کارآمدی نانوذراتی با ساختار شبیه به ویروس در فراوری واکسن ضدکرونا

به گزارش شیوا مارکت، یکی از شرکت هایی که در حوزه ساخت واکسن ضدکرونا فعالیت دارد، در حال توسعه واکسنی است که در آن از نانوذرات خودآرا با ساختاری شبیه به ویروس استفاده شده است.

کارآمدی نانوذراتی با ساختار شبیه به ویروس در فراوری واکسن ضدکرونا

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، ایکوساواکس (Icosavax) از راه اندازی برنامه توسعه واکسن ضدکرونا این شرکت اطلاع داد که با استفاده از داده های پیش بالینی روی نامزد واکسن این شرکت موسوم به IVX-411 انجام می گردد. این واکسن شامل یک ذره شبیه ویروس (VLP) است که دامنه (RBD) اتصال گیرنده های SARS-CoV-2 را هدف قرار می دهد و آن را مسدود می نماید.

این شرکت همچنین اظهار داشت که بنیاد بیل و ملیندا گیتس 10 میلیون دلار یاری اقتصادی برای حمایت از برنامه واکسن ضدکرونا شرکت به وسیله اولین آزمایش بالینی فاز 1 انسان اختصاص داده است، که انتظار می رود در اواسط سال 2021 شروع گردد.

علاوه بر این، ایکوساواکس مبلغ 6.5 میلیون دلار از Open Philanthropy برای حمایت از توسعه پلتفورم فناوری واکسن ضدکرونا دریافت کرد. این شرکت در حال اجرا مطالعات لازم برای برآورده سازی ملزومات نظارتی است.

به منظورتسریع پیشرفت سریع فرآیند توسعه این واکسن ضدکرونا و رسیدن به دست بیمارستان ها، شرکت آمگن (Amgen) توافق نموده است که یک واسطه مهم را برای مطالعات بالینی اولیه فراوری کند.

آدام سیمپسون، مدیر ارشد اجرایی ایکوساواکس در این باره گفت: ین واقعاً یک نمونه عالی از همکاری مشترک علمی است که در یک زمان استثنایی برای مبارزه با این همه گیری اجرا شده است. ما از بنیاد بیل و ملیندا گیتس و گروه Open Philanthropy برای حمایت اقتصادی تشکر می کنیم و از شرکت آمگن برای تهیه یک واسطه اصلی برای فراوریات سپاسگزاریم.

وی اضافه کرد: تیم ایکوساواکس اولویت خود را به پیشبرد واکسن ها علیه بیماری های تنفسی شدید اختصاص داده است، بیماری هایی که تهدیدکننده زندگی بوده و فعالیت این شرکت برای محافظت از جمعیت در معرض خطر اختصاص می یابد. از آنجا که واکسن های VLP پتانسیل القای آنتی بادی با قدرت خنثی کنندگی بالا را دارند، این واکسن ضدکرونای VLP ما می تواند به ویژه برای افراد کهنسال و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مناسب باشد.

IVX-411، واکسن در دست توسعه شرکت ایکوساواکس برای مقابله با ویروس کرونا است که توسط دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن با استفاده از روش های نوآورانه طراحی شده است.

در این واکسن از خودآرایی نانوذرات پروتئینی حاوی 60 نسخه از دامنه اتصال گیرنده گلیکوپروتئین سنبله SARS-CoV-2 در یک آرایه، استفاده شده است.

داده های پیش بالینی محققان دانشگاه واشنگتن نشان می دهد که IVX-411 باعث ایجاد آنتی بادی خنثی کننده بالا در موش ها پس از یک بار تجویز و بهبود بیشتر پس از تجویز دوم می گردد.

VLP ها آنتی ژن های با چگالی بالا و چند ظرفیتی را با روشی شبیه به ویروس ها در بدن ایجاد می نماید. VLP ها فاقد ماده ژنتیکی هستند؛ بنابراین، غیرعفونی بوده و می توانند جایگزین ایمن تری برای واکسن های ضعیف شده یا غیرفعال باشند. عملکرد بالا و پایداری اجزای پروتئین و نانوذرات خودآرا نشان می دهد که فراوری واکسن های نانوذرات بسیار مقیاس پذیر خواهد بود.

لازکم به ذکر است؛ ایکوساواکس دارای مجوز جهانی با گزینه انحصاری برای IVX-411 در آمریکای شاقتصادی و اروپا از دانشگاه واشنگتن است.

دور زمین: مجله سفر و گردشگری دور زمین

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 شهریور 1400 بروزرسانی: 10 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 25154

به "کارآمدی نانوذراتی با ساختار شبیه به ویروس در فراوری واکسن ضدکرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارآمدی نانوذراتی با ساختار شبیه به ویروس در فراوری واکسن ضدکرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید