خون بهای انحصار خودرو در تلویزیون!

به گزارش شیوا مارکت، اهمیت نمایش این مستند در شرایط فعلی آشفته بازار خودرو آن هم در تلویزیون ملی را هم نباید نادیده گرفت. مردمی که انتظار دارند تا تلویزیون تریبونی برای بیان مسائل آن ها باشد و حالا از هر فرصتی برای نقد این شرایط آشفته و کوشش برای تغییر حداقلی آن هم استقبال می نمایند.

خون بهای انحصار خودرو در تلویزیون!

گروه فرهنگ و هنر خبرنگاران: درست در روزهایی که بازار خودرو در ایران با یکی از بی سابقه ترین هرج ومرج های تاریخ این حوزه روبرو شده، شبکه تلویزیونی مستند در اقدامی هوشمندانه با نمایش مستندی انتقادی درباره شرایط مافیایی صنعت خودرو در ایران در قالب چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند به نقد این حوزه پرداخته است.

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

خون بها عنوان اثری است که چهارشنبه شب به عنوان یکی از آثار راه یافته به بخش مسابقه چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند به روی آنتن شبکه مستند سیما رفت. اثری متفاوت و جنجالی که کوشش نموده تا صنعت خودرو را در ابعاد مختلفی از جمله مسائل مالی، کیفیت فنی، عدم رقابت، چگونگی نظارت و توانمندی های داخلی که از آن ها غفلت شده مورد آنالیز قرار دهد.

صنعت خودرو در تمام این سال ها گاو شیرده دولت ها بوده است؛ این تعبیری بود که یکی از کارشناسان حاضر در این مستند از آن استفاده کرد؛ تعبیری که شاید امروز که بازار خودرو در این شرایط آشفته است و البته همه مردم نیز از شرایط وخیم مالی دولت آگاه هستند، بیش از پیش برای همه نمایان شده است. گاو شیردهی که در تمام این سال ها به دلیل انحصار شدیدی که در آن وجود داشته، نه فقط از منظر مالی بلکه از منظر حفظ جان و مال مردم نیز تاوان سنگینی را بر مردم تحمیل نموده است. اتفاقاً مستند بر همین موضوع نیز دست گذاشته تا روایت خون بها یک روایت جامع و چند بُعدی پیرامون ابعاد مختلف مافیای صنعت خودرو و پیامدهای انحصار موجود در آن باشد.

میلاد باقری سازنده این اثر در مصاحبه با بعضی از مسئولین سابق صنعت خودرو و کارشناسان این حوزه نشان می دهد که چگونه خون بهای این انحصار باعث می گردد تا بسیاری از مردم به شکل سالیانه در تصادفات جاده ای جان خود را از دست بدهند. یکی از اثرگذارترین بخش های این مستند مربوط به نمایش یکی از جلسات صحن علنی مجلس است که یکی از نمایندگان مجلس با ارائه آمارهایی از متوفیان سال 96 به واسطه تصادفات جاده ای از این می گوید که چگونه به بهانه اشتغالزایی با صنعت خودرو، هر ساله شمار بسیاری از خانواده های ایرانی به دلیل همین خودروهای بی کیفیت در تصادفات جاده ای داغدار می شوند.

نقد فضای بسته صنعت خودروسازی در حوزه طراحی و فراوری و مقایسه آن با شرایط این صنعت در خارج از ایران هم از جمله بخش های مهم و البته حسرت برانگیز مستند است! روایت مهندس ایرانی شاغل در یکی از عظیمترین کمپانی های خودروسازی دنیا و مقایسه آن با شرایط داخلی این صنعت، بیش از پیش نمایانگر عمق فاجعه عدم نظارت بر صنعت خودرو در داخل ایران است.

شاید یکی از بهترین بخش های این مستند را بتوان مربوط به چگونگی ساخت خودرو پراید در داخل ایران و تبلیغات اولیه آن در کره جنوبی در سال 1369 دانست. مسئله ای که نشان می دهد زیرساخت های صنعت خودرو در ایران هم همچنان وابسته به خارج از کشور است.

خون بها ریتم خوبی دارد و یکی از عظیمترین مزیت های آن را هم باید تنوع حضور کارشناسان در حوزه های مختلف مرتبط با صنعت خودرو دانست، از تامین نمایندگان قطعات خودرو و طراحان ماشین گرفته تا نمایندگان مجلس و چهره های سیاسی در این مستند مورد رجوع قرار گرفتند و همین نقطه اتکایی جدی برای این اثر است.

مستند اما یک مزیت عظیم دیگر نیز دارد؛ مزیتی که می توان آن را مرتبط با روینمودهای لازم برای ادامه راستا اقتصاد ایران دانست. معرفی پتانسیل های موجود در کشور برای برطرف مسائل صنعت خودرو همین مزیت عظیم است که باعث می گردد خون بها صرفاً اثری انتقادی نباشد بلکه بتوان آن را اثری راهبردی نیز دانست که نشان دهنده بعضی از راهکارهای لازم برای برطرف معضلات دنباله دار و عمیق صنعت خودرو باشد.

اهمیت نمایش این مستند در شرایط فعلی آشفته بازار خودرو آن هم در تلویزیون ملی را هم نباید نادیده گرفت. مردمی که انتظار دارند تا تلویزیون تریبونی برای بیان مسائل آن ها باشد و حالا از هر فرصتی برای نقد این شرایط آشفته و کوشش برای تغییر حداقلی آن هم استقبال می نمایند؛ این اساسا عظیمترین امتیاز و مزیت پخشش چنین مستندهایی در تلویزیون است. آثاری که هم راه را برای نقد فنی و علمی مسائل بنیادی اقتصاد کشور باز می نمایند و گوشه ای از مطالبات مردم را در قالبی جذاب و مخاطب پسند خمچون مستند به تصویر می کشند.

مجله سلو بلاگ: مجله سلو بلاگ: مجله تفریحی سرگرمی خبری سلو

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 23255

به "خون بهای انحصار خودرو در تلویزیون!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خون بهای انحصار خودرو در تلویزیون!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید