شباهت عجیب یک ستوان به فرمانده ارشد جنگ جهانی دوم و استفاده از او در عملیات فریب!

به گزارش شیوا مارکت، در زمان حنگ جهانی دوم شخصی به نام ستوان ام. ای. کلیفتن جیمز M.E. Clifton James که در ارتش بریتانیا خدمت می کرد، مأموریت مهمی را عهده دار شد که اشاره به آن بسیار جالب است.

شباهت عجیب یک ستوان به فرمانده ارشد جنگ جهانی دوم و استفاده از او در عملیات فریب!

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

این شخص که از استعداد خاصی برخوردار بود، از لحاظ شکل و قیافه ظاهری، شباهت چشمگیری با فیلد مارشال مونتگمری داشت.

مونتگمری همان کسی است که سپاه مارشال رومل را در نبرد العلمین شکست داد. او فرماندهی ارتش انگلیس را در سیسیل و ایتالیا بر عهده داشت و حمله متفقین را به نورماندی رهبری کرد.

در سال 1944 جنگ دوم جهانی به اوج رسیده بود و متفقین پیروز شدند با عملیات گوشت قیمه شده که نقش اول آن را یک جسد ایفا می کرد جزیره سیسیل را اشغال نمایند.

نیروهای متفقین، جای پای خود را در ایتالیا محکم کردند و فشار خود را هرچه بیشتر شمال ساخته بودند. طرح مربوط به پیاده شدن نیرو در فرانسه که در اشغال نیروهای آلمان نازی بود، تقریباً به خاتمه رسیده بود، ولی تردیدی وجود نداشت که مقامات آلمانی از این طرح با اطلاع بودند و می دانستند که دیر یا زود متفقین در مکانی نیرو پیاده خواهند کرد، لیکن نمی دانستند این حمله از کجا شروع خواهد شد و نیروهای دشمن در کدام نقطه، فرود خواهند آمد.

فرماندهان آلمانی در این مورد دو نوع حدس می زدند: اول این که متفقین احتمالاً در شمال آفریقا نیرو پیاده خواهند کرد. دیگر این که این نیروها، احتمالاً در سواحل جنوب فرانسه فرود خواهند آمد.

حدس دوم آن ها تقریباً درست بود. متفقین خیال داشتند در 6 ژوئن 1944 در شمال فرانسه فرود آیند. ابتدا قصد داشتند عملیات را از سواحل دریای مانش شروع نمایند، ولی بعداً تصمیم شان عوض شد و شمال فرانسه را ترجیح دادند. زیرا می پنداشتند که مواضع دفاعی دشمن در این منطقه ضعیف تر است. هرچند ظواهر امر نشان نمی داد، ولی متفقین احتمال می دادند که آلمان ها از این نقشه با خبر شده اند و امکان دارد به موقع، دست به عملیات فاجعه آمیزی بزنند و نقشه آن ها را نقش بر آب سازند. از این رو طرح 303 را عنوان کردند که هدف آن صرفاً گمراه کردن آلمانی ها بود.

به موجب این نقشه، مونتگمری می بایستی سفری به جبل الطارق و الجزیره انجام دهد و در آن جا با رهبران نظامی تراز اول انگلیسی و آمریکائی دیدار و مصاحبه کند و در خلال سخنان خود، با اشارات لازم به آنان حالی کند که هدف متفقین، حمله به جنوب فرانسه است. متفقین امیدوار بودند که این خبر، به گوش مأموران و جاسوسان دشمن خواهد رسید، و آن ها این اخبار را به آلمان مخابره خواهند کرد. در آن روزها، جبل الطارق، مکان مناسبی برای نفوذ عوامل دشمن به شمار می رفت و مانند ماجرای سرگرد مارتین در آن جا نیز تعدادی اسپانیولی وجود داشتند که از اهداف آلمان نازلی پیروی می کردند و خواهان آن بودند که آدلف هیتلر در جنگ دوم جهانی پیروز گردد.

با توجه به این اوضاع و احوال، سفر مونتگمری به جبل الطارق تصویب شد. ولی نکته شگف انگیز این که، شخصی که می بایستی به جبل الطارق می رفت، شخص مونتگمری نبود! بلکه او در آن موقع در بریتانیا به سر می برد و خود را آفتابی نمی کرد، و برای آن که سرنخی به دست دشمن ندهد، حتی از دیدار کوتاه با فرماندهان نیروهای مدیترانه خودداری می کرد. در این جا بود که پای ستوان کلیفتن جیمز به میان آمد. این مرد که چندین بار همراه مونتگمری سفر نموده بود با برخورداری از ذوق هنری و قدرت تقلید اعجاب انگیز، می توانست دقیقاً همه حرکات و رفتار مونتگمری و طرز سخن گفتن او را تقلید نماید.

از این گذشته، شکل و قیافه ظاهری او نیز با این فیلد مارشال انگلیسی مو نمی زد. این شباهت به قدری عجیب بود که گاهی فرماندهان مافوق نیز به اشتباه می افتادند. بنابراین، تنها ستوان کلیفتن جیمز می توانست خود را به جای مونتگمری قالب کند و با بهره گیری از ذوق هنرپیشگی خویش، نقش مهمی در تاریخ جنگ دوم جهانی بازی کند.

قبل از مبادرت به این سفر، به جنوب انگلستان رفت و یک روز را با فیلد مارشال مونتگمری گذراند. در آن روز، هرکس آن دو را با هم می دید، خیال می کرد یا دیدگانش اشتباه می نماید، و یا آن که فیل دمارشال، یک برادر دوقلو پیدا نموده است!

در خلال همین چند ساعت، ستوان کلیفتن جیمز همه جا همراه مونتگمری بود. گوش ها و چشمانش، همه جزئیات را ضبط می کرد. فیلد مارشال مونتگمری یکی از یونیفرم های خود را به او داد تا بپوشد. وقتی یونیفرم را به تن کرد، هیچ کس قادر نبود آن دو را از یکدیگر تمیز دهد. او نه تنها مانند مونتگمری صحبت می کرد، بلکه از آن لحظه آموخت که مانند او نیز فکر کند!

عصر یکی از روزها، چند هفته پیش از پیاده شدن نیروهای متفقین، ستوان کلیفتن جیمز در فرودگاهی واقع در نزدیکی لندن سوار هواپیما شد. و لحظه ای بعد، هواپیما به سوی جبل الطارق به پرواز درآمد.

هنگامی که هواپیمای حامل او در مقصد به زمین نشست، از سوی حکمران آن سرزمین مورد استقبال نهاده شد. پس از صرف ناهار مفصلی، همراه حکمران، در کاخ فرمانداری به گردش پرداخت و ضمن گردش، این دو مرد درباره جلسات دروغین کابینه جنگی در بریتانیا به مصاحبه پرداختند و مخصوصاً به طرح 303 اشاره نمودند.

این طرح، که یک نقشه ساختگی و تخیلی بود، نام رمزی برای حمله دروغین متفقین به شمار می رفت. در خلال گردش، آن دو تنها نبودند، بلکه حکمران جبل الطارق، دست کم به دو نفر اسپانیولی اشاره نمود که مشهور بود جاسوس آلمانی ها هستند و آن روز به بهانه ای به آن جا آمده بودند.

طراحان این نقشه نیز جز این آرزویی نداشتند. جریان وقایع برلین مأموران مخفی خود را تشویق کردند تا اطلاعات بیشتری درباره طرح 303 به دست آورند.

خاتمه مردی که همه او را با مونتگمری عوضی گرفته بودند، به وسیله قاهره به انگلستان بازگشت. مأموریتی که او انجام داد، بنا به تأیید مقامات مربوطه، بسیار پیروزیت آمیز بود.

هنوز جنگ تمام نشده بود که ستوان کلیفتن جیمز یا همان مونتگمری قلابی، از خبر وحشتناکی مطلع شد و فهمید که خطر بزرگی از بیخ گوش او جسته است. ماجرا از این قرار بود که وقتی سرفرماندهی آلمان، از جریان سفر مردی که تصور می شد مونتگمری است مطلع شد، دستور داد که هواپیمای او را هدف گلوله قرار داده، ساقط سازند. این برنامه با شکست روبرو شد، ولی آلمانی ها دست برنداشتند و قرار شد در خلال اقامت او در شمال آفریقا، او را ترور نمایند. ولی در آخرین لحظه هیتلر مداخله کرد و اکیداً دستور داد که تا دریافت اطلاعات بیشتری درباره نقشه حمله متفقین، هیچ گونه اقدامی برای کشتن فیلد مارشال مونتگمری به عمل نیاید. ولی از دولت سر این ستوان دغلباز، هیچ گاه چنین اطلاعاتی به دست نیروهای آلمان نازی نیفتاد و متفقین با پیروزی کامل، در روز 6 ژوئن 1944 نیروهای خود را در شمال فرانسه پیاده کردند، و از آن پس، چهره جنگ در جهت مخالفت برنامه های هیتلر تغییر کرد.

منبع: یک پزشک
انتشار: 27 شهریور 1399 بروزرسانی: 27 شهریور 1399 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 21830

به "شباهت عجیب یک ستوان به فرمانده ارشد جنگ جهانی دوم و استفاده از او در عملیات فریب!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شباهت عجیب یک ستوان به فرمانده ارشد جنگ جهانی دوم و استفاده از او در عملیات فریب!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید