با رژیم غذایی مخصوص ایام کرونایی آشنا شوید

به گزارش شیوا مارکت، خبرنگاران/کرمان یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید برآنکه غذاهای شامل گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ باید به صورت کامل پخته شوند گفت: از مصرف غذاهای بیرون از منزل و فست فودها در این ایام باید جدا خودداری کرد.

با رژیم غذایی مخصوص ایام کرونایی آشنا شوید

دکتر بهروز طلایی در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه تغذیه مناسب در پیشگیری از بیماری های تنفسی از جمله ویروس کرونا و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن نقشی مهمی دارد گفت: در این ایام تاکید می گردد که از همه گروه های غذایی (غلات، لبنیات، گوشت، میوه و سبزی) باید استفاده گردد و هیچ یک از گروه ها را نباید حذف کرد ضمن آنکه باید میان وعده (میوه، آجیل و ...) نیز در برنامه غذایی افراد قرار گیرد.

وی در زمینه مصرف لبنیات نیز توصیه کرد: اگر شیر مصرف می کنیم، حتما باید به صورت ولرم بوده از مصرف شیر سرد جدا خودداری گردد ضمن آنکه می توان در کنار مصرف شیر یک قاشق غذا خوری دارچین یا زنجبیل یا خرما نیز استفاده کرد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید برآنکه در این ایام نویشیدن مایعات گرم همچون آب گرم، انواع چای دارچین، چای زنجبیل، چای نعناع، چای سبز، دمنوش های گیاهی و به طور کلی مایعاتی که برای سرماخوردگی استفاده می گردد، توصیه می گردد، اظهار کرد: مصرف بالای نمک، قندها، انواع نوشابه و غذاهای پرچرب سبب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می شوند.

وی ادامه داد: از بین انواع میوه جات و سبزیجات، نیز مصرف بیشتر مرکبات شامل نارنگی، لیموترش، پرتقال و ... می تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشد همچنین می توان از نوشیدنی های ترکیبی مثل آب پرتقال و زنجبیل، آب پرتقال و نارنج و لیمو نیز استفاده کرد اما به شدت توصیه می کنیم که مردم از مصرف آب میوه های صنعتی به دلیل آنکه درصد قند آنها بالاست، پرهیز نموده و صرفا آب میوه طبیعی مصرف نمایند.

طلایی در زمینه مصرف آجیل و اینکه از چه نوع آجیلی استفاده گردد، نیز به خبرنگاران گفت: آجیل ها و مغزهایی که نمک ندارند به دلیل داشتن ویتامین E، روی و سلنیوم (به عنوان دو عنصر حیاتی بدن) برای افزایش سیستم ایمنی بدن بسیار مفید هستند.

وی در پاسخ به این سوال که برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا استفاده از مکمل ها توصیه می گردد یا خیر؟ عنوان نمود: اصولا توصیه می گردد که مکمل نخورید ولی اگر تحت نظر پزشک متخصص تغذیه، مکمل خاصی تجویز شده باشد، مسئله ای وجود ندارد اما باید مدنظر داشت که افراد عادی باید ماهانه از مکمل ویتامین D با دوز 50 هزار استفاده نمایند و آنهایی که دچار کمبود این ویتامین در بدنشان هستند، باید براساس نظر پزشک معالج خود این مکمل را استفاده نمایند ضمن آنکه این هشدار را نیز باید داد که مصرف بیش از اندازه ویتامین D باعث مسمومیت خواهد شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص مباحث مطرح شده در خصوص استفاده از غذاهایی با طبع گرم برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، اظهار کرد: اینکه گفته می گردد از غذاهایی با طبع گرم یا سرد استفاده گردد به این دلیل است که تغذیه زمستان با تغذیه تابستان متفاوت است و در تغذیه زمستان اصولا توصیه می گردد که از غذاهای که طبعشان دارای سردی کمتر یا اصولا گرم است، استفاده گردد به طورمثال وقتی که ماست در فصل سرما مصرف می کنید مقداری نعناع روی آن ریخته گردد یا پنیر با گردو یا شیر با زنجبیل یا دارچین یا خرما خورده شوند تا طبع سردی آن گرفته گردد و افراد دچار استخوان درد نشوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان این مطلب که از مصرف آب سرد و غذای سرد پرهیز گردد، عنوان نمود: برای جلوگیری از خشکی دهان و مرطوب شدن دهان و گلو، توصیه می کنیم آدامس مصرف کنید.

وی در رابطه با تغذیه افرادی که دچار بیماری کرونا شده اند، عنوان نمود: تغذیه این افراد براساس نوع دارویی که استفاده می نمایند، متفاوت خواهد بود به طور مثال افرادی که داروی کلروکین استفاده می نمایند، به دلیل آنکه این دارو جذب ویتامین B بدن را را پایین می آورد، مکمل ویتامین B داده یا غذاهایی همچون انواع غلات را برای آنها تجویز می کنیم تا این کمبود در بدنشان جبران گردد و بهتر است این دارو برای کاهش عوارض آن همراه وعده غذایی مصرف گردد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: داروی ریباویرین (Ribavirin) نیز که برای بعضی افراد بیمار تجویز می گردد نیز باید به همراه غذا مصرف گردد زیرا در هنگام غذا خوردن این دارد بهتر جذب می گردد ضمن آنکه برای بیماران کرونایی نیز تاکید می گردد که به هیچ عنوان غذاهای پرچرب و غذاهای پرپورین دار (شامل پروتئین های حیوانی (انواع گوشت ها) و نخود فرنگی و لوبیا) را مصرف ننمایند.

طلایی برای افراد مشکوک به کرونا نیز توصیه هایی کرد و گفت: مصرف منظم وعده های غذایی و میان وعده در طی روز، رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی و استفاده از گروه های اصلی غذایی شامل؛ نان، غلات، میوه ها سبزی ها، گوشت ها (مرغ، تخم مرغ، حبوبات و مغزها)، لبنیات (شیر و ماست و ...) کم چرب در وعده های غذایی به شدت توصیه می گردد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید برآنکه غذاهای شامل گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ باید به صورت کامل پخته شوند اضافه کرد: از مصرف غذاهای بیرون از منزل و فست فودها در این ایام باید جدا خودداری کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بر لزوم استفاده از میوه و سبزی های تازه به دلیل داشتن انواع ویتامین ها و مواد معدنی تاکید نمود و ادامه داد: میوه ها و سبزی ها به دلیل داشتن پیش ساز ویتامین A و ویتامین C و اسید فولیک سبب ارتقای سیستم ایمنی بدن خواهند شد بنابراین مصرف سبزیجات و میوه ها در این ایام توصیه می گردد.

وی از وجود ارتباط بین کمبود منیزیم و عفونت های ویروسی سخن به میان آورد و بیان نمود: دریافت منیزیم به وسیله مصرف انواع دانه ها، مغزها، حبوبات و غلات کاملا توصیه می گردد.

طلایی با اشاره به اینکه اگر فردی دچار کمبود آهن می باشد، مصرف مکمل های آهن تحت نظر متخصص تغذیه و پزشک معالج توصیه می گردد اظهار کرد: مصرف منابع غذایی دارای ویتامین D شامل انواع ماهی(سالمون، قزل آلا، ساروین و هالیبوت)، تخم مرغ و شیر، منابع غذایی دارای ویتامین C شامل فلفل دلمه ای، کشمش سیاه، کیوی، پرتقال و انواع کلم و منابع غذایی دارای ویتامین E شامل فندق، بادام، کلم بروکلی، اسفناج، فلفل دلمه ای، زیتون و گوجه فرنگی در کنار سایر توصیه های عنوان شده، تاکید می گردد.

beauty-of-life.ir: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 17439

به "با رژیم غذایی مخصوص ایام کرونایی آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با رژیم غذایی مخصوص ایام کرونایی آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید