پیشنهاد اجرای پروتکل های بهداشتی از سوی گمرک ایران به 180 کشور ، آخرین شرایط تجارت با همسایگان

به گزارش شیوا مارکت، سخنگوی گمرک گفت: بسیاری از مرز های کشور های همسایه اعم از زمینی، دریایی و ریلی به روی صادرات و واردات دو جانبه و چند جانبه باز است، ترکیه، پاکستان، عراق و ترکمنستان سخت گیری های بیشتری در جهت تجارت جهانی اعمال نموده اند.

پیشنهاد اجرای پروتکل های بهداشتی از سوی گمرک ایران به 180 کشور ، آخرین شرایط تجارت با همسایگان

گروه مالی خبرنگاران، یکی از نگرانی دولت ها و به تبع آن ملت ها بعد از شیوع ویروس کرونا مساله کاهش تجارت خارجی و تاثیر گذاری آن بر اقتصاد کشور ها و احتیاج آن ها به کالا های مصرفی و لازم است. سخت گیری های مختلفی برای جلوگیری از شیوع کرونا در همه کشور ها اعمال شده که برخی از آن ها در مبادی مرز ها بوده است. روح الله لطیفی؛ سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در این تبادل نظر شرایط تجارت منطقه ای ایران را در شرایط کرونا زده دنیای عنوان نموده است.

گمرک برای تداوم فرایند تجارت خارجی چه راه حلی اتخاذ نموده است؟

گمرک جمهوری اسلامی ایران یکی از سازمان هایی به شمار می رود که از همان ابتدای همه گیری ویروس کرونا به دنبال اجرای پروتکل های بهداشتی با همکاری وزارت بهداشت در مبادی ورودی و خروجی مرز های کشور بوده است. نگاه ایران به اجرای پروتکل های بهداشتی بر مبنای برون رفت از مسائل احتمالی ناشی از بسته شدن مرز و تداوم تجارت است. از همین رو گمرک جمهوری اسلامی ایران مکاتباتی با گمرکات کشورهایی، چون ترکمنستان، پاکستان، ارمنستان و ترکیه داشت تا به جای توقف و بستن مرز ها راه حل بهتری در جهت تداوم ارتباط تجاری بین کشور ها با توجه به اجرای پروتکل های بهداشتی اتخاذ نمایند. اجرای پروتکل های بهداشتی علاوه بر افزایش سلامت عوامل دخیل تجارت، مانع از کاهش سطح تجارت خارجی کشور های دنیا می گردد.

آیا با سازمان های دنیای نیز مکاتباتی داشته اید؟

غیر از کشور های یاد شده گمرک جمهوری اسلامی ایران مکاتبه ای با سازمان دنیای گمرک داشته است. در این مکاتبه پیشنهاد شد همانگونه که در مورد فراگیری بیماری سارس ابولا و آنفولانزای حاد که در زمره بیماری های مسری به شمار می فرایند دستورالعمل و پروتکل های بهداشتی گمرکات به کشور های عضو سازمان دنیای که مشمول 180 کشور می باشند اعلام شده است تا اجرای این پروتکل های بهداشتی مانع از وارد شدن خسارت بیشتر بر فرایند تجاری بین کشور ها گردد، به نظر می رسد در شرایط کنونی روش های اشاره شده در مورد بیماری کرونا نیز اعمال گردد. ما به سازمان گمرک دنیای پیشنهاد کردیم طی مکاتباتی به اعضای 180 کشور دنیا بر تداوم رویه تجارت دنیای با رعایت موارد بهداشتی تاکید کند. پیشنهاد دیگری هم گمرک جمهوری اسلامی ایران به سازمان دنیای گمرک داد مبنی بر همکاری سازمان بهداشت دنیای با سازمان تجارت دنیای است، تا هر دو سازمان بر نحوه اجرای پروتکل های اجرایی در حوزه صادرات واردات هم در شرایط کنونی و هم در دوران پسا کرونا نظارت داشته باشند. این پیشنهادات راه حل ها و نسخه هایی تخصصی برای همه حوزه های تجارت دنیای اعم از گردشگری و موضوعات دیگری است که دنیا از آن محل در حوزه کسب و کار و تجارت کسب درآمد می نماید.

تعامل تجاری جمهوری اسلامی ایران با کشور های همسایه در چه شرایطی است؟

در مورد کشور های همسایه نیز از همان ابتدای همه گیری ویروس کرونا در مرز های خود با کشور افغانستان با اجرای پروتکل های بهداشتی و استقرار تیم وزارت بهداشت و شستشوی کالا و تمهیدات لازم برای مسافران خروجی افغانستانی و تردد رانندگان و حتی تجهیز بسته ها به سنسور های حرارتی از همان ابتدا در این جهت رعایت پروتکل های بهداشتی در دستور کار نهاده شد.

تجارت با افغانستان به عنوان یکی از کشور های مهم حوزه صادرات ایران همچنان برقرار است، تجارت با افغانستان حتی در وقوع سیل، حمله ملخ ها به مرز و کشته شدن برخی از کارمندان مرزی افغانستان در خاک این کشور مانع از بسته شدن مرز های ما در حوزه تجاری نشد. در حوزه تجارت با ترکمنستان سخت گیری های زیادی در دستور کار دولتمردان این کشور وجود دارد، ما به چند کشور از جمله ترکمنستان و ترکیه مکاتباتی برای به جریان انداختن تجارت داشته ایم. کشور ترکمنستان در ابتدای شیوع کرونا مرز های خود را به صورت کامل به روی همه کشور ها بست، اما گمرک جمهوری اسلامی ایران با مسوولین این کشور به نتیجه مشترک برای تداوم صادرات و واردات از جهت ریلی رسیدند، این فرایند تا سیزدهم فروردین ماه امسال ادامه داشت و تجارت ما به ترکمنستان از جهت برنامه ریزی شده صورت می گرفت، اما متاسفانه با شیوع ویروس کرونا در ترکمنستان این کشور همه مرز های خود را به روی همه کشور ها بسته شده است.

پاکستانی ها هم به دلیل شیوع ویروس کرونا همین رویه را در پیش گرفتند و مرز های آن ها به روی کشور های همسایه بسته است، لذا امیدواریم مرز های این کشور تا چند روز آینده باز گردد.

جهت های دریایی در شرایط کنونی در تجارت بین کشور ها فعال هستند؟ مرز های ترکیه همچنان بسته است؟

در حوزه دریایی مرز های شمالی کشور باز است و به وسیله دریای مازندران، گیلان و گلستان تجارت فعال است. تجارت با کشور های آذربایجان، قزاقستان در جهت دریایی، ریلی و جاده ای برقرار است، رعایت و اجرای پروتکل های بهداشتی در همه این کشور ها نجات دهنده بوده است، یعنی قبل از ارسال کالا اعم از کالا های وارداتی یا صادراتی پروتکل های بهداشتی اجرا می گردد. کشور آذربایجان نیز زمزمه هایی برای بستن مرز ها داشت، اما در جهت اجرای پروتکل های بهداشتی به روش جابجایی کالا از کامیون به کامیون دیگر تجارت فی مابین فعال است. در حوزه ترانزیت هم کامیون های ایرانی با اسکورت بهداشتی از خاک آذربایجان عبور می نمایند و وارد خاک روسیه می شوند. جمهوری نخجوان و ارمنستان هم با اجرای پروتکل های بهداشتی در حال تجارت با ما هستند. متاسفانه کشور ترکیه مقدار زیادی در تجارت خارجی توقف ایجاد نموده است، ما بر این موضوع تاکید کردیم که نیرو های بهداشتی دو کشور با رعایت استاندارد های دوجانبه شرایط تجارت را فراهم نمایند، اما متاسفانه تا به امروز جهت جاده ای بین ما و ترکیه متوقف است حتی کامیون های خود ترکیه که در جهت رفتن به سمت کشور خود بودند از بیست و سوم فروردین ماه اجازه ورود به خاک خود را ندارند، 220 کامیون در پشت مرز های ترکیه متوقف شده اند که همه تبعه ترکیه هستند. تنها جهت تجاری ما به ترکیه مرز گمرک رازی است که روزانه بین 120 تا 140 واگن کالای تجاری بین دو کشور به وسیله این مرز رد و بدل می گردد.

با توجه به این که عراق طرف تجاری مهم ما می باشد، مرز های عراق در چه شرایطی قرار دارند؟

تجارت ایران با عراق در لب مرز های ما با این کشور در اقلیم کردستان برقرار است و کالا های تجاری ما به مقاصد اقلیم کردستان و سایر مقاصد در کشور عراق با رعایت پروتکل های بهداشتی صادر می گردد و بخشی هم ترانزیت داریم، اما سایر مرز های عراق با ما مسدود است. با اینکه تا اواسط اسفندماه مرز های ما با عراق باز بود، اما این مرز ها در حال حاضر بسته است. امیدوار هستیم که در روز های آینده دولت عراق تصمیم لازم برای باز کردن سایر مرز های کشور را اتخاذ کند، بنابراین درباره عراق منتظر تصمیم گیری دولت عراق هستیم.

safariro.ir: سافاری رو: گردش و تفریح در سافاری های جهان

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 19126

به "پیشنهاد اجرای پروتکل های بهداشتی از سوی گمرک ایران به 180 کشور ، آخرین شرایط تجارت با همسایگان" امتیاز دهید

1 کاربر به "پیشنهاد اجرای پروتکل های بهداشتی از سوی گمرک ایران به 180 کشور ، آخرین شرایط تجارت با همسایگان" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد اجرای پروتکل های بهداشتی از سوی گمرک ایران به 180 کشور ، آخرین شرایط تجارت با همسایگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید