حمایت دولت از پژوهش هایی که جوابگوی احتیاج مردم است

به گزارش شیوا مارکت، دولت مدعی است از پژوهش هایی حمایت می نماید که به خواست جامعه پاسخ دهد و بتواند مسائل کشور را حل نماید.

حمایت دولت از پژوهش هایی که جوابگوی احتیاج مردم است

به گزارش خبرنگار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال 1384 هفته انتهای آذر ماه را به عنوان هفته پژوهش و فناوری نامگذاری نموده است که از روز 25 این ماه شروع می گردد. هدف از این نامگذاری شناسایی توانمندی های پژوهش و فناوری مراکز تحقیقاتی، شناسایی و معرفی پژوهشگران برتر، امکان تجاری سازی یافته های پژوهش و فناوری (فن بازار)، فراهم کردن فضای همکاری بین پژوهشگران، برقراری ارتباط مراکز صنعتی و فراوریی با مراکز تحقیقاتی و نهادینه کردن پژوهش در سطح جامعه است.

پژوهش در معنای کلمه به فرایند رسیدن به راهکار های قابل اطمینان به وسیله گردآوری، تحلیل و تفسیر داده ها به گونه ای برنامه ریزی شده و نظام مند است. در واقع پژوهش یعنی تحقیق و تجربه ای جامع با هدف کشف واقعیت های نو و تفسیر درست این واقعیت ها، تجدید نظر در نتیجه گیری ها، نظریه ها و قوانین پذیرفته شده در پرتو واقعیت های کشف شده و به کارگیری عملی نتیجه گیری ها، نظریه ها و قوانین جدید که در نتیجه آنالیز ها و کاوش های سخت کوشانه حاصل می گردد.

پژوهش در توسعه و پیشرفت های همه جانبه یک کشور، نقش بسیار موثری دارد؛ هر اندازه کشوری در بخش پژوهش پویاتر باشد می تواند به پیشرفت های چشمگیرتری در زمینه های مختلف از جمله صنایع، کشاورزی و خدمات دست یابد. بدون انجام پژوهش، امور آموزشی از پویایی و نشاط لازم برخوردار نخواهد بود. ازاین رو یکی از عوامل اساسی پیشرفت در کشور های توسعه یافته، توجه خاص به امر پژوهش است.

به همین دلیل معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هفته گذشته در نشست خبری که به همین مناسبت در محل وزارت علوم برگزار گردید، شعار سال جاری هفته پژوهش را پژوهش اثربخش، فناوری ارزش آفرین و رونق فراوری عنوان نمود. مسعود برومند در این نشست، هر یک از روز های این هفته را به یک موضوع مهم در این عرصه اختصاص داد و اسامی آن ها را چنین عنوان نمود؛ 23 آذرماه با عنوان پژوهش و فناوری، مدرسه، دانشگاه و جامعه؛ یکشنبه 24 آذر ماه با عنوان پژوهش، فناوری و توسعه ملی با رویکرد اجرای برنامه توسط دستگاه های اجرایی؛ دوشنبه 25 آذرماه با عنوان گام دوم در پژوهش و فناوری؛ سه شنبه 26 آذر ماه به پژوهش و فناوری و رونق فراوری؛ چهارشنبه 27 آذرماه با عنوان پژوهش، فناوری و اثربخشی اجتماعی و روز پنجشنبه 28 آذرماه نیز با شعار پژوهش، فناوری و مشارکت ملی نام گرفته است.

او در این نشست، از اختصاص بودجه 500 میلیارد تومانی به پارک های علم و فناوری گفت؛ از اینکه رقم قرارداد دانشگاه ها با صنعت در سال 97 دو برابر شده و به هزار و 773 میلیارد تومان رسید. از دستیابی به صادرات 62 میلیون دلاری در سال 97 تا افزایش فروش شرکت های دانش بنیان به 9 هزار و 700 میلیارد تومان، از اشتغال 56 هزار در پی صدور مجوز دانش بنیانی برای 7 هزار و 864 واحد که نقش فراوانی در اعتلای فرهنگ پژوهش و کارآفرینی دارند.

به گفته او با توسعه پارک های علم و فناوری، سه پارک علم و فناوری بودجه مستقل از بودجه 98 دریافت کردند و در کل، بودجه پارک ها 75 تا 80 درصد افزایش یافت.

میر حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون پژوهش و آموزش مجلس هم در گفت وگو با خبرنگار میرحمایت میرزاده درخصوص اقداماتی که مجلس در امر پژوهش انجام داده، اعلام کرد: در بحث قانونگذاری در برنامه ششم توسعه مالی، اجتماعی و فرهنگی تا حد امکان توجه لازم به حوزه پژوهش، شرکت های دانش بنیان، حوزه معاونت علمی و فناوری و همچنین مراکز پژوهشی وزارت علوم و سایر نهاد ها مبذول شده و اقدامات ضروری در این زمینه اجرا شده است و این حوزه به نسبت بسیاری از بخش های دیگر از بودجه بیشتری برخوردار است.

: همکاری 22 دانشگاه و مرکز علمی برای برگزاری جشنواره جوان خوارزمی

سخنگوی کمیسیون پژوهش و آموزش مجلس، اضافه کرد: یکی از مهم ترین گام هایی که در مجلس دهم برداشته شد، بحث مقابله با تخلف در آثار و جعل مدارک پژوهشی و فروش انتها نامه ها بود که برای اولین بار بود که چنین قانونی وضع می شد و تمام کسانی که این صندلی علمی را خدشه دار می نمایند چه در صندلی تهیه نماینده چه به عنوان منتشر نماینده، اجرا می گردد. این قانون به دولت و دستگاه های اجرایی می گوید که در مواجهه با چنین مواردی چه برخوردی داشته باشند. در مجموع به منظور پاک سازی تمامی تخلفاتی که محیط سالم پژوهشی را آلوده می نماید اقداماتی صورت گرفت.

میرزاده تاکید نمود: چه بپذیریم و چه نه، در هر جامعه ای ممکن است سرقت علمی رخ می دهد و متأسفانه در کشور ما هم این موضوع رواج پیدا نموده است تا حدی که در مقابل دانشگاه ها به وضوح اطلاعیه هایی درباره تهیه انتها نامه و یا انجام کار های پژوهشی یا تهیه پروپوزال با درج شماره تماس دیده می گردد. در بسیاری از دانشگاه ها و مراکز پژوهشی بار ها دیده شده که فرد دزد تنها روی جلد را عوض نموده است و محتوا را تحت عنوان پژوهش به نام خود زده و به خورد جامعه و مراکز پژوهشی می دهد؛ در چنین شرایطی به دلیل احساس خلأ قانونی، در مجلس دهم قانون مبارزه با تخلف در آثار علمی به تصویب رسید و تمام دست اندرکاران اعم از تهیه نماینده و انتشار دهنده آثار جعلی را تحت پوشش قرار داد. حتی در خصوص کسانی که ارتقای علمی پیدا نموده باشند مجازاتی، چون تنزل رتبه، جریمه، ارجاع به مراکز قضایی و یا حتی اخراج از دانشگاه در نظر گرفته می گردد. همه و همه از استاد تا دانشجو و چه پژوهشگر مشمول این قانون می شوند. امیدواریم که مراکز پژوهشی ما بپذیرند که موازی کاری و یا تکرار کار های قبلی را به نام پژوهش به جامعه تحویل ندهند.

او در انتها اظهار کرد: مردم و مجلس تمایل دارند آثار و پژوهش های نوین را بپذیرند، پژوهشی که نتواند به مسائل امروزی ما جواب دهد شایسته حمایت نیست. مجلس از پژوهش هایی حمایت می نماید که به خواست جامعه پاسخ دهد و بتواند مسائل کشور را حل نماید این قانون از سال گذشته در مجلس مطرح، آنالیز و تصویب شده و در حال حاضر در مرحله اجرا است.

تا8: تا8: مجله نقد و بررسی کالا ها و محصولات برندها مختلف

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 14548

به "حمایت دولت از پژوهش هایی که جوابگوی احتیاج مردم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت دولت از پژوهش هایی که جوابگوی احتیاج مردم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید