دولت یمن و حوثی ها بر سر تبادل بیش از هزار زندانی به توافق رسیدند

به گزارش شیوا مارکت، نمایندگان گروه های اصلی درگیر در جنگ داخلی یمن بر سر تبادل هزار و 81 تن از اسیران دو طرف به توافق رسیدند.

دولت یمن و حوثی ها بر سر تبادل بیش از هزار زندانی به توافق رسیدند

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری خبرنگاران، نمایندگان گروه های اصلی درگیر در جنگ داخلی یمن بر سر تبادل هزار و 81 تن از اسیران دو طرف به توافق رسیدند.

مارتین گریفیتس، نماینده سازمان ملل در امور یمن که در هنگام امضای این توافق در روز یکشنبه 27 سپتامبر (6 مهر) در جلسه حضور داشت، از این رویداد به عنوان مهم ترین توافق میان طرف های درگیر در یمن از سال 2014 یعنی از زمان شروع جنگ داخلی جاری در این کشور تا کنون نام برد. گریفیتس گفت که دو طرف همچنین توافق نموده اند که برای آزادی شمار بیشتری از اسرای خود بار دیگر در آینده پای میز مذاکره بنشینند.

در انتها نشست ژنو که از روز شنبه در ژنو شروع شده بود، هادی حق، نماینده دولت یمن و عبدالقادر مرتضی، نماینده حوثی ها هیچ کدام سخنرانی نکردند، اما در حضور نماینده سازمان ملل و نیز فابریتسیو کاربونی، مدیر خاورمیانه و خاور نزدیک کمیته جهانی صلیب سرخ با یکدیگر دست دادند. این نشست در روستای گلیون در نزدیکی شهر مونترو سوئیس برگزار گردید.

تبادل اسرا در چهارچوب توافقی صورت می گیرد که در سال 2018 در انتها گفتگوهای طرف های یمنی در سوئد به دست آمد. در آن موقع نمایندگان نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان و شیعیان حوثی متحد ایران بر سر آزادی تدریجی تمامی اسرا توافق نموده بودند. شمار کل زندانیان دو طرف به حدود 15 هزار نفر می رسد. از آن موقع تا کنون طرفین به صورت پراکنده، گروه هایی از زندانیان را مبادله کردند.

یک عضو هیئت اعزامی دولت یمن که خواست نامش فاش نگردد به خبرگزاری فرانسه گفت توافق حاضر که قرار است ظرف دو هفته عملی گردد، شامل مبادله 681 تن از حوثی ها و 400 تن از نیروهای دولتی خواهد بود. به گفته او، آزادی ژنرال ناصر منصور هادی، برادر عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن که نزد حوثی ها زندانی است، فعلاً به تعویق افتاده است.

قرار است صلیب سرخ بر اجرای توافق اسرا در یمن نظارت داشته باشد. فابریستیو کاربونی با اعلام این مطلب گفت مطمئن است که تبادل زندانیان راه را برای دور تازه گفتگوهای صلح پایدار و ارزشمند در یمن باز می نماید.

مارتین گریفیتس که حدود دو هفته پیش درباره بروز درگیری های شدید و نیز احتیاج روزافزون به یاری های انسان محبت آمیز به دلیل شیوع کرونا در یمن هشدار داده بود، درباره توافق روز یکشنبه گفت: امروز برای بیش از هزار خانواده روز مهمی است. خانواده هایی که امید دارند در آینده نزدیک به استقبال عزیزان خود بروند.

4129/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 12 آبان 1399 بروزرسانی: 12 آبان 1399 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 23651

به "دولت یمن و حوثی ها بر سر تبادل بیش از هزار زندانی به توافق رسیدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت یمن و حوثی ها بر سر تبادل بیش از هزار زندانی به توافق رسیدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید