شناسایی سلول های مغزی کنترل کننده خاطرات بد

به گزارش شیوا مارکت، تهران- خبرنگاران- محققان پیروز به شناسایی مجموعه ای از سلول های مغزی شدند که مسئول کنترل خاطرات بد و ترسناک هستند؛ شناسایی این سلول ها می تواند منجر به روش های درمانی موثر برای درمان انواع فوبیا، اضطراب و اختلالات پس از سانحه گردد.

شناسایی سلول های مغزی کنترل کننده خاطرات بد

به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمی خبرنگاران از پایگاه خبری نیچر، یادآوری خاطرات تلخ و دردناک گذشته برای همه تجربه ناخوشایندی است و گاهی می تواند منجر به اختلالات عصبی گردد. برای مثال اختلال استرسی پس از آسیب روانی (PTSD) سندرمی است که پس از تجربه مستقیم یا یادآوری یک عامل استرس زا رخ می دهد و عواقبی مانند مرگ یا وقوع یک سانحه جدی دیگر به همراه دارد. به این منظور همواره عامل یادآوری خاطرات بد و کنترل آن برای پزشکان حائز اهمیت است.

محققان دانشگاه تگزاس در آستِن مجموعه ای از سلول های مغزی به نام نورون های انهدام را شناسایی کردند. زمانی که این سلول های عصبی فعال هستند، خاطرات ترسناک را سرکوب می نمایند و زمانی که غیر فعال باشند، به طور غیر منتظره ای خاطرات بد را یادآوری می نمایند. این سلول ها در هیپوکامپ مغز قرار دارند؛ هیپوکامپ بخش مربوط به حافظه و مسیریابی است و تحقیقات نشان می دهد در احساس ترس نیز نقش مهمی دارد.

محققان بر این باورند که شناسایی این سلول ها و آنالیز عملکرد آنان می تواند در توسعه درمان های عصبی و روان شناختی و بهبود بیماران مبتلا به انواع فوبیا، اختلالات استرس و اضطراب و همچنین سربازان جنگی بسیار موثر باشد.

نتایج این مطالعه در نشریه Nature Neuroscience منتشر شده است.

علمی**9259** 1055