منفی بودن آزمایش کووید- 19، به معنای عدم ابتلا نیست!

به گزارش شیوا مارکت، بسیاری از متخصصان حوزه پزشکی باور دارند که بیشتر آزمایش های کنونی آنالیز کووید- 19، از دقت کافی برخوردار نیستند و نباید به آنها اطمینان کامل داشته باشیم.

منفی بودن آزمایش کووید- 19، به معنای عدم ابتلا نیست!

به گزارش خبرنگاران و به نقل از مدیکال اکسپرس، ماه ها از شیوع کروناویروس می گذرد اما هنوز کسی نمی داند که عملکرد آزمایش های آن تا چه اندازه خوب است. متخصصان مراکز پزشکی معتبر باور دارند که اکنون زمان آن رسیده تا پژوهش ها به این موضوع پی ببرند.

هنگامی شیوع کروناویروس شروع شد، سازمان غذا و داروی آمریکا، نیروهای خود را برای آزمایش های سریع به کار گرفت. شمار کمی از پژوهش های آزمایشگاهی نشان دادند که می توانند این ویروس را به دقت شناسایی نمایند. این پژوهش ها، با پژوهش های بزرگی که روی بیماران انجام می شوند و می توانند هفته ها یا ماه ها زمان ببرند، تفاوت دارند.

این واکنش سریع سازمان غذا و دارو، پس از زمانی بود که به خاطر تاخیر در شروع آزمایش های جدید مورد انتقاد نهاده شد و مراکز کنترل و پیشگیری بیماری نیز در آزمایش های خود لغزش هایی داشتند.

در هر حال با معین شدن این موضوع که شاید شیوع کروناویروس تا ماه ها و یا حتی سال ها ادامه یابد، بعضی از متخصصان از سازمان غذا و دارو خواسته اند که شواهد بهتری در خصوص دقت آزمایش ها ارائه دهد تا پزشکان بدانند که چه تعداد از موارد ابتلا ممکن است نامعین بمانند.

یافته های هفته های اخیر، مسائلی را در رابطه با بعضی از آزمایش های کووید- 19 مطرح می نمایند. آزمایش های ناقص می توانند هزاران نفر را اشتباها فاقد ویروس معرفی نمایند و موجب شیوع بیشتر بیماری شوند.

دکتر استیون ولوشین(Steven Woloshin)، پژوهشگر کالج دارتموث(Dartmouth College) آمریکا گفت: سازمان غذا و دارو در شروع شیوع کروناویروس، تحت فشار وارد کردن این آزمایش ها به بازار بود اما اکنون آزمایش های بسیاری برای شناسایی افراد مبتلا به کروناویروس وجود دارند.

سازمان غذا و دارو در بیانیه ای گفت که به تازگی از ارائه دهنگان آزمایش ها خواسته است تا پژوهش های دقیق را دنبال نمایند. همچنین این سازمان اعلام نموده که در حال آنالیز گزارش های مربوط به مسائل است.

آنالیز ها نشان می دهند هیچ کدام از آزمایش هایی که برای آنالیز بیماری ها به کار می فرایند، 100 درصد دقیق نیستند؛ در نتیجه اهمیت جزئیات مربوط به دقت، در خصوص آزمایش های تشخیص همه نوع بیماری از جمله آنفلوانزای فصلی، هپاتیت، ایدز و سرطان صدق می نماید. برای مثال، آزمایش سریع آنفلوانزا معمولا 20 درصد از موارد ابتلا را معین نمی نماید؛ در نتیجه پزشکان هنگام درمان بیمارانی که نشانه آنفلوانزا دارند اما نتیجه آزمایش آنها مثبت است، این موضوع را در نظر می گیرند.

بیشتر آزمایش های مربوط به آنالیز کووید- 19 نیز فاقد دقت کافی هستند و داده های لازم را ارائه نمی دهند؛ در نتیجه ممکن است این آزمایش ها در شناسایی بیماران اشتباه نمایند.

سازمان غذا و دارو اعلام نموده است که ارائه دهندگان آزمایش ها به جای اثبات ایمنی آزمایش خود، باید نشان دهند که آزمایش آنها می تواند موثر باشد.

متخصصان بر این باورند که برای ارزیابی عملکرد درست یک آزمایش، باید پژوهش های گسترده تری روی بیماران صورت بگیرد.

دکتر رابرت کاپلان(Robert Kaplan)، پژوهشگر دانشگاه استنفورد(Stanford University) گفت: آنالیز هایی که در آزمایشگاه انجام می شوند، شباهت کمی به آزمایش های انجام شده در شرایط واقعی دارند. در شرایط واقعی، آنالیز مردم در بیمارستان ها، کلینیک ها و مکان هایی مانند پارکینگ صورت می گیرد و اضطراب مردم به قدری بالاست که امکان دارد از دستورالعمل ها پیروی ننمایند. شاید این تفاوت ها بتوانند شرح دهند که چرا عملکرد بعضی از آزمایش ها مطابق انتظار پیش نمی رود.

ماه گذشته، سازمان غذا و دارو به پزشکان در خصوص آزمایش فوری آزمایشگاه های ابوت(Abbott Laboratories) که نتایج را تقریبا طی 15 دقیقه آماده می نمایند، هشدار داد. این هشدار در پی گزارش دانشگاه نیویورک(NYU) مبنی بر این موضوع صورت گرفت که آزمایش آزمایشگاه ابوت، بخشی از موارد ابتلا را معین نمی نماید.

آزمایشگاه ابوت، این ادعا را رد کرد و گفت که پژوهشگران هنگام استفاده از این آزمایش، دستورالعمل ها را رعایت ننموده اند. این آزمایشگاه به پژوهش های خود روی بیماران اشاره نمود که در آنها، این روش آزمایشی توانسته بود به موفقیت بین 91 تا 95 درصد در شناسایی بیماران مبتلا به کروناویروس دست یابد.

در هر حال مسائلی مشابه این موضوع، در گزارش های ارائه شده توسط پژوهشگران دانشگاه های استنفورد، دانشگاه لویولا شیکاگو(LUC) و کلینیک کلیولند(Cleveland Clinic) نیز دیده شد.

اکنون سازمان غذا و دارو از آزمایشگاه ابوت خواسته است تا پژوهش هایی را در چندین گروه متفاوت از بیماران انجام دهد.

دکتر دنیل اسکالتز(Daniel Schultz)، رئیس پیشین مرکز پزشکی سازمان غذا و داروی آمریکا گفت: شاید انجام شدن پژوهش های گسترده تر در خصوص آزمایش های کروناویروس بتوانند اطلاعات ارزشمندی ارائه دهند.

دکتر کالین وست(Colin West)، از پژوهشگران مایو کلینیک(Mayo Clinic) آمریکا، از اطمینان بیش از اندازه پزشکان و بیماران به آزمایش های کووید- 19 اظهار نگرانی کرد و گفت: منفی بودن نتیجه آزمایش، به معنای عدم ابتلا به کووید- 19 نیست. ما تنها باید از این آزمایش ها برای حفظ سطحی از مراقبت استفاده کنیم تا انتها به اطمینان بیشتری در خصوص آزمایش ها برسیم.

tafreh.ir: طفره: مجله سرگرمی، تفریحی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 20787

به "منفی بودن آزمایش کووید- 19، به معنای عدم ابتلا نیست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منفی بودن آزمایش کووید- 19، به معنای عدم ابتلا نیست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید