خبرنگاران شخصیت دانش آموزان در عصر کرونا متاثر از رسانه هاست

به گزارش شیوا مارکت، اصفهان -خبرنگاران - پژوهشگر حوزه مطالعات فرهنگی و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: شخصیت دانش آموزان در عصر کرونا با توجه به تغییرات نظام آموزشی از آموزش فیزیکال به مجازی، متاثر از رسانه ها شده است.

خبرنگاران شخصیت دانش آموزان در عصر کرونا متاثر از رسانه هاست

ابراهیم مهرانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران با برشمردن عوامل شکل دهنده شخصیت دانش آموزان به وسیله گروه خانواده ، مدرسه ، همسالان، تجربه های محیطی و رسانه ها اضافه کرد: در شرایط حاضر با توجه به محدودیت های ارتباطی و آموزشی بصورت حضوری، تنها دانش آموزان از 2 گروه خانواده و رسانه ها تاثیر می گیرند.

وی گفت: با حذف خیلی از قابلیت های ارتباط فیزیکال معلم و دانش آموز، رسانه ها با تمام زوایای زندگی آنها ارتباط برقرار نموده اند.

نویسنده کتاب تربیت فرزند در عصر رسانه اضافه کرد: در این شرایط با توجه به اینکه بعضی خانواده ها به خاطر مسائل و مشغله های کاری که دارند تربیت فرزندان را به رسانه ها سپرده اند، بر این اساس اگر رسانه مدیریت گردد همکار خانواده و اگر مدیریت نگردد به رقیب خانواده تبدیل می گردد.

وی با بیان اینکه رسانه ها بر روی مدیریت ذهن دانش آموزان تاثیر می گذارند گفت: رسانه ها تنوع زیادی دارند و می توان از تلفن همراه ،بازی های کامپیوتری،کتاب ،نشریات ،کلاس های آموزشی و بسیاری از این موارد به عنوان رسانه یاد کرد.

این پژوهشگر اجتماعی با اشاره به ورود یکباره و ناگهانی نظام آموزشی بر اساس اجبار شرایط کرونا به آموزش غیر حضوری گفت:احتیاج بود پیش از این محتواها و فضای لازم برای این حوزه آماده و معلم ها برای این شیوه آموزشی تربیت و آماده می شدند.

به گفته وی آموزش برخط یا غیر حضوری با فرصت ها و تهدیدهایی بسیاری روبرو است که از جمله فرصت های آن می توان بر نظارت بیشتر خانواده بر حضور دانش آموزان، رفت و آمد آنها، کاهش هزینه های تردد و ترافیک و مسائلی از این قبیل اشاره نمود و اضافه کرد: در این میان نباید از آسیب های این حوزه غافل بود.

وی با اشاره به وجود 3 دیدگاه خوش بین، بدبین و واقع بین در بین خانواده ها به رسانه ها گفت: عده زیادی از مردم نسبت به رسانه ها خوشبین هستند و بدون مدیریت و کنترل و محدودیت و به صورت منفعل از آن استفاده می نمایند.

این کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه اضافه کرد: بعضی نسبت به رسانه بدبین هستند که این دیدگاه با آسیب و تهدید بسیار همراه است و عده واقع بین معتقد هستند که هر ابزار و محصول جدیدی می تواند هم فرصت و هم تهدید باشد و باید برای روبروه با آن برنامه ریزی و مدیریت نمایند.

وی با تاکید بر اینکه خانواده ها باید به توانمندی خود در حوزه سواد رسانه ای بپردازند گفت: این سواد درک متکی بر مهارت است که بر اساس آن می توان انواع رسانه ها و تولیدات آنها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.

مهرانی با اشاره به تمهیدات آموزش کنونی در بستر شبکه های اجتماعی گفت:خانواده ها باید این بسترها را بشناسند و این فضا را که به غلط مجازی نام گرفته و در اصل فضای واقعی ناملموس است که خصوصیات بی مکانی، بی زمانی، بی جسمی و نافراموشی دارد را بهتر بشناسند.

بلاگ پو: سیستم مدیریت محتوای بلاگ پو

منبع: ایرنا
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 25632

به "خبرنگاران شخصیت دانش آموزان در عصر کرونا متاثر از رسانه هاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شخصیت دانش آموزان در عصر کرونا متاثر از رسانه هاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید