انواع گریه نوزاد به چه معناست؟ (14 علت رایج گریه نوزاد)

به گزارش شیوا مارکت، گریه نوزادان انواع گوناگون دارد که با کمی دقت متوجه آن خواهید شد. با شناخت رابطه انواع گریه نوزادان با علل احتمالی، سعی کنید او را آرام کنید. وقتی یک کودک کوچک است، والدین در خصوص سلامتی او خیلی نگران هستند و سعی می نمایند حدس بزنند که بچه آن ها چه می خواهد و چه چیزی ممکن است باعث ناراحتی او گردد، اما چطور بدون استفاده از کلمات بچه ها را درک می کنید؟ چنانچه در این مطلب در خصوص انواع گریه نوزاد میخوانید، هر مادر یا پدری یاد می گیرد نشانه های فردی کودک خود را درک و تفسیر کند.

انواع گریه نوزاد به چه معناست؟ (14 علت رایج گریه نوزاد)

در این مطلب می خوانید:

معرفی انواع گریه نوزاد

حرکات رایج در انواع گریه نوزاد

برای رفع انواع گریه نوزاد چه کنیم؟

معرفی انواع گریه نوزاد

1. گریه نوزاد برای صحبت

کودک برای مدتی طولانی تنها بوده و حالا می خواهد که والدینش او را بردارند. آن ها به طور مداوم 5 تا 6 ثانیه گریه می نمایند و بعد 20 ثانیه مکث می نمایند، گویی منتظر نتیجه هستند. اگر والد پاسخ ندهد، این چرخه چندین بار تکرار می شود تا اینکه گریه ادامه پیدا کند.

2. گریه نوزاد به خاطر گرسنگی

این مورد می تواند با فریاد زدن شروع شود اما اگر کودک برداشته نشود و غذا بخورد، گریه ادامه خواهد یافت و عصبی خواهد شد؛ کودک نیز ممکن است به چرخاندن سر خود ادامه دهد و با دهانشان صدا ایجاد کند.

3. گریه نوزاد به خاطر درد

این گریه کردن یکنواخت، بلند و ثابت خواهد بود. به طور متناوب، انفجارهای عصبی وجود خواهند داشت که نشان می دهد درد افزایش می یابد. با این حال، اگر کودک بیمار شود، گریه آن ها نیز می تواند یکنواخت باشد، اما ساکت زیرا آن ها قدرت کافی برای ایجاد صداهای بلند ندارند.

گریه ناشی از کولیک نوزاد

برخی از نوزادان و مخصوصا نوزادان نارس دارای مشکل گوارشی هستند و به دلیل نارس بودن دستگاه گوارش، و عدم هضم غذا دچار شکم درد می شوند و گریه می نمایند. این نوزادان معمولا بعد از خوردن شیر با حالت بیقراری و اشک و فریاد گریه می نمایند. برای رفع این حالت مادر باید نوزاد را به شکم روی دست بخواباند و به آرامی با کف دست ستون فقرات نوزاد را ماساژ دهد.

4. خستگی

گریه زوزه مانند و به نوعی آهنگین، که ممکن است غیر عادی و گاهی همراه با مالش چشم ها و گونه ها باشد.

5. اجابت مزاج

بیشتر با یک گریه یا خرناس شروع می شود و اغلب حین غذا خوردن صورت می گیرد.

بیشتر بدانید: علت زور زدن نوزاد چیست و چگونه رفع می شود؟

6. عصبانیت یا استیصال

کودک ممکن است هنگام خارج کردن پستانک از دهانش، باز کردن پوشکش یا بدون هیچ دلیل موجهی فریاد های گوش خراشی سر دهد.

7. ملالت و بی حوصلگی

از غرولند شروع و به ضجه و زاری ختم می شود از جا برداشتن کودک بی حوصله موجب قطع فوری گریه اش می شود.

8. گریه به خاطر فرآیندهای فیزیولوژیکی

حتی گاز معده ، ادرار کردن و یا مدفوع ممکن است در ابتدا باعث ناراحتی کودک شود این نوع گریه به زوزه و جیرجیر شباهت دارد.

9. گریه به خاطر بی خوابی

وقتی نوزاد می خواهد بخوابد اما به دلایلی نمی تواند بخوابد، صدای آن شبیه ناله و زاری آرامی است که بعد از آن خمیازه می کشد. کودک همچنین چشم ها و گوش ها را مالش می دهد.

10. گریه ناشی از گرما

اگر کودک هنگام گریه کردن فریاد بزند و صورتش قرمز شود، این گریه می تواند ناشی از گرما باشد که با کم کردن لباس نوزاد معمولا این گریه رفع می شود. بهتر است دمای اتاق کودک 22 تا 25 درجه سانتیگراد در بهار و تابستان، و 25 تا 28 درجه سانتیگراد در پاییز و زمستان باشد.

11. گریه ناشی از سرما

وقتی نوزاد احساس سردی کند، آراو و بدون سرو صدا گریه می نماید، در این حالت نوزاد گریه بارزی ندارد و با انقطاع صدایی شبیه گریه ایجاد می نماید.

12. گریه ناشی از سوختگی پاها

اگر کودک به هنگام گریه کردن پاهای خود را به داخل شکم جمع نموده و با فشار به سمت جلو باز کند، نشان دهنده این است که پای کودک سوخته. این گریه معمولا همراه با بی قراری است.

13. گریه طلب محبت

نوزادان از همان بدو تولد محبت را درک می نمایند، بنابراین برای ایجاد حس اطمینان و آرامش در نوزاد باید کودک را بغل کرد و به آرامی با او صحبت کرد، در کنار کودک دراز کشید و با او صحبت کرد، یا حتی او را در آغوش گرفت و به پارک برد تا کودک بتواند از هوای آزاد استفاده کند.

14. گریه بی دلیل

گاهی کودک بدون دلیل خاصی نق نق می نماید، گریه کودک در این حالت خودبه خود قطع و وصل می شود و کودک به جای خاصی از بدن خود اشاره نمی نماید. معمولا وقتی کودک تنها می شود و دوروبرش خلوت می شود، شروع به نق زدن می نماید. در این حالت معمولا با سرگرم کردن کودک و بازی کردن با او آرام می شود.

حرکات رایج در انواع گریه نوزاد

  • قوس کمر : بچه ها زیر 2 ماه اغلب این حرکت را زمانی انجام می دهند که درد ، قولنج و کولیک دارند. اگر یک کودک پس از خوردن، قوس کمر بگیرد به این معنی است که آن ها پر هستند اگر دیدید که نوزادتان در حین خوردن این حرکت را انجام می دهد، می تواند نشانه رفلاکس باشد اگر نوزاد بیشتر از 2 ماه داشته باشد این حرکت معمولا خستگی و حالت بد را نشان می دهد.
  • چرخش دادن سر : این حرکتی آرام بخش برای کودک است آن ها ممکن است قبل از خوابیدن یا زمانی که فرد ناشناسی را می بینند این کار را بنمایند
  • گوش های خود را می گیرند: در اغلب موارد، این حرکت نشان می دهد که نوزاد فقط بدن خود را کاوش می نماید شما باید تنها در صورتی با پزشک مشورت کنید که این حرکت با گریه و تکرار انجام شود.
  • مشت هایش را گره می نمایند: این نشانه گرسنگی است اگر بتوانید به موقع متوجه آن شوید می توانید جلوی گریه ناشی از گرسنگی آن ها را بگیرید.
  • پاها را بلند می نمایند: این نشانه قولنج و درد معده است. کودک سعی دارد درد را تسکین دهد.
  • دست هایشان هایشان را غلاف می نمایند: این حرکت به این معنی است که کودک می ترسد از صدای بلند، نور روشن، یا بیدار شدن ناگهانی می تواند عکس العمل های ناگهانی را تحریک کند در این حالت نوزاد باید آرام شود.

برای رفع انواع گریه نوزاد چه کنیم؟

هیچ راهکار مشخصی برای ساکت کردن بچه ها وجود ندارد زیرا آنها بسیار متفاوت می باشند و هرکدام به یک سری محرک ها پاسخ می دهند. تنها راه تجربه است. یک مادر به وسیله آزمون و خطا می تواند بهترین راه را برای ساکت کردن کودکش پیدا کند. اولین کاری که تعداد بسیاری از نوزادان را آرام می نماید، قراردادن آنها در وضعیتی شبیه رحم خانه اول آن هاست. دست هایش را کنار بدنش قرار دهید و با یک پارچه نرم او را ببندید.سپس سرش را نزدیک قلبتان که ضربان آن برایش آشناست، قرار دهید و آرام آرام حرکت کنید.

ماساژ دادن بچه ها یکی از بهترین روش های آرام کردن انواع گریه نوزاد است. او را به یک اتاق آرام با نور مناسب ببرید. پوشکش را درآورید و به آرامی پاها، دست ها و معده و پشت او را ماساژ دهید. واکنش وی به شما می گوید که ماساژ کدام قسمت های بدن را دوست دارد، ابتدا از سر شروع کنید، ضربه های آرامی به پیشانی کودک بزنید سپس دو طرف صورت را به آرامی ماساژ دهید و از پیشانی به سمت گردن بروید.از شقیقه به سمت فک بروید و ماساژ را ادامه دهید. پشت گوش ها را با انگشت هایتان ماساژ دهید و با یک حرکت دورانی کل جمجمه و سر را ماساژ دهید. سپس دست ها را از بازوها تا مچ به آرامی ماساژ دهید. کف دست ها را با انگشت شست فشار دهید و انگشت ها را یکی یکی به آهستگی بفشارید.

قفسه سینه کودک را به آرامی با کف دست و ابتدا به سمت گردن و سپس به دو طرف بدن فشار دهید. شکم را با هر دو دست که روی هم گذاشته اید به آهستگی فشار دهید و پاها را در حالی که انگشتانتان را دور ران کودک حلقه نموده اید، از پایین به بالا و بالعکس ماساژ دهید. هریک از انگشتان پا را به آرامی به طرف خارج بکشید. از قلم نیاندازید که گریه کردن بخشی از زندگی طبیعی نوزاد است و راهکارهایی که برای آرام سازی او انجام می دهید، بخشی از توانمندی های مادرانه شما را شکوفا می نماید. بنابراین به جای آشفتگی، خشم، احساس یاس و ناامیدی به خاطر بسپارید که پس از هر بار گریه نوزاد، به تجربیاتتان اضافه می شود و در طول زمان میزان صدمات وارده به نوزاد و کودک کمتر خواهد شد.

سخن آخر

چند روز اول بعد از تولد، نوزاد احتمالاً تمام شبانه روز را خواهد خوابید و به ندرت گریه خواهد نمود. البته هنوز زود است که به این خاطر به خودتان تبریک بگویید. گریه نوزاد اغلب چند هفته بعد از تولد شروع و در شش هفتگی به اوج می رسد. اما در این مطلب به شما آموختیم که چگونه انواع گریه نوزاد را تفسیر نموده و این مشکل را رفع کنید.

آیا شما اطلاعات و تجربه بیشتری در رابطه با انواع گریه نوزاد دارید؟ در پایین همین صفحه با ما در ارتباط باشید. همچنین توصیه می کنیم با علت گریه نوزاد در هنگام شیر خوردن و علت گریه نوزاد در هنگام خواب نیز آشنا شوید.

تور مالزی: تور مالزی | تور مالزی ارزان، تور لحظه آخری مالزی، تور مالزی نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان مالزی را از ما بخواهید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 23885

به "انواع گریه نوزاد به چه معناست؟ (14 علت رایج گریه نوزاد)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع گریه نوزاد به چه معناست؟ (14 علت رایج گریه نوزاد)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید