تداوم افزایش ابتلا به کرونا، کمبود تخت بیمارستانی را به دنبال خواهد داشت

به گزارش شیوا مارکت، خبرنگاران/زنجان معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: اکنون نگران پاسخ گو نبودن تخت های بیمارستانی به بیماران هستیم و اگر آمار مبتلایان به ویروس کرونا افزایش یابد، در تامین داروهای مورد احتیاج نیز مشکل پیدا خواهیم کرد.

تداوم افزایش ابتلا به کرونا، کمبود تخت بیمارستانی را به دنبال خواهد داشت

جواد تاج کی شب گذشته (24 اسفند) در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار گردید، در رابطه با افزایش آمار مبتلایان به بیماری کرونا در استان، اظهار کرد: طبق اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، آمار مبتلایان به بیماری کرونا در استان افزایش پیدا نموده و علی رغم توصیه هایی که در مورد پیشگیری از بیماری کرونا به مردم داده شده است، متاسفانه باز هم شاهد افزایش آمار مبتلایان به این بیماری در استان هستیم. طبق پیش بینی های اجرا شده امروز جواب آزمایش 31 نفر از بیمارن بستری شده مثبت اعلام شد که مجموع مبتلایان به ویروس کرونا در استان به 169 نفر رسید.

وی با اشاره به اینکه اکنون باید دقت بیشتری داشته باشیم و همه همشهریان باید نکات بهداشتی را رعایت نمایند تا زنجیره انتقال بیماری در استان قطع گردد، اضافه نمود: باور داشتن به وجود مشکل موجب قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا است که گویا تا به امروز این باور در بین مردم به وجود نیامده و فراوری و توزیع مواد بهداشتی عامل حفاظت در برابر بیماری نیست و تنها راه محافظت شخصی، ماندن در خانه است.

این مسئول با بیان اینکه متاسفانه آمار بیمارستانی در حال افزایش است و ما نگران پاسخ گو نبودن تخت های بیمارستانی به بیماران هستیم و اگر آمار مبتلایان به ویروس کرونا افزایش یابد در تامین داروهای مورد احتیاج نیز مشکل پیدا خواهیم کرد، توضیح داد: تا امروز احتیاجهای دارویی موجود را تامین نموده ایم ولی اگر تعداد بیماران مبتلا به کرونا افزایش پیدا کند، نگرانی اصلی ما به سمت چگونگی تامین داروهای مورد احتیاج می رود، زیرا این بحث تنها مختص کشور ما نبوده و یک بحث جهانی است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان ادامه داد: بیماری کرونا در جهان گسترش یافته و احتیاج به دارو در همه کشورها وجود دارد که در مجموع تامین این احتیاجها به سختی صورت می گیرد، بنابراین باید یاری کنیم تا ویروس کرونا شیوع پیدا نکند.

تاج کی با اشاره به اینکه بر اساس آنالیز و پیش بینی کمیته فعال تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی استان به دنبال تامین احتیاجها هستیم، زیرا آنان سه سناریو زمان آغاز بیماری، پیک بیماری و خاتمه آن را آنالیز کردند و تا به امروز نیز بر اساس این پیش بینی ها پیش رفته ایم، اظهار کرد: خوشبختانه مراکز خوبی در زمینه فراوری الکل و نیز مراکزی که می توانند الکل را تبدیل به فرآورده های قابل استفاده به صورت ضدعفونی نمایند، در استان داریم که مقادیر زیادی محلول های ضدعفونینماینده در فرم های مختلف مثل ژل یا محلول تهیه شده است که روزانه در داروخانه های سطح استان توزیع می گردد.

وی در رابطه با توزیع دو تن محلول ضدعفونینماینده حاوی الکل، اضافه نمود: امروز حدود دو تن محلول ضدغفونینماینده در سطح داروخانه های استان توزیع خواهد شد که از این بابت مردم، دیگر نگرانی نخواهند داشت؛ ولی اکنون معضل ما عدم رعایت نکات بهداشتی توسط متقاضیان است که خدایی ننموده، فشردگی حضور مردم به انتقال بیماری یاری کند که در این خصوص با داروخانه های استان صحبت هایی شده است.

این مسئول در پاسخ به این سئوال که مصرف مواد ضدعفونی نماینده و الکل تا چه میزان به سلامت افراد و محیط زیست آسیب نمی رساند، توضیح داد: به هر حال این اقلام شیمیایی هستند و هر چقدر کمتر مصرف گردد هم به صلاح مصرف نماینده و هم به صلاح محیط زیست است. اگر مردم در خانه بمانند احتیاج به اسپری های ضدعفونی نماینده ندارند و می توانند از آب و صابون استفاده نمایند که ضرر آن بسیار کم تر از فرآورده های ضدعفونی نماینده حاوی الکل و یا ترکیبات دیگر بوده و توصیه می گردد حتی الامکان مصرف این مواد کمتر گردد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان ادامه داد: دارو و واکسنی تا به امروز برای ویروس کرونا ساخته نشده است که قابل استفاده باشد، زیرا برای اینکه یک دارو و واکسن از زمانی که فراوری می گردد تا مصرف بالینی پیدا کند به زمان زیادی احتیاج دارد و آزمایش های مختلفی بر روی حیوانات آزمایشگاهی و سپس بر روی انسان های داوطلب انجام می گردد که زمان بر است.

تاج کی اظهار کرد: پس از انجام آزمایش های لازم برای فراوری واکسن و دارو، اجازه مصرف توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تایید شده و قابل مصرف عمومی است که این فرایند احتیاج به زمان زیادی دارد؛ بنابراین پیدا کردن داروی بیماری کرونا نمی تواند واقعیت داشته باشد، زیرا این فرایند ها باید طی گردد تا این فرآوری برای درمان انسان ها به کار گرفته گردد.

وی با اشاره به اینکه ویروس کرونا می تواند به عنوان بیوتروریسم هم مطرح باشد ولی من در این رابطه به طور قطعی نمی توانم اظهارنظر کنم، اضافه نمود: تا به امروز مسمومیت مصرف متانول در زنجان روی نداده است، مردم باید متوجه باشند که متانول ضدعفونینماینده نیست و به شدت آسیب زا بوده و اندام های بدن را دچار اختلال می نمایند.

این مسئول با اشاره به موضوع قاچاق و نقش آن در حملات بیوتروریسم، اظهار داشت: بارها این موضوع را مطرح نموده ایم که کالاهای قاچاق به دلیل شرایط خاص حمل و نگه داری می توانند منبع خطر باشند، ولی اغلب نادیده گرفته می گردد. کالای سلامت محور کالایی است که تاریخ انقضا دارند، این تاریخ در صورتی اعتبار دارد که مکان ساخت، نگه داری و شرایط حمل و نقل آن معین باشد، در آن شرایط دارای اعتبار بوده و کالای قاچاق لحاظ نمی گردد.

sabzevartoday.ir: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 17279

به "تداوم افزایش ابتلا به کرونا، کمبود تخت بیمارستانی را به دنبال خواهد داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تداوم افزایش ابتلا به کرونا، کمبود تخت بیمارستانی را به دنبال خواهد داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید