کرونا هم نتوانست آمار خودکشی دانشجویان را کاهش دهد ، جهش بودجه 1400 مراکز مشاوره و سلامت دانشگاه ها خبرنگاران

به گزارش شیوا مارکت، دانشجویان در طول مدت یک سال اخیر با مسائل زیادی از جمله بیماری کرونا، افسردگی، از دست دادن نزدیکان، خودکشی، اعتیاد و سایر آسیب های اجتماعی همراه بودند.

کرونا هم نتوانست آمار خودکشی دانشجویان را کاهش دهد ، جهش بودجه 1400 مراکز مشاوره و سلامت دانشگاه ها خبرنگاران

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، بیش از یک سال از ورود بیماری کرونا به کشور گذشته و در طول این مدت کشور با فراز و نشیب های زیادی روبرو بود که دانشگاه ها نیز در این تاثیرات منفی و مثبت ناشی از کرونا بی نصیب نبودند و مسائل زیادی را در این جهت داشتند که به سختی توانستند از آن عبور کنند.

دانشگاه ها با شیوع کرونا تعطیل شد؛ البته تعطیلی دانشگاه فقط حضور نداشتن دانشجو در دانشگاه بود و اگر بخواهیم حجم کاری دانشگاه ها را ارزیابی کنیم تقریبا در این مدت به دو برابر افزایش یافت به خصوص مراکز مشاوره دانشگاه ها که از جمله مراکز پرمشغله هستند که سعی کردند در طول این مدت به مسائل دانشجویان درحد توان رسیدگی کنند

به گفته مشاورین دانشگاه دانشجویان در طول مدت یک سال اخیر با مسائل زیادی از جمله بیماری کرونا، افسردگی، از دست دادن نزدیکان، خودکشی، اعتیاد و سایر آسیب های اجتماعی همراه بودند.

صفاری نیا، مدیرکل دفتر سلامت و مشاوره سازمان امور دانشجویان وزارت علوم درباره آسیبهای ناشی از کرونا می گوید: طبیعتا تاثیراتی که کرونا بر روی مردم عادی داشت بر روی دانشجویان نیز همان تاثیرات را به جا گذاشت. مطالعات دنیا نشان می دهد که بخشی از مبتلایان به کرونا علایم روانشناختی نشان می دهند و این علائم شامل اضطراب، افسردگی و غمگینی است. بروز کرونا در جامعه پیامد هایی داشت که دانشجویان هم متاثر از این پیامد ها بودندمانند اضطراب، نگرانی و از دست دادن نزدیکان، کاهش تعاملات و غمگینی بود.

اضطراب ناشی از کرونا بیشترین مراجعه دانشجویان به مشاوره های دانشجویی

تعدادی از دانشجویان مانند ورودی های جدید به دلیل مجازی شدن آموزش ها نتوانستد ارتباطی در فضای دانشگاه بگیرند. به هر حال دانشجویان با مسائلی از قبیل مسائل تحصیلی، فضای مجازی، افسردگی و فقدان روابط با همسالان روبرو بودند.در حوزه مشاوره هم اولین عامل مراجعه دانشجویان ناشی از اضطراب کرونا بوده، بخشی دیگر درگیری های خانوادگی و سوگ از دست دادن نزدیکان بود که مهمترین گزارش های مراجعه دانشجویان به مراکز مشاوره در این دوره کرونایی بود که اقدامات گسترده ای در این زمینه صورت گرفت. در دو حوزه خدمات عمده دانشجویی ارائه شد که یک حوزه مداخله مشاوره ای بود که به صورت تلفنی و مجازی برگزار شد و به ندرت دانشجویان مشاوره حضوری داشتند.

بخش دیگر مداخله سواد سلامت برای پیشگیری از ابتلا به کرونا بود که این هم یک نوع مداخله بوده که به صورت مرتب و مکرر کارگاه، وبینار و جلسات گروهی مجازی در سطح گسترده برای دانشجویان و خانواده های آن برگزار می گردد و این جلسات ادامه دارد.بخشی هم مداخلات حمایتی مانند پیگیری شرایط دانشجویان بود که مراکز مشاوره با تماس های مکرر جویای حال دانشجویان بودند.

بخشی هم غربالگری دانشجویان بود که از طریق پرسش نامه های خود اظهاری، مسائلشان را مطرح کردند و مشاوران به سراغ آن ها رفتند و درخواست کردند که دانشجویانی که مسائل شخصی دارند می توانند خدمات مشاروه ای دریافت کنند و مداخلات سلامت مانند تب سنجی، ضدعفونی کردن خوابگاهها، کنترل دانشجویان در دانشگاه ها و خوابگاه ها و اعزام دانشجویان بیمار به مراکز درمانی بود که مجموع اقدامات یک سال گذشته از سوی مراکز مشاوره و دفاتر سلامت دانشجویان ارائه شده است.

حباب کرونا نه تنها ازبین نرفته بلکه روز به روز با مدل های جدیدتری بروز می کند که همین مسئله ترس و اضطراب ناشی از ابتلا به آن را افزایش می دهد و با این شرایط خدمات مراکز مشاوره برای کاهش مسائل دانشجویان باید به مراتب به روز تر و جدی تر گردد .

به گفته مسئولان وزارت علوم خدمات رسانی مراکز مشاوره تا تیرماه سال 1400 با تمرکز بر آموزش زندگی به دانشجویان در حباب کرونا است، به این معنی که دانشجویان باید حباب کرونا را در اطراف خود رعایت کنند و ایمن سازی کنند و تمام تلاش مراکز مشاوره و بهداشت، رعایت و پیشگیری، فاصله گذاری اجتماعی، تاب آوری، کاهش استرس و برگزاری وبینار و سمینار است و از مهرماه 1400 ممکن است که نوع مداخلات مراکز مشاوره کمی تغییر کند.

صفاری نیا در این باره می گوید: خدمات ارائه شده از سوی مراکز مشاوره و دفاتر سلامت در دانشگاه ها از مهرماه به حالت خدمات سال های گذشته برنمی گردد، اما ممکن که نوع مداخلات مشاوره ای تغییر کند. جنس مداخلات ممکن است روی کاهش اضطراب نباشد بلکه کاهش افسردگی و یا کنترل خود کشی در بین دانشجویان باشد.

احساس می کنیم بحران کنونی هنوز، بحران کرونا است و متمرکز هستیم بر روی این مسئله و اگر در مهرماه 1400 دانشگاه ها بخواهند بازگشایی شوند باید نوع مشاوره ها را تغییر دهیم چرا که دانشجویان بیش از یک سال از فضای مجازی استفاده کردند و باید روی مسائلی مانند کرختی، اعتیاد به فضای مجازی باید کار گردد.

کرونا زورش به خودکشی و اعتیاد دانشجویان نرسید

آسیب های اجتماعی از دیگر مسائلی است که دانشجویان همواره با آن درگیر هستند و طی سال های اخیر تلاش های زیادی برای کاهش این آسیب ها در دانشگاه ها شده و راهکار های متفاوتی برای آن پیشنهاد و یا اجرایی شده که شاید تاثیرات اندکی داشته و آن هم این که توانسته میزان افزایش را متوقف کند.

جالب است بدانید که با وجود تعطیلی دانشگاه ها به دلیل شیوع کرونا در بیش از یک سال گذشته به گفته مسئولان وزارت علوم آمار آسیب های مخربی مانند خود کشی کاهشی نداشته است که این نشان می دهد گرفتار شدن دانشجویان در دام آسیب های اجتماعی فقط ناشی از محیط دانشگاه نیست.

صفاری نیا می گوید: آسیب هایی مانند خودکشی و اعتیاد و ... خیلی تفاوتی با سال های قبل نداشته و همچنان دانشجویان درگیر این آسیب ها بودند و با اینکه دانشگاه ها تعطیل بود، اما میزان خودکشی و اعتیاد در یکسال اخیر مانند آمار های سال 98 بود.

خدمات مشاوره ای دانشگاه ها ارزیابی می شوند

به گفته مدیردفتر سلامت وزارت علوم خدمات مشاوره ای دانشگاهها در طول این مدت فقط مربوط به دانشگاه های خودشان نبوده و توانستند خدمات را گسترش دهند.

برخی از دانشگاه های بزرگ خدماتی که ارائه دادند فقط مربوط به دانشگاه ها خودشان نبود بلکه در سطح کشور دانشجویان را پوشش دادند مانند دانشگاه پیام نور، دانشگاه تهران و شریف، علامه، دانشگاه اصفهان، دانشگاه سمنان خدمات مشاوره ای کشوری به دانشجویان ارائه کردند و تمامی دانشگاه ها به همراه خانواده هایشان مشاوره ارائه کردند و یا دانشگاه هایی که به صورت منطقه ای خدمات دادند و تقریبا نیمی از دانشجویان از خدمات مراکز مشاوره دانشگاه ها استفاده کردند.

رتبه بندی دانشگاه ها و بررسی میزان خدمات رسانی آن ها اواخر فروردین ماه اعلام خواهد شد و از دانشگاه های برتر تقدیر می شوند.

دانشگاه های زیر مجموعه وزارت علوم مراکز مشاوره فعال دارند و در یک سال اخیر تعطیلی نداشتند و خدمات خود را ارائه دادند. دانشگاه هایی که خوابگاه های آن ها تعطیل نبوده و مجبور بودند به دلیل حذف تردد دانشجویان خوابگاه را فعال نگه داشتند و خدمات دادند که بخشی از خدمات مداخلات روانشناسی و یا آموزش های پیشگیری از بیماری برگزار شد که ممکن از بیش از چند کارگاه آموزشی برگزار شده باشد.تلاش کردیم که اساتید ارتباط گسترده با دانشجویان داشته باشند.

مشاوره های تخصصی به دانشجویان ارائه می گردد. مراکز مشاوره در دانشگاه های زیر مجموعه وزارت علوم به سمت تخصصی شدن است به عنوان مثال مرکز مشاوره دانشگاه تهران 120 مشاوره متخصص مشغول فعالیت هستند؛ که در همه زمینه ها مشاوره ارائه می دهند و یا دانشگاه علامه طباطبایی حدود 40 مشاور متخصص دارد.

مراکز مشاوره و بودجه هایی که به موقع اختصاص پیدا کرد

بودجه سال 99 به دلیل شیوع کرونا و نوع فعالیت مراکز مشاوره و بهداشت دانشگاه ها خوشبختانه به موقع اختصاص پیدا کرد و این مراکز توانستند بودجه های خود را به طور کامل دریافت کنند.مسئله ای از لحاظ تخصیص بودجه نبود و حتی از منابع سایر سازمان ها نیزکمک های خوبی به مراکز صورت گرفت.برای سال 1400 نیز بودجه مراکز مشاوره با یک افزایش خوبی روبرو بود و محدودیتی از لحاظ مالی نداشتیم و برای سال جدید نیز نخواهیم داشت.

اقدامات 1400 متفاوت برای دانشجویان از سوی مراکز مشاوره

نیمه دوم سال 1400 نوع اقدامات ما متفاوت خواهد بود ممکن است دانشجویی باشد که وابستگی به اینترنت داشته باشد یا تنبلی داشته باشد و یا داغدار و افسرده باشد که بر این اساس اقدامات و کارگاه های آموزشی متفاوت خواهد شد. طرح هایی که اجرا می کنیم در دانشگاه ها به تناسب حضوردانشجویان تغییر می کند و درواقع تاثیری که دانشجو از کرونا گرفته می خواهد این تاثیر را به فضای دانشگاه بیاورد که در این صورت جنس مقابله متفاوت می گردد.

با ارزیابی های اجرا شده به نظر می رسد که افت تحصیلی در سال کرونایی میان دانشجویان نداشتیم و مسائل تحصیلی دانشجویان به دلیل مجازی بودن و فرصت بیشتر کاهش پیدا کرد که این تنها نقطه قوت در میان آسیب های ناشی از یک سال استرس و اضطراب های میان دانشجویان است که امیدواریم با خدمات دهی بیشتر مراکز مشاوره مسائل دانشجویان به خصوص در حوزه های آسیب های اجتماعی به حداقل خود برسد.

مجله واحدی: مجله واحدی: مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 28955

به "کرونا هم نتوانست آمار خودکشی دانشجویان را کاهش دهد ، جهش بودجه 1400 مراکز مشاوره و سلامت دانشگاه ها خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا هم نتوانست آمار خودکشی دانشجویان را کاهش دهد ، جهش بودجه 1400 مراکز مشاوره و سلامت دانشگاه ها خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید