خبرنگاران اجازه دهیم پرستاران نفس بکشند

به گزارش شیوا مارکت، کرمانشاه- خبرنگاران- بعد از حدود یک سال رنج و مشقت پرستاران در سه موج کرونا، اینک نوبت ما است که با پرهیز از دورهمی ها در بلندترین شب سال، پرستاران را پرستار باشیم و اجازه دهیم چند صباحی نفس بکشند.

خبرنگاران اجازه دهیم پرستاران نفس بکشند

امروز30 آذر مصادف با پنجم جمادی الاولی میلاد حضرت زینب کبری (س) و روز پرستار است؛ شاید بهترین هدیه در این روز که مصادف با بلندترین شب سال و آیین باستانی یلدای ایرانیان می باشد اجابت درخواست این قشر فداکار و پرهیز از برگزاری دورهمی و مهمانی های خانوادگی است تا بار دیگر شاهد شلوغی تخت های بیمارستانی و زحمت مضاعف پرستاران نباشیم.

همزمانی روز پرستار و شب یلدا در شرایط کرونایی جامعه به طور قطع این پیغام را به ما می دهد که برای هدیه به پرستاران و کادر بهداشت و درمان از دورهمی یلدا منصرف شده و برگزاری مراسم شب یلدا به صورت مجازی را به همدیگر پیشنهاد دهیم.

پرستاران همه دغدغه شان این است که خانواده ای داغدار عزیزش نگردد و رخت سیاه را بر تن هموطنان خود نبینند؛ در این میان حرف ها شنیدند و بدخُلقی ها دیدند و از کم و کاستی حقوق و مزایای خود غافل شدند تا به اصلی ترین رسالت شان یعنی نجات جان یک پدر، برادر، فرزند، خواهر یا مادر از گزند کرونا عمل نمایند. در ادامه گفت و گو خبرنگار خبرنگاران با تعدادی از پرستاران بیمارستان شهید دکتر چمران را می خوانید؛

روز 99/9/9 تلخ ترین روز کرونا

مدیر خدمات پرستاری (مترون) بیمارستان شهید چمران کنگاور 26 سال سابقه کار در بخش های مختلف این بیمارستان را دارد و 18 سال سرپرستار بخش آسی یو و سی سی یو در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، به اوایل ورود ویروس شوم کرونا به کنگاور اشاره نمود و گفت: در روزهای نخست که این میهمان نامبارک به اجبار میهمان کنگاوری ها شد، ترس و اضطراب در بین مردم مشهود بود ولی پرستاران به عنوان مدافعان سلامت و با امکانات بسیار ناچیز در تماس نزدیک با این ویروس بودند.

فاطمه شکارچی اضافه نمود: نبود امکانات اولیه پرستاری از یک طرف و کمبود نیروی انسانی از طرف دیگر باعث شده بود شیفت های طولانی و خسته نماینده ای که با دوری از خانه و خانواده همراه بود بلای جانمان گردد.

او در ادامه با بیان اینکه همیشه مسائل و نگرانی های همکاران از دغدغه های من بوده و هست، اضافه نمود: بیشترین نگرانی من در ایام کرونا بیماری کارکنان بود که از طرفی بشدت دچار کمبود نیرو شدیم و در نتیجه کیفیت خدمات به بیماران کرونایی تضعیف شد.

مدیر خدمات پرستاری (مترون) بیمارستان شهید چمران کنگاور در ادامه تاکید نمود: انتظار و خواسته تمام کارکنان و کادردرمانی که در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا هستند و تا به امروز تعداد زیادی از آنها به این بیماری مبتلا شده و یا در این راه به شهادت رسیده اند از مردم شهرستان این است که در شب یلدای سال جاری به جای دورهمی های گسترده خانوادگی، به این اکتفا نمایند که در کنار اعضای خانواده کوچک و محدود باشند.

شکارچی در ادامه به برنامه ریزی خود و همکارانش در روز 99/9/9 اشاره نمود؛ که خاطره ای ماندگار در دفتر خاطراتشان رقم بخورد ولی غافل از اینکه دقیقا همان روز خبر شهادت همکارانشان را می شنوند.

او با اشاره به شهادت نخستین مدافع سلامت کنگاور گفت: آیین تشیع و تدفین شهیده فریبا بهرام نژاد در نهم آذر و در یک روز بارانی برگزار گردید که این تاریخ هرگز از یاد هیچ کدام از کارکنان نمی رود و به نظر من تلخ ترین روز کرونا همان روز بود.

پیرمرد بیماری که بعد از خوردن چیپس و پفک مرخص شد

سرپرستار بخش کرونا بیمارستان شهید چمران کنگاور نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: بنده در 15 سال سابقه کاری برای اولین بار است که با این نوع بیماری بدین شکل با همه گیری بالا و انتقال سریع روبرو شدم.

مریم سرابی اضافه نمود: این بیماری باعث شد من و همکارانم معنی واقعی از جان گذشتن به عنوان یک پرستار را درک کنیم. شرایط کاری ما بدلیل پوشیدن لباس های مخصوص و احتمال زیاد ابتلای کارکنان به این بیماری حین ارایه خدمات به این بیماران بسیار سخت شده است.

وی ادامه داد: همیشه شاهد مبتلا شدن همکاران خود به کرونا بودیم که باید شیفت (نوبت بندی) آنان را نیز پوشش دهیم و این سختی کار را دو چندان می نماید.

سرپرستار بخش کرونا بیمارستان کنگاور، مهمترین مسائل پرستاران را، سختی کار زیاد، عدم همکاری و درک همراهان بیماران مبنی بر عدم رفت و آمد و کمبود پرستار بخاطر ابتلای آنها به کرونا بیان کرد.

وی در ادامه با اظهار رضایت از نتیجه دوران محدودیت های 2 هفته ای کرونا که از ابتدای آذر ماه جاری آغاز و مردم نقش اساسی در اجرای آن ایفا کردند، گفت: در این دوران، مراجعه بیماران مبتلا به کرونا کاهش یافت؛ به طور کلی، هر زمان که مردم اصول بهداشتی و پیشگیری را رعایت و از دورهمی ها و مسافرت ها پرهیز می نمایند، شاهد کم شدن آمار ابتلا و استراحت موقت کادر درمان بوده ایم.

وی در آستانه شب یلدا را مردم به خواندن یک خاطره جالب دعوت کرد و اضافه نمود: حدود یک ماه بیمار سالمندی میهمان بخش ما بود، حتی به خاطر شرایط حاد وی تجهیزات احیای بیمار بر بالین وی مستقر شد و امید به زنده ماندن او بسیار کم شده بود.

سرابی ادامه داد: چندین روز به همین حالت در یک فضای بیم و امیدی قرار داشتیم تا اینکه حال بیمار با عنایت خداوند و بصورت غیرمنتظره ای خوب شد و به همراه پزشک که برای ویزیت او رفتیم از ما طلب چیپس و تخمه کرد و ما هم چیپس و تخمه و تنقلات برای وی تهیه کردیم؛ پیرمرد بیمار در عین ناباوری بعد از خوردن چیپس و تخمه از بیمارستان ترخیص شد.

زخم زبان ها در خاطرمان می ماند ولی روی سفیدمان به بیماران لبخند می زند

پرستار نمونه استان کرمانشاه (سال98) که سرپرستار بخش اطفال و نوزادان بیمارستان شهید چمران کنگاور نیز هست، معتقد است: از زمانی که سایه کرونا بر روشنای سلامتی سرزمین مان افکنده شده عاقبتی جزء 2 برابر شدن مشقت و کار کادر درمان در پی نداشته است.

طاهره کاویانی در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه پرستاران نبضِ سبزِ نظام سلامت در جامعه هستند، اضافه نمود: کرونا بهانه ای شد که مسوولان و مردم فراموش شدگان عرصه سلامت را به یاد بیاورند.

او تاکید نمود: پاسداشت و تکریم پرستاران بعنوان نجیب ترین، بی ادعاترین، روحانی ترین و دوست داشتنی ترین انسان های سرزمین مان را هرگز از یاد نبریم.

وی در ادامه گفت: در وصف پرستاران حرفم بیش از وظیفه و خدمت است؛ حرفم ایثار و عشق است و به خدا قسم که هیچ کدام منت نیست و این ها همه عشق و قلب خونینی است که برای این لباس و ایمان می تپد.

سرپرستار بخش اطفال و نوزادان بیمارستان شهیدچمران کنگاور در ادامه با اشاره به اجرای محدودیت ها و دستورالعمل های ستاد مقابله با کرونا، گفت: در جهت قطع زنجیره انتقال ویروس، کاهش موارد ابتلا، کاهش تعداد بیماران بستری و کاهش حجم کار کادر درمان اجرای صحیح و کامل پروتکل های بهداشتی در سوق دادن جامعه به سمت صحت و سلامت بسیار مهم و کار ساز است.

وی در ادامه مهمترین مشکل فعالیت خود را مطالبات و معوقات اقتصادی و قوانین بر زمین مانده تعرفه گذاری خدمات پرستاری بیان کرد.

او اضافه نمود: عشق به کار سفیدپوشان عرصه سلامت باعث شده که حتی با پرداخت نشدن حق و حقوقشان شب بیداری بکشند و باز هم گلایه ای ننمایند.

این پرستار نمونه استان در ادامه به شهادت همکار خود در بخش کرونای بیمارستان و اولین شهیده بانو سلامت در کنگاور اشاره نمود و اضافه نمود: شهیده فریبا بهرام نژاد همچون دیگر همکارانم باوجدان، پرکوشش، مهربان، سرشار از حسّ انسان دوستی و معرفت بود که در نهایت هم به مقام و مرتبه ای که در خور شخصیتش بود، رسید.

وی گفت: نامهربانی ها و زخم زبان ها را در خاطرمان نگه خواهیم داشت، اما روی سفیدمان به بیماران لبخند خواهد زد.

کام پرسنل با شادی بیمار شیرین می گردد و با ناراحتی آنها غمگین

مسوول اورژانس بیمارستان شهید چمران کنگاور نیز که 12 سال است کارش را در این بیمارستان آغاز نموده، سابقه خدمت در بخش های مختلف بیمارستان را دارد.

معصومه آینه وند در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، ورود کرونا را عاملی بر افزایش مسائل پرستاران برشمرد و خاطرنشان ساخت: مردم نمی دانند پوشیدن حتی لباس های حفاظت فردی چقدر سخت و طاقت فرساست. به دلیل پوشانندگی بالا و نداشتن منفذ، تعریق در این لباس بسیار زیاد است. زمانی که کنار بیماران و در داخل بخش باشیم عرق می کنیم و زمانی که بیرون می رویم تا گزارش بنویسیم سردمان می گردد.

وی گفت: اعضای کادر درمانی این روزها فقط خسته از کار زیاد نیستند. بلکه رنج مضاعف ما از بی توجهی ها و بی تفاوتی مردم جامعه است. تصاویر فعالیت های روزمره مردم در فضای مجازی حکایت از بی تفاوتی عده زیادی از هموطنانم دارد.

آینه وند در ادامه گفت: تاکید دوباره کادر درمان این است که برای پیشگیری از دورهمی پرهیز و تعارف را کنار بگذارند و شب یلدا با ماندن در خانه و ملاقات به وسیله شبکه های اجتماعی شرایطی برای خود فراهم نمایند.

وی گفت: بهترین خاطرات ما زمانی است که بیماران از بیمارستان مرخص می شوند و شادی را در چهره بستگان و همراهان آنها می بینیم که برای ما دلچسب است؛ کام پرسنل با شادی بیمار شیرین می گردد و با ناراحتی آنها هم غمگین می شوند.

هنوز هم در فضای مجازی می توان پست ها و استوری های زیادی را دید که بعضی افراد از طبیعت گردی ها و مهمانی ها و دورهمی های خود منتشر می نمایند. همین افراد شاید پست های مربوط به زحمات کادر درمانی را می پسندند و دیدگاه هایی هم در وصف کوشش های این قشر جامعه می نویسند. جمله هایی که در ظاهر روحیه بخش است و در نگاه کادر درمانی به رنج آنان می افزاید.

در روزهایی که تحلیل شرایط شیوع کرونا، انگشت اتهام را به سوی دورهمی ها و محافل خانوادگی نشانه رفته است، می توان یلدایی متفاوت را تجربه کرد و با بهره گیری از فناوری نوین، بزرگترها و دیگر عزیزان را در معرض ابتلا به بیماری کووید 19 قرار نداد.

در شهرستان کنگاور تا به امروز یک هزار و 420 نفر به ویروس کرونا مبتلا شده، 83 نفر فوت نموده و اکنون هم 17 نفر در بخش کرونا بیمارستان شهید چمران بستری هستند.

براساس آخرین آمار رسمی تا به امروز یک میلیون و 145 هزار و 651 نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده اند. بیماری کووید 19 تا به امروز جان 53 هزار و 273 نفر را در کشورمان گرفته است. همچنین تا به امروز 865 هزار و 474 نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در ایران بهبود یافته اند.

پاندمی کرونا تا به امروز در سطح دنیا 75 میلیون و 394 هزار و 975 نفر را بیمار نموده و جان یک میلیون و 670 هزار و 836 نفر را در 230 کشور گرفته است. 52 میلیون و 949 هزار و 258 نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا در سطح دنیا، تا به امروز درمان شده اند.

در این میان آمریکا با 17 میلیون و 627 هزار و 70 بیمار کووید 19 و 317 هزار و 929 قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در دنیا به خود اختصاص داده است. پس از آمریکا کشورهای هند، برزیل و روسیه بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند.

گفت و گو از مجید رحمتی

مجله واحدی: مجله واحدی: مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: ایرنا
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 26726

به "خبرنگاران اجازه دهیم پرستاران نفس بکشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اجازه دهیم پرستاران نفس بکشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید