پروژه تله کابین طاق بستان به علت مسائل حقوقی لغو شد

به گزارش شیوا مارکت، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، پروژه تله کابین طاق بستان به علت مسائل حقوقی لغو شد.

پروژه تله کابین طاق بستان به علت مسائل حقوقی لغو شد

علی اصغر خزلی، رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های عمومی شهرداری کرمانشاه گفت: اکنون در حال طی کردن مراحل قانونی هستیم تا این پروژه را به منظور اجرا به دیگر سرمایه گذاران معرفی کنیم.

پروژه تله کابین کرمانشاه اواسط سال 1398 به منظور سرمایه گذاری و اجرا به شرکتی تحت اسم پویش افق ماندگار واگذار شد که تنها چند ماه از تاسیس آن گذشته بود.

عملیات این پروژه در نهایت اسفند بدون اخذ مجوزهای لازم از وزارت میراث فرهنگی و بدون در اختیار گرفتن زمین از راه و شهرسازی شروع شد.

سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری برآورد اولیه برای ساخت تله کابین طاق بستان را 223 میلیارد تومان گفت که قرار بود 176 میلیارد تومان آن به وسیله شرکت مذکور و باقی به وسیله شهرداری تامین گردد.

امکان تغییر راستا تله کابین

یکی مهمترین از مسائل پیش روی پروژه تله کابین کرمانشاه قرار داشتن آثار تاریخی در راستا آن بود و کارشناسان میراث فرهنگی معتقد بودند که این پروژه برای پفراینده ثبت جهانی طاق بستان مشکل ساز می گردد.

رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری کرمانشاه گفت: به موازات فعالیت برای پیدا کردن سرمایه گذار نو نشست های تخصصی برای رفع کردن مسائل میراث فرهنگی در پروژه هم برگزار می گردد.

خزلی تاکید نمود: در صورتی که به صورت قطع معین گردد که راستا پیشنهادی برای تله کابین کرمانشاه به ثبت جهانی طاق بستان و آثار موجود در راستا آسیب وارد می نماید، بدون شک راستا آن را با یاری سرمایه گذار نو تغییر خواهیم داد.

وی شرح داد: اکنون مهمترین ایرادی که کارشناسان میراث فرهنگی به پروژه وارد می نمایند مربوط به سه پایه پایانی تله کابین است که در دشت کاهو مربوط به دوران پارینه سنگی قرار دارند.

رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری کرمانشاه یادآور شد: این احتمال وجود دارد که فرایند احداث پایه ها در دشت کاهو با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی و بدون لطمه زدن به آثار تاریخی انجام گردد.

به گفته به گفته باستان شناسان دانشگاه رازی، غار مرگجر مربوط به دوران فرادیرینه سنگی، کارگاه سنگ تراشی باستانی، گورستان اشکانی، مجموعه نقوش صخره ای، غار مثلثی، غار ملاورد، پناهگاه ورکینی با قدمت بیش از 40 هزار سال، غار دواشکفت با قدمت 49 تا100 هزار از جمله دیگر آثار هستند که در کوهستان طاق بستان قرار دارند که احتمال نابودی آنها بواسطه احداث تله کابین وجود دارد.

ایرادهای فنی رفع می شوند

رعایت نکردن اصول استاندارد به وسیله سرمایه گذار قبلی یکی از مسائل اصلی پیش روی پروژه بود؛ به نحوی که اداره کل استاندارد کرمانشاه در 2 مرحله بازدید 200 مورد مغایرت با اصول استاندارد را گزارش کرد. خزلی در این رابطه هم شرح داد: بدون شک ایرادهای اداره کل استاندارد بصورت کامل رفع خواهند شد و تا زمانیکه استاندارهای لازم اخذ نشوند، اجازه فعالیت به سرمایه گذار نو داده نمی گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 4 مرداد 1400 بروزرسانی: 4 مرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 29547

به "پروژه تله کابین طاق بستان به علت مسائل حقوقی لغو شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروژه تله کابین طاق بستان به علت مسائل حقوقی لغو شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید