نانوذرات طلا به سرعت از آسیب های کبدی خبر می دهند! خبرنگاران

به گزارش شیوا مارکت، جی ژنگ، شیمی دان دانشگاه تگزاس، بیشتر کار خود را صرف تحقیق در خصوص نانوذرات طلا برای استفاده در زمینه نانوپزشکی نموده است. در تحقیقات جدیدی، او و همکارانش نشان دادند که چگونه این نانوذرات می توانند نقش اساسی در یک آزمایش خون ساده برای تشخیص آسیب حاد کبدی، زودتر از روش های فعلی، داشته باشند.

نانوذرات طلا به سرعت از آسیب های کبدی خبر می دهند! خبرنگاران

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، نتایج این پروژه در نشریه Science Advances منتشر شده است. در این مقاله نویسندگان جزئیات کار خود را فراتر از استفاده از نانوذرات برای انتقال هدفمند داروهای سرطانی و درک بهتر بیماری کلیه را برده و به آنالیز آسیب های کبدی پرداختند.

ژنگ می گوید: هدف ما این است که پزشکان خانواده بتوانند زودتر آسیب کبدی را تشخیص دهند. اگر آن ها بتوانند این آسیب را زودتر تشخیص دهند و درمان کنند، بیمار شانس بیشتری برای بهبود سریع تر دارد.

استاندارد طلایی برای نظارت و تشخیص بیماری کبد نمونه برداری از کبد است، که تهاجمی است و می تواند دردناک باشد و یا عوارض ایجاد کند. در شرایط بالینی، پزشکان همچنین می توانند عملکرد کبد را با آزمایش هایی که سطح بعضی از آنزیم ها و پروتئین های موجود در خون را ثبت می نماید، رصد کنند. در واقع اندازه گیری آنزیم هایی مانند آلانین آمینوترانسفراز (ALT) و آسپارتات آمینوترانسفراز (AST)، که توسط سلول های کبدی آزاد می شوند، عملکرد کبد کنترل می گردد.

ژنگ می گوید: زمانی که به کبد آسیبی وارد گردد، نشانگرهای زیستی متداول مانند ALT و AST با مرگ سلول های کبدی ترشح می شوند که این تشخیص دیرهنگام است. اشکال دیگر این آزمایش ها این است که عوامل دیگری مانند التهاب می تواند باعث افزایش غیرطبیعی این نشانگرهای زیستی گردد. به همین دلیل، در بسیاری از موارد، ممکن است پزشکان اقدام سریع درمانی نکنند. این مسئله مشکل ایجاد می نماید زیرا می تواند تشخیص و درمان را به تأخیر بیندازد.

در این مطالعه که روی موش ها انجام شد، ژنگ و همکارانش روی ماده شیمیایی به نام گلوتاتیون، که آنتی اکسیدان اصلی فراوری شده توسط کبد است، تمرکز شدند. ترشح مداوم یا جریان گلوتاتیون توسط سلول های کبدی به عملکرد سم زدایی کبد سالم یاری می نماید. اگر کبد آسیب ببیند، فراوری گلوتاتیون مسدود می گردد.

ژنگ می گوید: معین شده است که کاهش گلوتاتیون با افزایش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های کبدی از جمله آسیب کبدی ناشی از دارو، بیماری های کبد چرب مرتبط با الکل و غیر الکلی، فیبروز کبد و سیروز ارتباط دارد. مردم ده ها سال است که در حال مطالعه گلوتاتیون هستند، اما کنترل غیرتهاجمی کار آسانی نیست.

ژنگ و همکارانش تخصص خود در بخش نانوذرات طلا را با رفتار گلوتاتیون ترکیب کردند و نانوپروب جدیدی را برای تشخیص آسیب حاد کبدی فراوری و سپس آن را روی موش ها آزمایش کردند. ساخت این پیمایشگر، با اتصال شیمیایی یک ماده رنگی فلورسنت آلی به نام سبز ایندوسیانین (ICG) به نانوذرات طلا، آغاز می گردد.

ژنگ می افزاید: به دلیل ترکیب این ساختار، مولکول های ICG فلورسنت نمی شوند. نانوذرات طلا رنگ را به طور ویژه به کبد می رسانند. زیبایی این کار این است که پروب می تواند به طور انتخابی در کبد با انتخاب پذیری بالا فعال گردد.

محققان این نانوذرات طلا را به موش هایی که دوز بیش از حد استامینوفن (APAP) به آن ها داده شده بود تا دچار آسیب کبدی بشوند، تزریق کردند و نتایج جالب توجهی از عملکرد مثبت این نانوذرات به دست آوردند.

منبع: پایگاه خبری فناوری نانو ایران

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 فروردین 1400 بروزرسانی: 28 فروردین 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 29034

به "نانوذرات طلا به سرعت از آسیب های کبدی خبر می دهند! خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نانوذرات طلا به سرعت از آسیب های کبدی خبر می دهند! خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید