بیانیه نشست تخصصی سیلاب های اخیر ایران؛ زمینه ها، فرصت ها و تهدیدها

به گزارش شیوا مارکت، مرکز پژوهشی مدیریت سیلاب دانشگاه خوارزمی امروز(سه شنبه، 27 فروردین) در خاتمه نشست تخصصی سیلاب های اخیر ایران؛ زمینه ها، فرصت ها و تهدیدها، بیانیه ای در این زمینه صادر کرد.

بیانیه نشست تخصصی سیلاب های اخیر ایران؛ زمینه ها، فرصت ها و تهدیدها

به گزارش خبرنگاران، متن این بیانیه به توضیح زیر است:

سیلاب ها فرآیندهای طبیعی کره زمین هستند که به خاطر عدم شناخت کافی از قوانین طبیعت یا رعایت نکردن آن ها، این فرآیندها به مخاطره و در مواردی به فاجعه تبدیل می شوند. در مقایسه با سایر حوادث طبیعی، سیل و توفان بیشترین خسارات و تلفات را به جامعه بشری وارد کرده است. تخریب محیط زیست و منابع طبیعی، روند توسعه و کاربری نامناسب در سیلاب، دشت ها و عدم رعایت شرایط همزیستی با سیلاب، موجب رشد 250 درصدی خسارات ناشی از سیل در پنج دهه گذشته کشور شده است. با رخداد سیلاب های فروردین 1398، آسیب های جانی و مالی به بخش عمده ای از کشورمان وارد شده است؛ این وضعیت در حالی پیش آمده که می توان با اتخاذ تدابیر کارساز، خسارات ناشی از سیلاب را کاهش داد. با توجه به رسالت و اهداف مرکز پژوهشی مدیریت سیلاب دانشگاه خوارزمی و دستور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری طی نامه شماره 5-441 در تاریخ 1398/01/18و دستور مساعدت و پشتیبانی ریاست دانشگاه خوارزمی، جناب آقای حبیبی، نشست تخصصی سیلاب های اخیر ایران؛ زمینه ها، تهدیدها و فرصت ها در روز سه شنبه مورخ 98/1/27 خورشیدی در دانشگاه خوارزمی، تالار ابوریحان برگزار گردید و در راستای کاهش خسارات ناشی از سیلاب و بهره برداری مناسب از فرصت های آن، موارد ذیل مورد تأیید نهاده شد:

1) تحقیقات و مطالعات بنیادین و کاربردی و شناخت علمی جامعه سیلاب ها توسط مراکز پژوهشی به ویژه دانشگاه ها انجام گیرد.

2) مدیریت و برنامه ریزی جامع سیلاب ها مبتنی بر ابعاد جغرافیایی، سیاسی، اجتماعی، مالی و زیرساختی شکل بگیرد.

3) با توجه به رخدادهای فراوان سیلاب و گستردگی آن در سطح کشور و احتیاج به کارشناسان آموزش دیده و متخصص در این زمینه، ضرورت دارد که یک رشته نظام علمی دانشگاهی با عنوان مدیریت سیلاب با همکاری صاحب نظران علوم جغرافیا و منابع طبیعی، تعریف و با موافقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه های کشور دایر گردد.

4) مطالعه مربوط به پیشگیری و قبل از رخداد سیل، هنگام وقوع و حتی پس از رخداد سیلاب نیز بر عهده سازمانی خاص و مدیریت منسجم نهاده شده و مدیریت یکپارچه حوضه های آبریز کشور مورد توجه قرار گیرد.

5) پایگاه داده های مربوط به سیلاب های کشور در سازمان مربوط به سیلاب ایجاد گردد و این داده ها در اختیار پژوهشگران و متخصصان مربوطه قرار گیرد.

6) در جهت ارتقای آگاهی عمومی در زمینه سیلاب به وسیله رسانه های جمعی و گروهی و مراکز مردم نهاد کوشش گردد.

7) با توجه به جامع نگری نسبی رشته های علوم جغرافیایی در ارتباط با عوامل اقلیمی و توپوگرافی سطح زمین، پیشنهاد می گردد از متخصصان علوم جغرافیایی در مدیریت سیلاب و مکان یابی بهینه سدها و مخازن آن ها استفاده گردد.

مرکز پژوهشی مدیریت سیلاب دانشگاه خوارزمی

sabzevartoday.ir: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 5061

به "بیانیه نشست تخصصی سیلاب های اخیر ایران؛ زمینه ها، فرصت ها و تهدیدها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیانیه نشست تخصصی سیلاب های اخیر ایران؛ زمینه ها، فرصت ها و تهدیدها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید