حل مشکل تامین واکسن کرونا تا شهریور، آخرین شرایط واکسن در جهان

به گزارش شیوا مارکت، به گزارش خبرنگاران، دکتر مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی امروز در همایش تخصصی گروه آینده نگری، نظریه پردازی و رصد کلان سلامت با موضوع آنالیز شرایط فراوری واکسن کرونا در کشورها و ارائه توانمندی کشور ایران در فراوری آن که به صورت آنلاین در فرهنگستان علوم پزشکی برگزار گردید، گفت: اکنون در جهان بیش از 5 تا 10 سال برای فراوری واکسن از فاز مقدماتی تا فراوری انبوه زمان احتیاج است و شاهد هستیم که واکسن کرونا در کمتر از یک سال در حال فراوری است.

حل مشکل تامین واکسن کرونا تا شهریور، آخرین شرایط واکسن در جهان

وی با اشاره به میزان واکسن های در حال فراوری سایر کشورها گفت: بر اساس آخرین آمار، 11 واکسن کرونا در فاز 3 بالینی هستند و 2 واکسن فایزر و مادرنا در داخل آمریکا تائیدیه های خود را اخذ نموده اند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی با بیان اینکه اکنون شاهد هستیم که ایران هم در فراوری واکسن ورود پیدا نموده است، اضافه نمود: یکی از واکسن سازهای ایرانی در فاز یک قرار گرفته است و بقیه در فازهای دیگری هستند.

وی با بیان اینکه 172 واکسن در جهان در مرحله پیش بالینی هستند، گفت: این حجم انبوه فراوری واکسن و واکسن سازی در جهان بی سابقه بوده است.

رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا با بیان اینکه واکسن ها بر اساس 4 نوع یا پایه به فراوری می رسند، گفت: این واکسن ها بر پایه های ویروس کامل، ناقل ویروس (تکثیرشونده و غیر تکثیرشونده)، DNA، RNA و پروتئین هستند.

وی با بیان اینکه 16 درصد واکسن های فراوری شده و پیش رفته مربوط به یک دُز هستند، اضافه نمود: 50 درصد از این واکسن ها دو دُز و مابقی در چند دُز هستند.

قانعی با تأکید بر اینکه 25 درصد واکسن ها هنوز شرایط تزریقشان معین نشده است، گفت: در مجله نیچر معین شده که آمریکا بیشترین سهم را در فراوری واکسن کرونا دارد.

وی درباره شرایط بازار جهانی واکسن گفت: ایالات متحده با زیرساخت های موجود، مدل واکسن های آکسفورد آسترازنکا، سانوفی، نوواوکس، فایزر، جانسون و جانسون، کیوروک، واکسرت را فراوری نموده و بیشترین سهم فراوریات مربوط به کشور آمریکا است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی اضافه نمود: از یک سو، انگلستان مدل واکسن های آکسفورد آسترازنکا، سانوفی، نوواوکس را به فراوری رسانده است. از سوی دیگر، هند حجم گسترده ای از واکسن آکسفورد آسترازنکا بالغ بر یک میلیارد دُز و نوواکس را فراوری نموده است.

رئیس گروه آینده نگری، نظریه پردازی و رصد کلان سلامت فرهنگستان علوم پزشکی تأکید کرد: کشور ایران برنامه فراوری 25.5 میلیون دُز را توسط کشور خود دارد که هنوز در مجله نیچر، این میزان فراوری از کشور ایران نیامده است. همچنین در پایگاه یونیسف، ایران در بین کشورهای فراوری واکسن قرار گرفته است.

وی گفت: 9 شرکت داخلی امکان تأمین 25 میلیون دُز در کشور را دارند و همانطور که وزیر بهداشت پیش از این اشاره نمود، می توانند 25.5 میلیون دُز به واسطه واردنمایندگان واکسن به کشور وارد کرد. همچنین 16.8 میلیون دُز به وسیله مجموعه کواکس تأمین می گردد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی با تأکید بر اینکه ما اکنون در فاز یک هستیم، گفت: ما چهار ماه نسبت به سایر کشورها فعالیت روی فراوری واکسن را دیرتر آغاز کردیم بنابراین چهار ماه عقب تر از سایر کشورها هستیم.

قانعی با ارائه پیشنهادی برای فراوری واکسن بیان نمود: پول دولت برای تأمین واکسن در تمام جهان مورد استفاده قرار گرفته به طوری که مؤسسات غیرانتفاعی و نهادهای خصوصی هم در این جریان حاضرند ولی کمترین سهم را در فراوریات داشته اند.

وی ادامه داد: دولت ها با شرکت ها وارد قرارداد شده و میزان واکسن فراوریی آنها را پیش خرید نموده اند تا ریسک فراوری در شرکت ها برداشته گردد، بنابراین اگر شرکتی در این زمینه شکست بخورد، این گونه متضرر نخواهد شد.

رئیس گروه آینده نگاری، نظریه پردازی و رصد کلان سلامت در فرهنگستان علوم پزشکی تأکید کرد: از این رو ضروری است که چنین رویه ای در کشور ما در پیش گرفته گردد.

قانعی با اشاره به میزان پیش فروش واکسن های مختلف گفت: 3.29 میلیارد دُز واکسن آکسفورد آسترازنکا، 1.37 میلیارد دُز جانسون و جانسون، 1.38 میلیارد دُز نوواکس، 1.28 میلیارد دُز فایزر و بیوانتک، 1.23 میلیارد دُز سانوفی - جی اس کی، 780 میلیون دُز مادرنا، 410 میلیون دُز کیوروک، 360 میلیون دُز سینوواک، 340 میلیون دُز اسپاتیک وی و 140 میلیون دُز واکسن کوواکس، میزان پیش فروش واکسن های مختلف در جهان هستند.

وی با اشاره به میزان فراوری واکسن ها در جهان گفت: در سه ماهه آخر 2020، یک میلیارد دُز، نیمه اول 2021، 7.7 میلیارد دُز، نیمه دوم 2021، 12.2 میلیارد دُز، در سال 2022، 26.2 میلیارد دُز و در سال 2023، 29.6 میلیارد دُز واکسن در جهان طی سه سال آینده خواهیم داشت.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی با تأکید بر اینکه شرکت های فراورینماینده همواره به مرور برای فروش واکسن اقدام نموده تا بازار پیدا نمایند، گفت: پلتفرم های فراوری واکسن در این آمار وجود ندارد و محاسبه نشده بنابراین این احتمال وجود دارد که میزان فراوری واکسن ایران هم به واکسن های فراوریی جهان اضافه گردد.

وی گفت: طبق آنالیز های به عمل آمده، تا شهریور سال آینده مشکل تأمین واکسن در ایران نخواهیم داشت و سال آینده همین موقع حتی با مازاد واکسن روبرو می شویم.

قانعی با بیان اینکه شاید فراوری یک واکسن پنج سال زمان ببرد، گفت: اکنون شاهد هستیم که بیشتر این واکسن ها در کمتر از یک سال تمام مراحل را طی نموده اند و در حال آزمایشات هستند که زودتر واکسن را به فراوری برسانند؛ علاوه بر این، فاز 4 که رصد و ایمنی است، با عنوان فاز تسریع شده پیش می رود که ما مانند سایر کشورها با این مکانیزم پیش می رویم.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی گفت: در مجله نیچر آمده که سال 1880 واکسن تیفوئید 100 سال زمان برد تا به فراوری برسد اما به مرور زمان فراوری واکسن ها کاهش یافت به طوری که فراوری واکسن هپاتیت 10 تا 15 سال به طول انجامید.

وی بیان نمود: اکنون شاهد هستیم که در سال 2020 چقدر علم بشریت پیشرفت نموده که به دلایل اورژانسی بتوانیم کمتر از یک سال واکسن به فراوری برسانیم؛ این مسائل نشان می دهد که توسعه واکسن در جهان و فناوری باعث تسریع فراوری واکسن شده است.

رئیس گروه آینده نگری، نظریه پردازی و رصد کلان سلامت فرهنگستان علوم پزشکی در مورد تائیدیه های واکسن ها گفت: به طور کلی دو نوع تائیدیه وجود دارد که شامل FDA و تائیدیه محلی می گردد؛ همه واکسن هایی که تائیدیه محلی گرفتند هنوز در فاز سه بالینی هستند.

دبیر ستاد علمی مقابله با کرونا تأکید کرد: تمام واکسن سازهای جهان هنوز در مرحله فاز سه بالینی هستند و مطالعاتشان به اتمام نرسیده اما بر اساس تائیدیه های محلی، تزریقشان را آغاز نموده اند.

به گفته قانعی، در مورد واکسن mRNA می توان چنین گفت که تا به امروز تائیدیه ای برای این مدل وجود نداشته و واکسن های ویروسی غیرفعال شده، مدل واکسن های قبلی هستند که تائیدیه هایی داشته اند.

وی با بیان اینکه تائید واکسن آکسفورد آسترازنکا در 30 دسامبر 2020 توسط انگلستان صادر شده است، گفت: تائید واکسن توسط نهادهای سلامت کشوری به میزان استفاده محدود و قبل از تکمیل داده های فاز سه بالینی هستند اما در بعضی موارد، اجازه استفاده اضطراری صادر می گردد.

قانعی در مورد واکسن هایی که اجازه استفاده اضطراری آنها صادر شده است، اضافه نمود: واکسن های فایزر، کانسینو، گامالیا، انستیتو وکتور، سینوک و سینوفارم از جمله واکسن هایی هستند که استفاده اضطراری آنها صادر شده است.

وی درباره واکسن هایی که اجازه استفاده اضطراری آنها به وسیله FDA صادر شده است، گفت: واکسن های فایزر و مادرنا از جمله واکسن هایی هستند که تائیدیه FDA و همچنین واکسن های سینوفارم و فایزر عربستان سعودی تائیدیه های کامل محلی را دریافت نموده اند.

قانعی درباره ویژگی های واکسن گفت: ما باید در فراوری واکسن به گونه ای عمل کنیم که پاسخ متعادل سیستم ایمنی، سلولی و هومورال را ببینیم و اینها را باید تحریک کنیم تا آنتی بادی های غیرخنثی نماینده و سرگردان نداشته باشیم.

رئیس گروه آینده نگاری، نظریه پردازی و رصد کلان سلامت در فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه واکسن بر پایه mRNA ایمنی مناسب را در بدن ایجاد می نماید، گفت: تا به امروز این واکسن در کشور موجود نبوده اما یکی از نکات چالشی آن، نگهداری در دمای منفی 70 و منفی 20 است.

وی ادامه داد: واکسن بر پایه وکتور ویروسی، ایمنی مناسب را در بدن ایجاد می نماید و واکسن بر اساس پروتئین نیز این ویژگی را دارد؛ همانطور که در ویروس های هپاتیت وجود داشت.

قانعی با تأکید بر اینکه در مورد واکسن ما هم باید فازهای مختلف اورژانسی را داشته باشیم، گفت: فراوری واکسن از ابتدای فراوری شدن، همواره هوادار نداشته و جنبش های ضد واکسن حتی در دوره امیرکبیر هم به وضوح دیده شده این موضوع در پاندمی 2020 مستثنی نیست و جنبش های ضد واکسن کار خودشان را با شیوع اپیدمی کرونا آغاز نموده اند.

وی ادامه داد: از یکسو، توصیه می کنیم که ابهامات در مورد فراوری واکسن رفع گردد و از سوی دیگر، رگولاتورها از سرمایه گذاران جدا کار نمایند تا سیاست با علم درآمیخته نگردد.

وی با اشاره به حمایت های معاونت علمی، صندوق نوآوری و شکوفایی و پیش خرید واکسن از این شرکت ها گفت: معاونت علمی به میزان 250 میلیارد تومان، صندوق نوآوری و شکوفایی به میزان 710 میلیارد تومان از این شرکت ها حمایت می نمایند.

رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا اضافه نمود: همچنین با مدلی که در جهان در پیش گرفته شده که آن هم پیش خرید است، در صدد هستیم که از شرکت های فراورینماینده حمایت کنیم تا آنها بتوانند واکسن های مورد احتیاج در زمینه کرونا را به فراوری برسانند.

قانعی گفت: فراوری واکسن های خوراکی هم در کشور در پیش گرفته شده که پروژه هایشان در حال توسعه است.

وی ادامه داد: ایجاد فضای رقابتی در فراوری واکسن پس از کرونا محقق شد که امیدواریم ضایعات جدی از کرونا به واسطه واکسن و فعالیت بخش پزشکی در کشور، کمتر و کمتر گردد.

قانعی با اشاره به مدل ستاد توسعه زیست فناوری برای حمایت از توسعه واکسن کرونا در داخل کشور گفت: اثبات دانش فنی، تثبیت دانش فنی و فراوری نیمه صنعتی، آمادگی برای فراوری انبوه، ست آپ فراوری انبوه و خرید تضمینی، مدل زیرساخت اولیه برای فراوری واکسن در ستاد زیست فناوری به شمار می فرایند.

رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا در ادامه با اشاره به مزیت دیگر پاندمی کرونا گفت: فراوری واکسن در بخش خصوصی توسعه پیدا کرد و توانستیم به واسطه این پاندمی به دانش فنی واکسن های نسل جدید دست یابیم.

قانعی درباره اینکه چرا ما نمی توانیم واکسن آنفلوآنزا بسازیم ولی به سرعت واکسن کرونا را ساختیم، گفت: یک ماه دیگر صبر کنید واکسن آنفلوآنزای نوترکیب فراوری خواهد شد. واکسن آنفولاانزای تخم مرغی گران است از این رو به روش نوترکیب به فراوری می رسد.

وی در مورد اثرات واکسن کرونا با وجود موتاسیون های ایجاد شده در این ویروس با تاکید بر اینکه پایش جهش های ویروس کرونا بر عهده شرکت های واکسن ساز نیست افزود: برای پایش جهش های این ویروس موسساتی ایجاد شده است.

رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا در مورد ویروس انگلستان گفت: ویروس انگلستان هنوز در کشور مشاهده نشده است.

مجله سایه: مجله سایه: وبلاگ سینما و سرگرمی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 26928

به "حل مشکل تامین واکسن کرونا تا شهریور، آخرین شرایط واکسن در جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حل مشکل تامین واکسن کرونا تا شهریور، آخرین شرایط واکسن در جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید