ترس کرونایی داوطلبان از آزمون سراسری ، تمام دلایل عدم تغییر زمان کنکور از زبان مسئولان

به گزارش شیوا مارکت، اعتراض دانشجویان به برگزاری آزمون سراسری در فصل تابستان و به تبع آن افزایش احتمال انتقال ویروس کرونا، موجب شد تا با مسئولان امر به گفتگو بپردازیم و نظر آن ها را در این باره جویا شویم.

ترس کرونایی داوطلبان از آزمون سراسری ، تمام دلایل عدم تغییر زمان کنکور از زبان مسئولان

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، چند ماهی از شیوع ویروس کرونا در کشور نمی گذرد؛ اما اگر نگاهی به دور و برمان کنیم، متوجه تغییرات زیادی خواهیم شد از تغییر نحوه آموزش دانشجویان از حضوری به مجازی گرفته تا تعویق برگزاری آزمون های سراسری در مقطع تحصیلات تکمیلی، کنکور سراسری سال 99 نیز از تاثیرات این مهمان ناخوانده بی نصیب نماند تا آن جا که کلاس های درس دانش آموزان برای مدتی تعطیل شد و پس از آن به صورت مجازی ادامه یافت، بماند که آموزش مجازی دانش آموزان نیز کیفیت چندانی نداشت و دانش آموزان در سراسر کشور با مسائل قطع اینترنت و عدم دسترسی به تلفن های همراه هوشمند رو به رو بودند.

تاخیر در برگزاری کلاس های درس دانش آموزان دوره متوسطه و ادامه تقویم آموزشی موجب شد تا ستاد ملی مبارزه با کرونا خبر از برگزاری آزمون سراسری، حداقل پس از گذشت 20 روز از پایان امتحانات نهایی دوره متوسطه بدهد.

در همین زمان بود که نمکی، وزیر بهداشت طی مصاحبه ای اعلام نمود: قصد داریم آزمون سراسری سال 99 را در درست ترین زمان که کمترین آسیب را به فرزندان ایران وارد کند، برگزار کنیم. گرچه ممکن است تأخیر در برگزاری کنکور، باعث ایجاد اضطراب شود، اما تأخیر اگر به قیمت تأمین سلامتی آیندگان کشور باشد، با جان و دل پذیرا خواهیم بود.

پس از اعلام وزیر بهداشت و برگزاری جلسات متعدد، سازمان سنجش و آموزش کشور خبر از تغییر زمان برگزاری آزمون سراسری سال 99 از 12 و 13 تیر ماه 99 به 30 و 31 مرداد ماه 99 داد.

اعلام این خبر مخالفت و موافقت های زیادی را به همراه داشت. گروهی از داوطلبان آزمون سراسری سال 99 در تماس با خبرنگاران اعتراض خود را اعلام نمودند. آن ها معتقدند برگزاری آزمون سراسری در فصل گرما و تراکم جمعیت داوطلبان در محیط های بسته به مدت 5 ساعت موجب شیوع بیماری کرونا می شود و افزایش وسایل سرمایشی مانند کولر ها به این انتقال بیماری دامن خواهد زد. در مقابل نیز تعداد زیادی از داوطلبان اعلام نمودند که برای خود برنامه ریزی کرده اند و موافق تاخیر در برگزاری آزمون سراسری نیستند. در ادامه به برخی از پیام های داوطلبان اشاره می کنیم.

گروهی از مخالفان تعویق آزمون سراسری به برگزاری آزمون های نهایی داوطلبان اشاره کرده اند و با مقایسه ای اعلام داشتند که تفاوتی میان برگزاری آزمون ها وجود ندارد و اگر امکان برگزاری آزمون های نهایی وجود داشته است حتما می توان آزمون سراسری را نیز بدون تعویق در زمان مقرر برگزار کرد. این مسئله واکنش برخی داوطلبان را برانگیخت.

در مقابل گروهی دیگر از داوطلبان خواستار برگزاری آزمون سراسری در موعد مقرر خود شده اند و مخالفت سایر داوطلبان را به نفع تمام داوطلبان ندانستند.

تعویق برگزاری آزمون سراسری به هیچ وجه امکان پذیر نیست

به همین منظور به مصاحبه با منصورغلامی، وزیر علوم پرداختیم، وی در این باره گفت: جمعیت هر حوزه تعیین است و دو تا سه مرتبه هم سازمان سنجش اعلام کرده است که داوطلبان فرصت دارند محل برگزاری آزمون خود را عوض کنند؛ بنابراین دلیلی برای تعویق مجدد کنکور وجود ندارد. به همین منظور در زمان برگزاری کنکور هیچ تجدید نظری صورت نخواهد گرفت.

وزیرعلوم با اشاره به اینکه تمام تلاشمان براین است ترم آینده برای ورودی های جدید از اول پاییز یعنی مهر ماه آغاز شود؛ ادامه داد: امسال دو بار زمان برگزاری آزمون های سال 99 جابجا شده است. در حالی که برای هر یک از این تاریخ ها شرایط لازم از سوی سازمان سنجش آموزش کشور به منظور برگزاری بهتر آزمون فراهم شده بود؛ لذا آماده برگزاری آزمون ها در زمان های معین شده هستیم چرا که تغییر و جابجایی هر یک از آزمون ها موجب خواهد شد که در سال آینده گروهی از داوطلبان امکان ورود به دانشگاه را نداشته باشند.

غلامی با تاکید بر اینکه دانشجویان روی برگزاری ترم آینده از بهمن ماه حساب باز نکنند، تاکید کرد: اگر پاسخ آزمون های ما با یک یا دو هفته ای تاخیر اعلام شود، این مدت را به صورت برگزاری کلاس های فشرده جبران خواهیم کرد؛ بنابراین ترم آینده از مهر ماه برگزار خواهد شد. ما نباید از باب اینکه احیاناً در سیستم احساس ضعف می کنیم و یا اینکه دیگران به سیستم اعتماد ندارند حق داوطلبان را نادیده بگیریم و برگزاری آزمون ها را لغو کرده و یا مجددا به تعویق بیندازیم.

تایید زمان برگزاری آزمون سراسری توسط ستاد مقابله با کرونا

ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش نیز در این باره گفت: زمان اعلام شده برای برگزاری آزمون سراسری توسط ستاد مقابله با کرونا تصمیم گیری شده است؛ به همین منظور بهترین زمان برای برگزاری آزمون مرداد ماه خواهد بود؛ زیرا تعیین نیست در مهر ماه شیوع ویروس کرونا در چه مرحله ای باشد و از آنجایی که ترم جدید از مهرماه آغاز خواهد شد زمان دیگری برای برگزاری آزمون سراسری وجود ندارد. بر همین اساس تدابیری اندیشیده شده است تا داوطلبان در شرایط بهداشتی در آزمون سراسری شرکت کنند.

وی ادامه داد: فاصله صندلی های داوطلبان نسبت به گذشته بیشتر شده است و در برخی حوزه ها این فاصله ها حداقل 1.2 متر شده و در برخی دیگر از حوزه ها تا 1.6 متر هم افزایش یافته است. ضمن اینکه تعداد سالن ها و حوزه های امتحانی بیشتر شده و دقت شده است که فضای مناسب برای ورود به حوزه امتحانی درنظر گرفته شود که مشکل ازدحام به وجود نیاید.

خدایی در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد فاصله زمانی بین پاسخ گویی به سوالات اختصاصی و عمومی ایجاد شود تا دانشجویان در میانه آزمون یک تنفس کوتاه داشته باشند، گفت: از آنجایی که یک پاسخ نامه وجود دارد اگر زمانی را به عنوان وقت تنفس در آزمون سراسری در نظر بگیریم امکان تقلب داوطلبان پیش خواهد آمد.

رئیس سازمان سنجش شرح داد: داوطلبان و عوامل اجرایی بدون ماسک نمی توانند وارد حوزه شوند و هر داوطلب باید وسایل خودش را همراه داشته باشد؛ بنابراین نیازی به نگرانی داوطلبان وجود ندارد، زیرا شرایط بهداشتی حتی در شهر های با شرایط قرمز بیماری کرونا بیش از گذشته رعایت خواهد شد تا آزمون ها در کمال صحت و سلامت برگزار شود.

مجله کوروش بزرگ: وبلاگ خبری، تاریخی و تحلیلی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 21228

به "ترس کرونایی داوطلبان از آزمون سراسری ، تمام دلایل عدم تغییر زمان کنکور از زبان مسئولان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترس کرونایی داوطلبان از آزمون سراسری ، تمام دلایل عدم تغییر زمان کنکور از زبان مسئولان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید