تهدید سلامت دانشجویان با برگزاری آزمون های جامع علوم پزشکی ، موج جدید شیوع کرونا را تقویت نکنید خبرنگاران

به گزارش شیوا مارکت، دبیران شورای صنفی دانشگاه های علوم پزشکی زنجان، البرز، اراک و قزوین در نامه ای به رئیس منطقه 6 آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور از وی خواستند تا با لغو آزمون های جامع علوم پزشکی، از تقویت موج جدید کرونا جلوگیری کند.

تهدید سلامت دانشجویان با برگزاری آزمون های جامع علوم پزشکی ، موج جدید شیوع کرونا را تقویت نکنید خبرنگاران

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، دبیران شورای صنفی دانشجویان در دانشگاه های علوم پزشکی زنجان، البرز، اراک و قزوین در نامه ای به قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان و رئیس منطقه 6 آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور با اشاره به شیوع موتاسیون جدید انگلیسی کرونا و خطر ابتلای دانشجویان به این بیماری، خواهان لغو آزمون های جامع علوم پزشکی در اسفندماه شدند.

دانشجویان دلایل خود را برای لغو این آزمون ها به توضیح زیر اعلام کردند.

1- اساسا دوراندیشی بشر بشر بر پایه محاسبه موازنه سود و زیان هر کار صورت می پذیرد و در این مورد در یک کفه ترازو جان دانشجویان و خانواده هایشان و به طور کلی سلامت ایران عزیز واقع شده است و در کفه دیگر آزمونی که تجربه های گذشته برگزار شدن یا نشدن آن، تأثیر بسزایی در فرایند پرورش دانشجو ندارد.

2- با توجه به اینکه آزمون در همه شهر های کشور برگزار نمی گردد، تردد بین شهری در جهت رفت و برگشت، احتمال انتقال این بیماری در زمان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، سرانجامه های مسافربری و ... را که در آن ها تراکم به شدت بالاست، بیشتر می نماید. این موضوع باعث افزایش شیوع بین افرادی می گردد که در جهت و در محل اتراق و آزمون با هم مواجهه نزدیک دارند؛ بنابراین به خطر افتادن سلامت دانشجویان و از طرفی تقویت موج جدید همه گیری ویروس را به دنبال خواهد داشت.

3- عدم وجود خوابگاه های مناسب که در آن ها تراکم به حد غیرمجاز می رسد و یا مراجعه به منزل اقوام و ... زمینه دیگری برای افزایش شیوع این بیماری و ضربه نظام سلامت، دانشجویان و البته همه مردم خواهد بود.

4- تجمع دانشجویان جهت شرکت در آزمون، حین، قبل و بعد از آن، مخصوصا در شهر های پرجمعیت مانند اهواز، خرم آباد، تهران، مشهد، شیراز، تبریز، کرج و ... عاملی مهم در تشکیل کانون های کرونا خواهد بود. همین مساله بعد از بازگشت دانشجویان شهر های اطراف، به محل زندگی شان و اوج گیری موج بعدی منجر خواهد شد.

5- بعضی آزمون ها مانند کنکور سراسری و آزمون دستیاری به دلیل نبود روش جایگزین مناسب برای پذیرش دانشجو و همچنین ایجاد وقفه در تحصیل آنان، آزمون های ضروری به شمار می فرایند و لغو یا تعویق آن ها ممکن است به آسانی مقدور نباشد. این در حالی است که آزمونی مانند علوم پایه پزشکی، دندانپزشکی، پیش کارورزی پزشکی و جامع داروسازی از این چنین ضرورتی برخوردار نیستند و با توجه به تجارت کسب شده در چند ترم قبل، لغو آن باعث ایجاد وقفه در تحصیل دانشجویان نمی گردد و همچنین خللی در فرایند آموزشی و تربیتی دانشجو ایجاد نمی نماید لذا با توجه به امکان استفاده از روش های جایگزین مانند در نظر دریافت معدل دانشجو در شرایط کنونی و با شدت دریافت سیر صعودی بیماری کرونا و افزایش تعداد مبتلایان و همچنین افزایش قدرت سرایت و کشندگی ویروس جهش یافته لغو یا تعویق آزمون های غیرضروری مانند علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی، پیش کارورزی پزشکی و جامع داروسازی به جهت حفاظت از جان دانشجویان و خصوصا خانواده آنان ضرورت می یابد.

6- مساله دیگر حضور کارآموزان پزشکی در آزمون پیش کارورزی اسفند 99 است. همه گیری کرونا کارآموزی حضوری دانشجویان در بیمارستان ها را به شدت تحت تأثیر قرار داده و باعث شد دوره کارآموزی دانشجویان پزشکی ورودی 94 پیش از آزمون پیش کارورزی به اتمام نرسد و با توجه به اینکه طبق ماده 16 آیین نامه آموزش پزشکی امتحان پیش کارورزی باید در سرانجام دوره کارآموزی برگزار گردد و نه در میانه آن، متاسفانه سال جاری این مهم محقق نمی گردد، لذا داوطلبان از دوره مطالعاتی یکسان و کافی محروم شده اند و این مساله خلاف عدالت آموزشی است. در نهاید این اغلب پذیرفته شده و به عنوان کارورز در بیمارستان ها حضور خواهند داشت، اما می توان با معیارهایی، چون اعمال سوابق تحصیلی از تجمع این عزیزان در این شرایط سخت جلوگیری کرد.

7- با توجه به اینکه تعداد زیادی از دانشجویان از شهر های مجاور همچون اهواز، بندرعباس، شیراز و ... که اخیرا موارد مثبت کرونای انگلیسی در آن دیده شده و با توجه به سخنان اخیر وزیر بهداشت، برای جلوگیری از رفت و آمد بین شهر های پرخطر و رعایت صددرصدی پروتکل های بهداشتی برای جلوگیری از مرگ و میر، لذا از جنابعالی، روسا و معاونان آموزشی منطقه 6 کشوری خواهشمندیم با دقت نظر و توجه به این شرایط، نسبت به رایزنی با وزارت بهداشت درخصوص لغو یا تعویق این آزمون ها اقدام کنید.

این نامه به روسای دانشگاه های علوم پزشکی البرز، قم، قزوین و اراک و همچنین معاونان آموزشی این دانشگاه ها رونوشت شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 فروردین 1400 بروزرسانی: 18 فروردین 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 28704

به "تهدید سلامت دانشجویان با برگزاری آزمون های جامع علوم پزشکی ، موج جدید شیوع کرونا را تقویت نکنید خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهدید سلامت دانشجویان با برگزاری آزمون های جامع علوم پزشکی ، موج جدید شیوع کرونا را تقویت نکنید خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید