گزارشی از یاری های مردمی به سیل زدگان به وسیله خبرنگاران

به گزارش شیوا مارکت، نوروز سال جاری با باران آغاز شد. بارانی که در نگاه اول نوید روزهای خوبی را می داد. اما چند روز بیشتر طول نکشید که نوروز ما گره خورد به سیل. سیلی که از گلستان و آق قلا آغاز شد، لرستان و شیراز را بلعید و حالا هم در خوزستان جولان می دهد. همه ما غم سیلزدگان را خوردیم، اما یک عده ای فراتر از غصه خوردن قدم برداشتند و تصمیم گرفتند، هر آنچه دارند و از دست شان برمی آید را با هموطنان شان تقسیم نمایند. این گونه بود که سایت خبرنگاران محلی شد برای بده و بستان مهربانی.

گزارشی از یاری های مردمی به سیل زدگان به وسیله خبرنگاران

در کمتر از یک هفته بیشاز هزار آگهی در سایت خبرنگاران منتشر شد که همراهی مردم ایران با سیلزدگان را بهتصویر می کشد. نمی توان گفت اولین آگهی به چه روزی و چه ساعتی از بحران سیل برمی شود،اما این یاری ها زمانی همه گیر شد که عکس یک مرد شیرازی در حالی که پلاکاردی برایاسکان همشهریانش در دست داشت، در شبکه های اجتماعی دست به دست شد.

پس از آن، مردم شروعکردند به ثبت آگهی در سایت خبرنگاران. هر کدام به نوعی. هر کسی به شیوه ای که میتوانست. یک نفر به بچه های کنکوری فکر کرد و برای شان کتاب فرستاد.

آن یکی خواست سیل بند رامحکم تر کند و هیچ چیز بهتر از ارسال گونی به ذهنش نرسید. بقیه هم پتو، کنسرو،حبوبات، چادر، لباس و… را آگهی کردند. و چه بسیار بودند آدم هایی که شاید آه دربساط نداشتند، اما از چند متر فضای اضافی خانه شان دریغ نکردند و آن را پیشکشکردند به هموطنان سیل زده مان.

کافیست آگهی های 20 روزاخیر سایت خبرنگاران را نگاه کنید، پر است از بذر مهربانی که مردم کاشتند و هموطناندرگیر بحران به نسبت نیازی که داشتند، آن ها را برداشت کردند.

قطعا ویدیوهای زیادی ازسیل دیده اید. در میان آن ها صحنه های تاثیرگذار زیاد است اما یکی از ویدیوهایارسالی از خوزستان نشان می داد آن ها برای درست کردن سیل بند، تن خودشان را جلویآب انداخته اند.

تنها چیزی که در آن زمانبه کار می آمد، گونی بود. یک نفر از تهران تصمیم گرفت از افرادی مانند نانوایی هایا کسانی که به هر طریقی گونی دست دوم و ارزان قیمت دارند به او اطلاع بدهند، تابتواند گونی ها را به دست مردم اهواز برساند.

یک کارخانه دار در سایتخبرنگاران نوشت می تواند بسته های مواد غذایی ویژه سیل زدگان را با اقلامی مانند حبوبات،قند، شکر، تن ماهی و کنسرو لوبیا و… به دست آن ها برساند.

خیلی ها هم پولی در بساط نداشتند که یاری نمایند. کارشان دست خودشان نبود که مرخصی بگیرند و بروند برای یاری های یدی. تنها کاری که از دست شان برمی آمد این بود که گوشه ای خانه شان را با هموطنان سیل زده شریک شوند. یک کارگر که خودش هم آهی در بساط نداشت، در سایت خبرنگاران بیان کرد می تواند یکی از اتاق هایش را به سیل زده ها بدهد و مدتی از آن ها نگهداری کند.

با این که دامنه سیل هیچ وقتبه تهران نرسید، اما مردم تهران هم به یاد هموطنان شان بودند. یک نفر از محلهارامنه تهران در خبرنگاران این آگاهی را ثبت کرد و درخواست کرد اگر کسی خانواده ای رامی شناسد که فرزند شیرخوار دارند، به او معرفی نمایند تا به آن ها اسکان رایگان دهد.

بعضی حتی فضایی را همنداشتند با کسی شریک شوند، تنها کاری که می توانستند انجام دهند، بالا زدن آستینهمت برای امدادرسانی بود. از این دست پیغام ها هم در خبرنگاران کم ندیدیم. یک نفر کهخودش نیز درگیر سیل بود برای یاری به همشهریانش اعلام آمادگی کرد.

ماجرای یاری ها در سایتخبرنگاران فقط به خوراک و پوشاک و اسکان چند روزه ختم نشد. بعضی آگهی شان را برایحمایت های طولانی تر روی سایت قرار دادند. مثلا برای یک سال. یا مثلا 70متر منزل در باغ جهت اسکان و 4هزار متر زمین کشاورزی جهت کار به صورترایگان به یک یا چند خانواده تا زمان آماده شدن منزل تان در شهرستان تحویل می شود.فقط و فقط خانواده.

از این دست آگهی ها درخبرنگاران زیاد ثبت شد. نمی توان تمام شان را روایت کرد. اصلا وصف این کار در کلماتامکان پذیر نیست. اما از این سیل یک چیز یاد گرفتیم، این که جایی هست که نه فقطزمان حادثه و غم و سیل، بلکه هر زمان کهدل مان می خواهد و توانش را داریم، یک آگهی رایگان ثبت کنیم و بگوییم می توانیمیاری کنیم. حالا هر چه که باشد.

tour-canada.ir: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان 99 را با ما تجربه کنید.

منبع: دیوار
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 5097

به "گزارشی از یاری های مردمی به سیل زدگان به وسیله خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارشی از یاری های مردمی به سیل زدگان به وسیله خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید