آموزش ثبت دستگاه تلفن همراه برای مسافران سفرهای خارجی

به گزارش شیوا مارکت، در این خبر به شما آموزش ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی را آموزش می دهیم.

آموزش ثبت دستگاه تلفن همراه برای مسافران سفرهای خارجی

به گزارش ، پرداخت عوارض دستگاه در گمرک، صرفاً برای مسافران سفرهای خارجی، به دو روش اینترنتی و حضوری انجام می گیرد. توصیه اکید می شود، جهت راحتی و تسریع در انجام فرآیند ثبت، از روش اینترنتی استفاده شود. دقت داشته باشید مسافران سفرهای داخلی، امکان ثبت دستگاه به صورت مسافری را ندارند.

ثبت دستگاه، صرفاً در گمرک

مسافران سفر های خارجی، دقت داشته باشند در صورتی که دستگاهی را از خارج کشور تهیه نموده اند و تمایل دارند بیشتر از 30 روز از خدمات اپراتور های داخل کشور، روی دستگاه خود استفاده کنند باید نسبت به ثبت دستگاه خود اقدام کنند. برای ثبت دستگاه، ابتدا باید عوارض دستگاه در گمرک پرداخت شود.

چقدر طول می کشد تا کد فعالسازی برایم ارسال شود؟

پس از ثبت اطلاعات در گمرک و پرداخت عوارض، صفحه ارسال اطلاعات به همتا نمایان می شود که با انتخاب گزینه ارسال اطلاعات به همتا اطلاعات برای سامانه همتا ارسال می شود و در صورت تأیید اطلاعات توسط سامانه همتا، پیامکی برای پرداخت تعرفه بابت خدمات همتا به شما ارسال می شود. پس از پرداخت این هزینه در سامانه همتا، بلافاصله کد فعال سازی به شماره سیم کارت ثبت شده در گمرک پیامک می شود.

گفتنی است که فقط دستگاه هایی که اطلاعات آن ها صحیح و کامل باشد ثبت می شوند.

دستگاه را ثبت نموده و پیام قانونی بودن دریافت نموده ام اما کد فعالسازی برایم ارسال نشده است

در صورتی که دستگاه را به صورت مسافری ثبت نموده اید و دستگاه تان قانونی شده است ولی کد فعال سازی برای شما ارسال نشده است، با شماره همراهی که در گمرک ثبت نموده اید به سایت همتا به ادرس https://hamta.ntsw.ir مراجعه کنید. در بخش ثبت اطلاعات مسافری کد فعال سازی دستگاه مربوطه را مشاهده نمائید.

سپس فرایند فعال سازی را طبق آموزش فعال سازی دستگاه انجام دهید.

مسافران خارجی می توانند با مراجعه به سایت اینترنتی گمرک به نشانی https://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister، نسبت به پرداخت عوارض دستگاه خود اقدام نماید. گفتنی است بنا اطلاع رسانی گمرک در سایت پرداخت مسافری، مسافران فقط تا 3 ماه پس از ورود به کشور مهلت دارند تا به وسیله این سایت گمرک، دستگاه خود را ثبت کنند و در صورت اتمام این مهلت، گمرک وظیفه ای در قبال ثبت شناسه (IMEI) دستگاه مسافر نخواهد داشت.

نحوه ثبت شناسه (IMEI) دستگاه در سایت اینترنتی گمرک، به صورت تصویری در زیر آورده شده است.

مرحله یک:

در اولین مرحله به سایت اینترنتی گمرک به نشانی https://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister، مراجعه کنید.

پس از ورود به سایت اینترنتی گمرک، در صفحه اول شناسه (IMEI) دستگاه خود را وارد نمایید.

شناسه (IMEI) دستگاه، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم کارت) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شماره گیری #06#*، قابل رؤیت است. برای انجام کلیه فرآیندها، باید 15 رقم ابتدایی این شناسه (IMEI)، بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و ...) استفاده شود.

در دستگاه های معتبر و استاندارد، هر 3 شناسه (IMEI) درج شده در هر 3 محل، با یکدیگر یکسان است؛ بنابراین دقت داشته باشید که عوارض را برای شناسه (IMEI) واقعی دستگاه تان پرداخت کنید، چون در صورت رخ دادن اشتباه در وارد کردن شناسه (IMEI)، امکان تغییر آن وجود نخواهد داشت.

ثبت تمام شناسه (IMEI) های دستگاه در گمرک

دقت داشته باشید چنانچه دستگاه شما دوسیم کارته (دارای دو شکاف برای قرار دادن سیم کارت) است، با استفاده از علامت مثبت (+) سبز رنگ در پایین کادر سفید، حتما سایر شناسه (IMEI) ها را نیز وارد نمایید. پس از تکمیل اطلاعات، گزینه دریافت اطلاعات از سامانه همتا را انتخاب کنید.

خطای استعلام IMEI از سامانه همتا

برای آشنایی با خطا های سامانه و راه چاره ها، می توانید صفحه خطا های استعلام شناسه از سامانه همتا را ملاحظه نمائید.

مرحله دو:

در مرحله بعدی پاسخ استعلام از سامانه همتا نمایش داده می شود، اگر برند و مدل نمایش داده شده با برند و مدل دستگاه شما مطابقت دارد، گزینه ادامه را انتخاب کنید، در غیر این صورت با پشتیبانی سامانه همتا 096366 تماس حاصل فرمایید.

مرحله سوم:

در مرحله بعدی، مدل و مشخصات فنی گوشی و نوع دستگاه را از لیست انتخاب می کنیم.

یکسان بودن برند و مدل انتخاب شده با دستگاه

دقت داشته باشید چنانچه اطلاعات انتخاب شده در این مرحله با دستگاه انطباق نداشته باشد با وجود پرداخت عوارض، امکان دارد دستگاه شما ثبت نشود؛ بنابراین حتما در ورود اطلاعات و انتخاب برند و مدل، نهایت دقت مبذول شود.

مرحله چهارم:

پس از انتخاب برند، مدل و مشخصات فنی، باید اطلاعات هویتی مسافر وارد شود. ابتدا باید تابعیت مسافر انتخاب شود. اگر تابعیت مسافر، ایرانی است دقت داشته باشید حتماً باید شماره سیم کارت، کد ملی و شماره گذرنامه وارد شده، متعلق به شخص مسافر باشد. در غیر این صورت سایت گمرک، به مرحله بعد نخواهد رفت. درصورتی که مسافر، از اتباع غیرایرانی است، بایستی گزینه مربوطه را انتخاب نماید.

مرحله پنجم:

در ادامه یک کد امنیتی به شماره سیم کارتی که در مرحله قبل وارد شد، ارسال می شود. این کد باید در قسمت مربوطه وارد شده و گزینه ادامه انتخاب شود.

مرحله ششم:

در این مرحله سایت گمرک، شناسه پرداخت و مبلغ مشخص شده حقوق و عوارض گمرکی و اطلاعات هویتی را نمایش می دهد. در صورت تایید اطلاعات گزینه پرداخت را انتخاب کنید در غیراین صورت بنا به تغییرات مورد احتیاج گزینه حذف یا برگشت به مرحله اول را انتخاب نمایید.

مرحله هفتم:

با انتخاب گزینه پرداخت، صفحه پرداخت اینترنتی نمایش داده می شود. در این مرحله ضروری است تا درگاه پرداخت اینترنتی انتخاب شود.

مرحله هشتم:

در نهایت با وارد کردن اطلاعات کارت بانکی، حقوق و عوارض گمرکی مشخص شده پرداخت می شود.

مرحله نهم:

پس از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی، پیامی مبنی بر پیروزیت آمیز بودن این فرآیند نمایش داده می شود.

دقت داشته باشید حتماً کد پیگیری داخلی، کد پیگیری بانکی و شناسه پرداخت را تا حصول اطمینان از ثبت دستگاه خود در سامانه همتا نزد خود نگه دارید.

مرحله دهم:

پس از تکمیل فرآیند خرید به سایت گمرک برمی گشت و پیام پیروزیت آمیز بودن ثبت شناسه دستگاه نمایش داده می شود. پس از نمایش این پیام گزینه ارسال اطلاعات به همتا را انتخاب کنید. توجه داشته باشید اگر در این مرحله گزینه ارسال اطلاعات به همتا را انتخاب نکنید اطلاعات شما برای سامانه همتا ارسال نخواهد شد و لذا کد فعالسازی دستگاه به صورت آنی برای شما پیامک نخواهد شد.

مرحله یازدهم:

پس از انتخاب گزینه ارسال اطلاعات به همتا پیام زیر نمایش داده می شود و کد فعال سازی دستگاه برای شماره تلفن ثبت شده در گمرک پیامک می شود.

مرحله دوازدهم:

پس از ارسال اطلاعات به همتا، یک پیامک برای پرداخت مبلغ 3/074 تومان (بابت خدمات همتا) به شماره سیم کارت وارد شده در مرحله 4 ارسال می شود. در این مرحله می توانید با کلیک بر روی لینک داخل پیامک یا ورود به پنل کاربری (کارتابل) خود در همتا هزینه مذکور را پرداخت و کد فعال سازی را دریافت کنید. در ادامه مراحل به وسیله کارتابل آموزش داده می شود.

مرحله سیزدهم:

پس از ورود به کارتابل خود در سایت همتا به آدرس https://hamta.ntsw.ir، وارد بخش اطلاعات ثبت مسافری می شویم. سپس بر روی گزینه کلیک کنید در جلوی اطلاعات گوشی مذکور کلیک می کنیم.

مرحله چهاردهم:

در این مرحله وارد صفحه نمایش اطلاعات دستگاه خود می شوید. در صورتی که تمامی اطلاعات صحیح است بر روی گزینه تایید و پرداخت کلیک می کنیم. گفتنی است در صورت کلیک بر روی لینک موجود در پیامک همتا، مستقیماً به این صفحه راهنمایی می شوید.

مرحله پانزدهم:

در صفحه درگاه پرداخت، اطلاعات یکی از کارت های بانکی عضو شتاب و کد امنیتی نشان داده شده را وارد می کنیم و سپس بر روی گزینه پرداخت کلیک می کنیم.

مرحله شانزدهم:

در صورتی که پرداخت با پیروزیت انجام شود، به صورت اتوماتیک به صفحه پرداخت پیروزیت آمیز همتا برگشت داده می شوید.

مرحله هفدهم:

حال برای مشاهده کد فعال سازی دستگاه، بر روی گزینه مشاهده کد فعال سازی دستگاه کلیک می کنیم.

مرحله هجدهم:

در این مرحله به صفحه اطلاعات ثبت مسافری برگشت داده می شوید و کد فعال سازی دستگاه برای شما نشان داده می شود. همچنین این کد به وسیله پیامک به شماره سیم کارتی که در مرحله 4 وارد نموده اید نیز ارسال می شود.

مسافر می تواند در حین ورود به کشور با مراجعه به دفاتر گمرک مستقر در فرودگاه (یا پایانه های مرزی)، دستگاه خود را اظهار و تعرفه و عوارض گمرکی آن را پرداخت نماید. گفتنی است مشخص میزان تعرفه و عوارض واردات، بر اساس آکبند یا کارنموده (دست دوم) بودن دستگاه، به عهده گمرک جمهوری اسلامی ایران است که بر اساس ارزش دستگاه مسافر، توسط گمرک مشخص می شود. پس از اظهار دستگاه و پرداخت حقوق گمرکی آن، برای مسافر پته (مجوز) گمرکی صادر می شود که معمولاً در قسمت توضیحات آن، نام شخص مسافر، شماره پاسپورت، مدل، برند و شناسه (IMEI) دستگاه ذکر گشته است. ضروری است تا مرحله نهایی ثبت و فعال سازی پیروز دستگاه در همتا، این اسناد نزد مسافر باقی بماند تا در صورت مسائل احتمالی، قابل پیگیری باشد.

تصویر نمونه پته (مجوز) گمرکی در زیر آورده شده است.

اقدامات لازم در صورت عدم دریافت کد فعال سازی از همتا با وجود ثبت دستگاه در گمرک

این امکان وجود دارد که شخص متقاضی نسبت به پرداخت عوارض گمرکی اقدام نماید، اما گمرک ج. ا. ا با توجه به قوانین و مقررات مربوطه، دستگاه را فاقد شرایط ثبت مسافری تشخیص داده و اطلاعات آن را به سامانه همتا ارسال نکند؛ بنابراین پرداخت پیروز در سامانه گمرک لزوماً موجب ارسال اطلاعات توسط گمرک برای سامانه همتا نمی شود.

سامانه همتا پس از دریافت اطلاعات ارسالی گمرک، ابتدا صحت ظاهری و کامل بودن اطلاعات دریافتی (از جمله صحیح بودن فرمت شناسه IMEI، موجود بودن هر دو شناسه گوشی های دوسیم کارته، موجود بودن شماره سیم کارت جهت ارسال کد فعال سازی و...) را آنالیز و پس از اطمینان از صحت اطلاعات، نسبت به رجیسترکردن دستگاه و ارسال کد فعال سازی برای فرد متقاضی اقدام می کند.

بنابراین، اگر عوارض دستگاه خود را پرداخت نموده اید، اما دستگاه شما هنوز در سامانه همتا ثبت نشده است، باید موضوع را از گمرک پیگیری نمایید تا در صورت احتیاج به تکمیل یا ویرایش اطلاعات، اقدامات لازم انجام گرفته و اطلاعات اصلاح شده از طرف گمرک برای همتا ارسال شود.

خاطر نشان می شود، در زمینه ثبت دستگاه مسافری و اصلاح و ویرایش اطلاعات هویتی مسافر و دستگاه ایشان، احتیاج به هیچ گونه ارتباطی با همتا نبوده و به محض اینکه اطلاعات اصلاح شده از طرف گمرک برای همتا ارسال شود، مشکل حل خواهد شد.

quiz1.ir: مجله آزمون اول: مجله خبری تحلیل صنایع آموزشی و کارگاهی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 22 آذر 1400 بروزرسانی: 22 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 13787

به "آموزش ثبت دستگاه تلفن همراه برای مسافران سفرهای خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش ثبت دستگاه تلفن همراه برای مسافران سفرهای خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید