های پرورش مینک هلند نابود شدند.

پس از این اتفاق، محققان مطالعه جهش ویروسی میان مینک ها را مورد آنالیز قرار دادندو به این نتیجه رسیدند که پادتن ها در برابر این ویروس مقاومت کمتری نشان می دهند.

کمتر از یک سال است که دنیا درگیر پاندمی کرونا است، ویروسی که هم میلیون ها نفر را به کام مرگ کشانده و هم زندگی روزمره مردم را با چالش روبرو نموده است. در این مدت نهاد های بهداشتی دولتی و موسسه های تحقیقاتی پزشکی و داروسازی در رقابت تنگاتنگی برای ساخت واکسن کرونا قرار گرفتند.

براساس آخرین اخبار قرار بود، واکسن دانشگاه آکسفورد، واکسن شرکت آمریکایی مدرنا، واکسن فایزر و دو نمونه واکسن چینی در سال 2021 عرضه عمومی گردد. اما حالا با جهش ویروسی کرونا در میان مینک ها و سرایت آن به انسان، محققان می گویند که کارایی این واکسن ها در برابر جهش جدید با چالش روبرو می گردد.

روزنامه تلگراف در این رابطه نوشته است که کارشناسان کشف نموده اند ویروس حین انتقال دچار جهش ژنتیکی قابل توجهی شده است. آن ها تا به امروز 5 خوشه از تغییرات در کد ژنتیک آن را یافته اند. بعضی از این تغییرات روی پروتئین اسپایک ویروس کرونا تأثیرگذار هستند. ویروس با استفاده از این پروتئین به سلول های بدن انسان نفوذ می نماید.

این روزنامه همچنین نوشته محققان دانمارکی چند ماه است که از وجود جهش ها در ویروس کرونا آگاه هستند، اما نتایج تحلیل های آزمایشگاهی هفته قبل، تأثیرات مخرب آن ها را نشان داد. این نتایج حاکی از آن بود که قابلیت آنتی بادی ها برای دفاع از بدن در مقابل شاخه های جدید ویروس کرونا کمتر است.

مته فردیکسن، نخست وزیر دانمارک هم گفته، موسسه استتنس سروم، مرکز مقابله با بیماری های عفونی در کپنهاگ، پنج مورد ویروس را در مزارع پرورش گوشت راسو و 12 نمونه از این نوع ویروس جهش یافته را در انسان پیدا نموده که حساسیت نسبت به آنتی بادی ها را کاهش می دهد.

از طرفی موسسات تحقیقاتی در دانمارک معتقدند انتشار نوع جهش یافته از ویروس کرونا می تواند امیدواری ها نسبت به موفقیت آمیز بودن واکسن آن را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

در این میان سازمان دنیای بهداشت هم اعلام نموده که آنالیز مزارع پرورش گوشت راسو را در سراسر دنیا درخصوص این نگرانی ها که این حیوان به احتمال زیاد گونه جدید و خطرناک این ویروس را به انسان ها منتقل می نمایند، شروع خواهد نمود.

ماریا ون کرخوو سرپرست فنی کووید19 سازمان دنیای بهداشت گفته این سازمان بین المللی امنیت زیستی مزارع پرورش راسو را در سراسر دنیا آنالیز می نماید تا از انتقال این بیماری از این حیوانات به انسان جلوگیری گردد.

در طرف مقابل این دیدگاه ها، بعضی از محققان هم گفته اند که جهش یک ویروس، امری طبیعی است و معین این که آیا چنین جهشی مانع از کارایی واکسن مبارزه با ویروس گردد، مساله پیچیده ای به شمار می رود.

مجله باهام: مجله باهام: با هم سفر کنیم

منبع: فرادید
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 25013

به "بحران جهش کووید 19؛ ماجرای کرونای جهش یافته دانمارکی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران جهش کووید 19؛ ماجرای کرونای جهش یافته دانمارکی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید