گلخانه ها؛ بستری برای اشتغال

به گزارش شیوا مارکت، وضعیت مطلوب هوای کهگیلویه و بویراحمد می تواند ضمن تبدیل شدن استان به قطب محصولات گلخانه ای در کشور، زمینه را برای افزایش اشتغال جوانان فراهم کند.

گلخانه ها؛ بستری برای اشتغال

به گزارش از ، گلخانه به فضای محدودی اطلاق می گردد که قابلیت کنترل شرایط محیطی مناسب را برای رشد گیاهان از نواحی مختلف در طی فصل های یک سال را داشته باشد.

در عصر حاضر دنیا به سمت توسعه کشت گلخانه ای مدرن گام برداشته است و کشاورزان به این نتیجه رسیده اند که با توسعه کشت های گلخانه ای کنترل شده نه تنها از هدر رفت آب جلوگیری نموده بلکه می توانند محصول بیشتری فراوری و اقتصاد خانواده خود را تا حد مطلوبی تقویت نمایند.

به گفته کارشناسان محصولات به دست آمده از کشت در گلخانه به دلیل کنترل عوامل مؤثر در فراوری و استفاده از بذر خالص دارای کیفیت مطلوبی هستند و این امر ارزش مالی بالایی را برای فراورینمایندگان به ارمغان می آورد.

امروزه اهمیت مصرف میوه و سبزی های تازه بر سلامت انسان بر کسی پوشیده نیست و به همین دلیل تمایل به استفاده از این گروه مواد غذایی در سراسر دنیا افزایش یافته است.

استفاده از پروتئین های گیاهی، املاح و ویتامین های میوه ها و سبزی ها از جمله دلایل اصلی تمایل مردم برای وارد کردن این گروه به برنامه غذایی روزانه است.

رشد روزافزون جمعیت و تقاضا برای تهیه محصولات بیشتر از یک سو و فصلی بودن فراوری میوه و سبزی از سوی دیگر از مسائل عمده پیش روی مصرف نمایندگان و فراورینماینده به حساب می آید.

کشت میوه و سبزی در گلخانه یک راه چاره ارزشمند برای پاسخگویی به این 2 مشکل است.

در کشت سنتی عوامل رشد گیاه مانند آب و خاک را تا حدودی می توان کنترل کرد و تنظیم دما و مقدار نور از دست کشاورز خارج است.

در حالی که در کشت گلخانه ای می توان هر دو عامل دما و نور را برای رشد مطلوب گیاه تنظیم کرد.

کارشناسان کشاورزی، افزایش فراوری در واحد سطح تا 10 برابر هوای آزاد، فراوری بیش از یک محصول در سال، افزایش کیفیت محصولات فراوریی (کنترل دقیق و بهتر آفات و بیماری ها با روش های بیولوژیکی و کاهش مصرف سموم) و صرفه جویی در مصرف آب را از جمله مزایای کشت گلخانه ای ذکر می نمایند.

این توانایی ها در کنار عملکرد حرفه ای کشاورزان می تواند علاوه بر کیفیت برتر محصولات، سود قابل توجهی را برای دست اندرکاران این حوزه فراهم کند.

کارشناس جهاد کشاورزی معتقد است: کشت و فراوری انواع سبزی و گل به روش گلخانه ای در دنیا در حال افزایش است و با استفاده از این شیوه می توان محصول تازه و مرغوب را خارج از فصل پرورش داده و با قیمت خوب به بازار عرضه کرد.

راضیه ذاکری بیان می نماید: یکی از سیاست های اصلی وزارت جهاد کشاورزی در راستای اقتصاد مقاومتی توسعه گلخانه ها است که در صرفه جویی مصرف آب در بخش کشاورزی بسیار مؤثر است.

به اعتقاد وی، با توجه به تنش های محیطی و به علت محدودیت منابع آب و خاک، کشت در محیط گلخانه به علت تعدیل شرایط از اهمیت بالایی برخوردار است.

واحد های گلخانه ای در کهگیلویه و بویراحمد به کشت سبزی، گل رز هلندی، توت فرنگی، پرورش قارچ خوراکی، گل های آپارتمانی، گوجه، خیار، انواع فلفل فعالیت دارند.

کارشناس مسئول واحد های گلخانه کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حال حاضر 94 واحد گلخانه ای در استان فعال هستند.

پروین هرمزنژاد اضافه کرد: سطح زیر کشت گلخانه های کهگیلویه و بویراحمد 42 هکتار است و بعضی محصولات مانند توت فرنگی، سبزی و صیفی با استفاده از شیوه کشت بدون خاک فراوری می شوند.

وی توضیح داد: ترویج روش هیدروپونیک یا کشت بدون خاک می تواند ظرفیت های فراوریی محصولات کشاورزی گلخانه ای کهگیلویه و بویراحمد را افزایش دهد.

هرمزنژاد بیان نمود: روی آوردن به سمت کشت های گلخانه ای و استفاده از این ظرفیت علاوه بر تبدیل شدن کهگیلویه و بویراحمد به قطب محصولات کشاورزی در کشور، زمینه را برای اشتغال جوانان نیز فراهم می نماید.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی یاسوج گفت: محصولات صیفی این استان مانند خیار، فلفل دلمه ای، گوجه و گل رز به وسیله سایر شهر های کشور به نقاط مختلف دنیا صادر می شوند.

امیر حسینی اضافه کرد: کشور های روسیه، ترکمنستان، ارمنستان و حاشیه خلیج فارس بازار هدف صادراتی محصولات صیفی گلخانه ای کهگیلویه و بویراحمد هستند.

وی با اشاره به رضایت بخش نبودن وضعیت صادرات فراوریات کهگیلویه و بویراحمد به وسیله دیگر استان ها، توضیح داد: باید با کنار گذاشتن فرآیند های اداری پیچیده و حمایت بیشتر بانک ها این استان به یک نماد تجاری در این زمینه تبدیل گردد.

حسینی بیان نمود: با استقرار واحد های سرد خانه ای، حمل و نقل استاندارد، شیوه های مدرن بسته بندی و افزایش تنوع محصولات، می توان زمینه را برای تجاری سازی محصولات گلخانه ای کهگیلویه و بویراحمد فراهم کرد.

سالانه 910 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد فراوری می گردد.

این استان 270 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که 160 هزار هکتار آن زراعی است.

غ

safariro.ir: سافاری رو: گردش و تفریح در سافاری های جهان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 6868

به "گلخانه ها؛ بستری برای اشتغال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلخانه ها؛ بستری برای اشتغال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید