درخواست از ستاد کرونا برای بازگشایی مدارس عشایری و روستایی

به گزارش شیوا مارکت، سرپرست پژوهشکده آموزش و پرورش روستایی، عشایری و چند زبانه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ضمن مروری بر شرایط آموزش در ایام کرونایی و اعلام نتایج پژوهشی پیرامون آموزش در مناطق روستایی و عشایری گفت: با عنایت به کوچ اولیای دانش آموزان عشایر باید هرچه سریعتر تکلیف مدارس روشن گردد. از ستاد ملی کرونا می خواهیم نظر به جمعیت کم کلاس های عشایری، با رعایت پروتکل های بهداشتی مجوز برگزاری کلاس های عشایری و کلاس های کم جمعیت روستایی صادر گردد.

درخواست از ستاد کرونا برای بازگشایی مدارس عشایری و روستایی

رضا کلانتری در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه در چند ماه اخیر که ویروس کرونا دنیا را با یک پاندمی عظیم روبرو نموده است؛ نظام های تعلیم و تربیت کشورها هم راستای سایر بخش ها از این همه ­گیری دنیای تاثیر پذیرفته و فرایندها نشان می ­دهد بسیاری از کشورها، دوره­ های بلند مدت را برای تعطیلی مدارس و عدم برگزاری کلاس های حضوری انتخاب نموده ­اند به طوری که بیش از یک میلیارد و 500 میلیون دانش آموز و دانشجو خانه­ نشین شده­ اند.

وی اضافه نمود: البته همه کشورها بر تقویت آموزش های مجازی در دوران تعطیلی مدارس تأکید نموده­ و از معلمان خواسته­ اند تا مشخص تکلیف نهایی، فرایند ارائه آموزش ها را با جدیت دنبال نمایند، حتی بعضی کشورها نحوه ارزشیابی پایانی دانش آموزان را نیز مشخص نموده اند. با این رویکرد، فرآیند آموزش و ارزشیابی از قبل پیچیده تر شده و دامنه آن به فضای خارج از مدرسه گسترش یافته است.

سرپرست پژوهشکده آموزش و پرورش روستایی، عشایری و چند زبانه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش کشور ما هم به مثابه دیگر کشورهای درگیر بیماری کووید 19و تعطیلی مدارس، چالش های زیادی را در امر آموزش و تربیت دانش ­آموزان تجربه می ­کند گفت: شرایط فعلی، شرایطی را به وجود آورده تا برنامه­ های تحول آفرین سند بنیادین در استفاده هدفمند از آموزش های مجازی به صورت جدی بیشتر از همواره مورد توجه قرار بگیرد.

کلانتری ادامه داد: موضوع استفاده هدفمند از فرصت­ های فناوری نوین از همان روزهای اول شیوع ویروس کرونا مورد توجه مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش نهاده شد و ایران جز کشورهایی است که کوشش گسترده ­ای را برای آموزشِ دانش ­آموزان در محیط های مجازی، به همت معلمان، مدیران و تمامی کوششگران عرصه جهاد آموزش انجام می ­دهد.

وی ادامه داد: باوجود اینکه آموزش مجازی به وسیله ارائه تلویزیونی، شبکه شاد و دیگر شبکه­ های پیغام­ رسان در شرایط فعلی با چالش هایی روبرو است و عملیاتی کردن پیروز آن برنامه ­ریزی، آموزش و زیرساخت­ های مختلفی را می ­طلبد، در عین حال، شرایط آن در مناطق برخوردار شهری و مناطق کم برخوردار به ویژه در مناطق روستایی، عشایری و مرزی متفاوت است.

سرپرست پژوهشکده آموزش و پرورش روستایی، عشایری و چند زبانه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در شرایط کنونی، دوره­ های آموزش مجازی می ­تواند تا حدودی خلاء تشکیل کلاس های حضوری را جبران کند گفت: دانش ­آموزان در این روش با معلمان و دانش­ آموزان دیگر ارتباط برقرار می­ نمایند، در بحث ­ها شرکت می ­نمایند و یک کلاس واقعی را شبیه­ سازی می نمایند امّا برای دستیابی به این هدف، احتیاجمند امکانات سخت افزاری و نرم افزاری هستیم که به نظر می­ رسد در مناطق روستایی به ویژه مناطق عشایری و محروم این زیرساخت ­ها فراهم نیست.

کلانتری اضافه نمود: این موضوع به اصل عدالت آموزشی و آموزش برای همگان را خدشه وارد می­ کند. همچنین به دلیل عدم نظارت کافی بر فضای مجازی و پایین بودن سطح سواد و مهارت دیجیتالی دانش ­آموزان به ویژه در مناطق عشایری، ممکن است آسیب­هایی نیز بر آنان وارد گردد.

چالش های آموزش در مناطق روستایی و عشایری

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی، آموزش مجازی به وسیله سه محور ارائه تلویزیونی، شبکه شاد و دیگر پیغام­ رسان ها در حال اجرا است اظهار کرد: ما در پژوهشکده، پژوهشی انجام دادیم که به بعضی نتایج آن اشاره خواهم کرد. این گزارش نشان می­ دهد که آموزش در مناطق روستایی و عشایری در این شرایط با چالش های بسیار جدی روبروست و اگر این فرایند ادامه یابد، احتمال ترک تحصیلی و افزایش نرخ بی­سوادی در این مناطق وجود دارد و تبعات آن ممکن است حتی در سال های بعد هم جبران نگردد.

دسترسی 55 تا 70 درصد دانش آموزان عشایری به آموزش های تلویزیونی/میزان استفاده 45 تا 50 درصد

به گفته سرپرست پژوهشکده آموزش و پرورش روستایی، عشایری و چند زبانه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش طبق این گزارش، علی رغم اینکه ضریب نفوذ تلویزیون مناسب بوده، اما به دلیل فراهم نبودن سخت افزارها و گیرنده­ های دیجیتالی و عدم اسکان ثابت عشایر و عوامل مختلف دیگر، در واقعیت حدود 70تا 55 درصد از دانش آموزان این مناطق به شبکه هفت و شبکه چهار دسترسی دارند و فقط 50-45 درصد از دانش ­آموزان از برنامه­ های آموزشی تلویزیون استفاده می­ نمایند.

شرایط متفاوت آموزش در مناطق مرزی و موضوع دوزبانگی

احتمال افزایش نرخ ترک تحصیل

وی ادامه داد: شرایط مناطق مرزی نیز متفاوت است؛ در مناطق مرزی به دلیل تداخل امواج با تلویزیون کشورهای همسایه، موضوع دوزبانگی، عدم تسلط والدین و حتی بعضی از دانش آموزان به زبان فارسی بر مسائل می افزاید. با توجه به این که آمار بازمانده از تحصیل در مناطق روستایی و عشایری یکی از معضلات مهم آموزش و پرورش بوده و در سطح دنیا هم سابقه دارد، شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، احتمال افزایش این نرخ را خواهد داشت.

کلانتری با بیان اینکه میزان استفاده از شبکه های اینترنتی به وسیله پیغام­ رسان­ ها و ارائه آموزش به وسیله گروه ها و کانال­ هایی که به این منظور ایجاد شده اند، نشان داد که درصد قابل توجهی از دانش­ آموزان مناطق روستایی و عشایری همزمان به اینترنت مناسب، گوشی هوشمند و یا رایانه و لپ تاپ دسترسی ندارند گفت: در تحلیل این موضوع آمارگیری دقیق به تفکیک دسترسی دانش ­آموزان به اینترنت (پرسرعت، کم سرعت یا با اختلال)، دسترسی به گوشی هوشمند و یا رایانه و لپ ­تاپ (متعلق به شخص دانش آموز یا اولیا) و توسعه زیرساخت­ ها احتیاج است که همکاری سایر نهادها را می­ طلبد.

سرپرست پژوهشکده آموزش و پرورش روستایی، عشایری و چند زبانه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ادامه داد: از طرف دیگر، در شرایط اقتصادی فعلی، خانواده ­های کم درآمد روستایی و عشایری توان اقتصادی خرید ملزومات این کار را ندارند. آموزش و پرورش ایران، جز کشورهایی است که موضوع آموزش مجازی را با جدیت پیگیری می­ کند، اما به منظور پیروزیت بیشتر به ویژه در مناطق روستایی و عشایری همکاری نهادها و سازمان­ های دیگر و بخش خصوصی و خیرین لازم است.

ستادملی کرونا دستور بازگشایی مدارس عشایری را صادر کند

وی ادامه داد: در نهایت انتظار داریم تا مشخص تکلیف شرایط مدارس، نهادهای مختلف بیشتر از همواره در کنار آموزش و پرورش باشند. به عنوان مثال، علاوه بر ارائه تدریس، برنامه­ های تبلیغی مناسب در راستای اهمیت عدم تعطیلی آموزش در شرایط فعلی و تبعات ترک تحصیل دانش ­آموزان روستایی و عشایری در قالب پیغام کوتاه، کارتون، انیمیشن و ... توسط رسانه ملی تهیه گردد و به صورت پرتکرار قبل از پخش برنامه های پرمخاطب هر روز پخش گردد.

کلانتری اضافه نمود: با عنایت به کوچ اولیای دانش ­آموزان عشایر باید هرچه سریع تر تکلیف مدارس روشن گردد. از ستاد ملی کرونا می­ خواهیم نظر به جمعیت کم کلاس های عشایری با رعایت پروتکل­ های بهداشتی مجوز برگزاری کلاس­ های عشایری و کلاس های کم جمعیت روستایی صادر گردد.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 19166

به "درخواست از ستاد کرونا برای بازگشایی مدارس عشایری و روستایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست از ستاد کرونا برای بازگشایی مدارس عشایری و روستایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید