300 میلیون سیاره قابل سکونت در کهکشان راه شیری وجود دارد

به گزارش شیوا مارکت، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، محققان انستیتوSETI با همکاری همتایانشان در ناسا و دیگر سازمان های فضایی این اطلاعات را آنالیز و نتیجه گیری نموده اند. این پژوهش نه تنها تعداد سیاراتی با نشانه های وجود حیات را اندازه گیری نموده بلکه عاملی مهم در معادله دریک (Drake wquation) را نیز فراهم نموده که تعداد تمدن های خارج از زمین را تخمین می زند.

300 میلیون سیاره قابل سکونت در کهکشان راه شیری وجود دارد

فرانک دری استاد نجوم سال 1961 میلادی این معادله را نوشت که مشهورترین فرمول برای جستجوی تمدن های پیشرفته فرازمینی است و احتمالا با استفاده از سیگنال های رادیویی با زمین ارتباط برقرار می نمایند.

این محاسبه براساس چندعامل از جمله نرخ تشکیل ستارگان، تعداد سیارات قابل سکونت که دور یک ستاره مدار می زنند، تعداد سیاراتی که در حیات در آنها رشد می نماید و غیره بناشده است.

چالش اصلی معادله دریک آن است که هیچ کدام از فاکتورهای آن دقیق نیست و بعضی بر اساس برآوردها و بعضی دیگر کاملاً بر اساس حدسیات ارائه شده اند. این معادله تعداد تمدن های فرازمینی هوشمند در کهکشان راه شیری را بین 1 تا 100 میلیون تخمین می زند که چندان معتبر نیست.

محققان به منظور بالا بردن دقت معادله دریک، با استفاده از اطلاعات تلسکوپ فضایی کپلر، دقت یکی از فاکتورهای این معادله یعنی تعداد سیاره های قابل سکونت در کهکشان راه شیری را ارتقا دادند. برای این منظور محققان سیارات فراخورشیدی با اندازه مشابه زمین که دور ستاره های شبیه خورشید مدار می زنند و در منطقه قابل سکونت آن ها قرار دارند را آنالیز کردند.

محققان مؤسسه SETI معتقدند این پژوهش دقت فاکتور منطقه قابل سکونت (HZ) معادله دریک را بالا برده است و برای این کار علاوه بر در نظر دریافت فاصله سیاره از ستاره میزبان، میزان نوری که سیاره دریافت می نماید را نیز در نظر گرفته است. محققان با استفاده از اطلاعات تلسکوپ های فضایی کپلر و گایا میزان انرژی که ستاره منتشر می نماید را اندازه گیری کردند.

نتیجه این پژوهش نشان می دهد احتمالاً 300 میلیون سیاره قابل سکونت در کهکشان راه شیری وجود دارد که بعضی از آن ها در فاصله 30 سال نوری از زمین قرار دارند.

پژوهش مذکور در نشریه آسترونومیکال ژورنال منتشر شده است.

تایلند: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی