کرونا و کاهش علاقه مندی به مد و آرایش در جهان

به گزارش شیوا مارکت، گسترش ویروس کرونا سیمای عمومی جامعه های بشری را دگرگون کرده است. تعطیلی موقت یا همیشگی بنیاد ها و دگرگونی عادت ها و شیوه های رفتاری، زندگی مدنی را یکسره تغییر داده است، جهان مد نیز از این فرایند برکنار نمانده است.

کرونا و کاهش علاقه مندی به مد و آرایش در جهان

به گزارش یورونیوز، آخرین گزارش بنگاه ریپلای Reply، متخصص در تحلیل داده های آماری، نشان می دهد که علاقه به مد و آرایش روز فروکش کرده است. میزان تقاضا در بازار مد به نسبت سال 2019 تا 23 درصد پایین آمده است.

از این نظر عرصه مد در شش ماه گذشته به شدت آسیب دیده و زیان آن تنها با حرفه های گردشگری و صنایع خودرو قابل مقایسه است.

یکی از عوامل این دگرگونی، تحول در جهانی کار است. از زمان گسترش پاندمی شیوه دورکاری، یا کار از خانه، کمابیش در همه جوامع رواج یافته است. روشن است که در چنین شرایطی کراوات و کیف دستی و کفش پاشنه بلند از رونق می افتد. طبق آماری که از آمریکا رسیده از هر ده نفر فقط یک نفر در دورکاری، منظم و مرتب لباس می پوشد.

از سوی دیگر روشن است که جامه های راحت خانگی جای بیشتری در زندگی امروزی باز کرده اند: لباس ورزشی، کفش کتانی، تی شرت و...

در دوره اوج شیوع کرونا، علاقه به لباس های خانگی در خیلی از کشور ها بالا رفت. برای نمونه در بریتانیا تقاضا برای پوشش اوقات فراغت تا 433 درصد افزایش داشت.

به نظر لارس براون، کارشناس صحنه مد در هامبورگ، در جهانی امروز لباس قبل از هر چیز باید راحت و بی تکلف باشد.

گرایش به پوشاک راحت و سبک برای نمونه در فروش فرآورده های شرکت نایکی به خوبی دیده می شود. این تولیدکننده وسایل ورزشی در همین بحران کرونا بین ماه های ژوئن تا اوت سال جاری تا 11درصد یعنی تا حدود یک و نیم میلیارد دلار بیشتر سود کرد.

همین گرایش در سایر شرکت های تولیدکننده پوشاک راحت و سبک دیده می شود، مانند شرکت اسپانیایی بالنسیاگا یا شرکت سنیکر.

پاندمی در ریزش ارزش سهام برخی از شرکت های مد که لباس های اداری و رسمی تولید می کنند، نیز مشهود بود؛ برای نمونه ارزش سهام هوگوباس تا 50 درصد پایین آمد. این شرکت برجسته جهان مد گفت که فروش آن در دوران پاندمی تا حدود 60 درصد افت کرده است.

از آن زمان این برند می کوشد با ابتکارات نوآورانه شیوه تولید را تغییر دهد و به مشتریان خود پوشاکی همساز با شرایط تازه و منطبق با ذوق و سلیقه امروز عرضه کند. برای نمونه هوگوباس به تازگی لباسی گیاهی عرضه کرده، به ترتیبی که کاملا با رهنمود های سازمان های حمایت از حیوانات منطبق باشد.

به نظر کارشناسان آینده جهان مد به دو عامل بستگی دارد: چندوچون تحول پاندمی کرونا و شیوه کار در جهان آینده. چنانچه دورکاری همچنان رواج داشته باشد، طبیعی است که لباس رسمی و کیف و کراوات رفته رفته فراموش می شود.

مجله سایه: مجله سایه: وبلاگ سینما و سرگرمی

منبع: فرارو
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 23954

به "کرونا و کاهش علاقه مندی به مد و آرایش در جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا و کاهش علاقه مندی به مد و آرایش در جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید