بررسی One UI 3.0؛ رابط کاربری جدید و جذاب سامسونگ

به گزارش شیوا مارکت، سامسونگ قرار است گوشی های سری گلکسی S21 خود را به همراه اندروید 11 و رابط کاربری One UI 3.0 راهی بازار کند. البته دارندگان گوشی های سری گلکسی S20 و نوت 20 هم اکنون این به روزرسانی را دریافت کرده اند به همین خاطر تصمیم گرفتیم نگاهی داشته باشیم به قابلیت های جدید این رابط کاربری تا ببینیم سامسونگ به نسبت قبل چه پیشرفتی داشته است.

بررسی One UI 3.0؛ رابط کاربری جدید و جذاب سامسونگ

One UI 3.0 جدیدترین نسخه از رابط کاربری سری One UI سامسونگ به حساب می آید که به تازگی و بعد از نسخه 2.5 این رابط برای گوشی های گلکسی عرضه شد. جالب است بدانید حجم این بروزرسانی حدود 2.2 گیگابایت است. جدا از اینکه با این آپدیت، سیستم عامل گوشی به اندروید 11 ارتقا پیدا می کند، یکی دیگر از دلایل حجم بالای آن، قابلیت ها و تغییرات جدیدی است که غول کره ای برای آن عرضه کرده است.

سامسونگ در این به روزرسانی یک سری قابلیت هایی را که گوگل در اندروید 11 ارائه کرده بود، مطابق سلیقه خود برای گلکسی ها منتشر کرد. قابلیت های شخصی سازی شده ای که در هیچ یک از گوشی های دیگر شاهد آن ها نیستیم. به صورت کلی، تغییرات اساسی اجرا شده در One UI 3.0 را می توان به 6 دسته زیر تقسیم کرد؛

  • طراحی جدید نوار اعلانات
  • کنترل آسان رسانه در صفحه قفل
  • انیمیشن های جدید و عملکردی نرم و روان
  • قفل صفحه با دوبار ضربه روی نمایشگر و همچنین نگه داشتن روی یک اپلیکیشن برای دسترسی به ویجت دلخواه
  • ظاهر جدید منوی تنظیمات، باتری، حافظه و …
  • طراحی دایره ای شکل برخی از آیکون ها، منوهای شفاف

در ادامه به بررسی کامل تمام این تغییرات اجرا شده و مقایسه آن با نسخه قبل می پردازیم. به خاطر داشته باشید به صورت کلی، برخی از قابلیت هایی که یک رابط کاربری به گوشی های پرچم دار می آورد ممکن است در گوشی های میان رده وجود نداشته باشد. البته قابلیت های یاد شده در بالا در تمام گوشی هایی که واجد شرایط دریافت این به روزرسانی هستند مشابه است.

طراحی جدید نوار اعلانات

بزرگترین تغییر رابط کاربری One UI 3.0، در واقع بزرگترین تغییری است که گوگل به همراه اندروید 11 معرفی کرد و آن هم شکل جدید نوار اعلانات است. البته عملکرد سامسونگ در کنترل اعلانات، پیش از این هم بسیار خوب بود اما اکنون این قابلیت ارتقا یافته و بهتر هم شده است.

اعلانات اکنون در تب های مجزا با گوشه های منحنی به نمایش در می آیند تا یافتن آن ها ساده تر باشد. همچنین پیغام هایی که کاربر به صورت شخصی (دایرکت) دریافت می کند، اولویت بیشتری داشته و بالاتر از تمام اعلانات دیگر به نمایش در می آیند تا کاربر سریع تر به آن ها دسترسی داشته باشد. علاوه بر این ها، کاربر می تواند یک اعلان خاص را به عنوان اعلان با اولویت بالا نشانه گذاری کرده تا اطمینان حاصل کند این پیغام در بالاترین بخش نوار اعلانات باقی خواهد ماند.

  • مقایسه One UI 2.5 با One UI 3.0؛ بررسی تغییرات رابط کاربری جدید سامسونگ

کنترل آسان رسانه در صفحه قفل

رابط کاربری One UI همیشه در کنترل رسانه ضعیف عمل می کرد. در واقع بهتر است بگوییم به نسبت آنچه که انتظار داشتیم، One UI عملکرد خوبی نداشته. گزینه مربوطه یا در این منو پنهان بود یا در گوشه سمت چپ، به شکل کوچکی به نمایش در می آمد. به همین خاطر در گوشی های بزرگ، دسترسی به آن بسیار سخت می شد.

اما در اندروید 11 و در واقع رابط کاربری جدید، این گزینه به وسط صفحه قفل هدایت شده تا کنترل آن بسیار آسان تر باشد. بدین ترتیب توقف، ادامه و یا تغییر آهنگ با یک دست هم به راحتی امکان پذیر خواهد بود. این یک به روزرسانی جزئی اما مهم است که از وجود آن در رابط جدید سامسونگ خوشحالیم. البته شاید کاربران iOS سامسونگ را به خاطر کپی کردن این قابلیت از اپل متهم کنند اما در دنیای فناوری، الگوبرداری از شرکت های دیگر برای حرکتی به سمت پیشرفت، بسیار خوب است.

انیمیشن های جدید و عملکردی نرم و روان

سامسونگ بین شرکت های دیگر، معروف به این است که رابط کاربری خود را با دریایی از امکانات طراحی می کند. قابلیت هایی که شاید در طول چند سال استفاده از گوشی حتی از وجود آن ها هم مطلع نباشید. همین مسأله باعث می شود گوشی های میان رده با دریافت یک سری به روزرسانی ها، از لحاظ عملکرد دچار مشکل شوند.

اما سامسونگ در رابط کاربری One UI 3.0 این مشکل را تا حدودی با بهینه سازی نرم افزاری حل کرده. کار کردن با گوشی بعد از دریافت این بروزرسانی به شکل تقریبا محسوسی (بسته به گوشی) روان تر از گذشته است. البته گوشی های بررسی شده در این مقایسه، هر دو گلکسی S20 هستند که گوشی های فوق العاده قدرتمندی به حساب می آیند و به همین خاطر، تفاوت محسوسی در کار با دو گوشی با سیستم عامل های متفاوت حس نمی شود.

همچنین طبق بررسی های اجرا شده توسط وب سایت منبع، گویا کمی لگ در گشت وگذار در منوهای مختلف گلکسی S20 وجود دارد که این موضوع در گوشی های وان پلاس و گوگل بعد از دریافت اندروید 11 مشاهده نشده بود. انتظار می رود لگ های این چنینی در به روزرسانی های فصلی یا ماهانه حل شود.

قفل صفحه با دوبار ضربه روی نمایشگر و دسترسی به ویجت با نگه داشتن روی هر برنامه

یکی از قابلیت های گوشی های سامسونگ که انتظارش را داشتیم، قفل صفحه با دوبار ضربه زدن روی نمایشگر بود. کاربران گوشی های جدید سامسونگ می توانستند با دوبار ضربه روی نمایشگر، گوشی را روشن کنند، اما این کار برای قفل صفحه پاسخ گو نبود که خوشبختانه در این به روزرسانی شاهد حضور آن هستیم. قابلیتی که به شکل محسوسی استفاده از کلید پاور را محدود می کند.

تغییر دیگری که در این رابط کاربری اجرا شده، دسترسی به ویجت هر برنامه با ضربه زدن و نگه داشتن روی آن است. بدین ترتیب دیگر کاربر مجبور نخواهد بود روی صفحه هوم نگه دارد و به منوی ویجت ها هدایت شود و از بین تعداد زیاد آن ها، یکی را که مد نظر وی است انتخاب کند.

  • قابلیت های جدید رابط کاربری One UI 3.0 مبتنی بر اندروید 11

ظاهر جدید منوی تنظیمات

منوی تنظیمات سامسونگ در تمام رابط های کاربری این شرکت عالی بوده. همه چیز درست در همان جایی که باید قرار دارند و اصلا گشت وگذار بین منو های مختلف تنظیمات در گوشی های غول کره ای و یا یافتن یک گزینه سخت نیست. با این حال سامسونگ کمی منوی مربوط به آن را تغییر داد و کاربر اکنون در بالاترین بخش این منو، به حساب کاربری خود دسترسی دارد. غیر از این، تغییر محسوسی را شاهد نیستیم. جز اینکه منو ها کمی پایین تر آمده اند تا دسترسی به آن ها بسیار ساده تر باشد.

ظاهر جدید منوی باتری

در بین منوی تنظیمات، صفحه مربوط به باتری هم دستخوش تغییراتی شد. اکنون کاربر به محض وارد شدن به بخش باتری، می تواند گزارش استفاده از آن را در یک نمودار مشاهده کند. کاربر در رابط قبلی، بعد از ورود به این بخش، باید روی Battery Usage کلیک می کرد تا به نمودار استفاده دسترسی داشته باشد. دقیقا همین تغییرات برای منوی حافظه هم اجرا شده و کاربر نیازی به گشت وگذار در بخش های مختلف ندارد. به محض ورود به بخش مربوطه، همه اطلاعات کاربردی به نمایش در می آید.

طراحی دایره ای شکل برخی از آیکون ها، منوهای شفاف

در رابط کاربری قبلی، مطابق تصویر زیر، برخی از آیکون ها پس زمینه ای نداشتند در حالی که برای برخی دیگر این پس زمینه وجود داشت. اما در رابط جدید، همه چیز یکدست و زیباتر شده و برای تمام آیکون ها، پس زمینه ای آشکار در نظر گرفته شده. علاوه بر این ها، برخی از منوها مانند نوار اعلانات، کدر بودند. به گونه ای که کاربر بعد از باز کردن این پنل (متناسب با تم گوشی) با صفحه ای سیاه یا سفید روبرو می شد. اما اکنون برخی از پنل ها به صورت شفاف طراحی شده اند که به نظر می رسد جز زیبایی، تأثیر خاص دیگری ندارند.

نتیجه

به صورت کلی، One UI 3.0 بیشتر تغییرات ظاهری به خود دیده و در بسیاری از منوها همان زبان طراحی آشنا را شاهد هستیم. با این حال می توان به یکدست بودن بخش های مختلف، پاک شدن بخش های غیر ضروری، دسترسی آسان تر به منوهای ضروری و چیزهایی از این دست به عنوان پیشرفت های بزرگ این رابط کاربری اشاره کرد. بهبود عملکرد زیاد نیست؛ اما آن قدری هست که بتوان آن را حس کرد.

به صورت کلی به نظر می رسد سامسونگ در راستا درستی قرار گرفته است. اگرچه هنوز در بخش هایی شاهد لگ و باگ هایی هستیم که در دیگر گوشی های اندرویدی شاهد این مسائل نبودیم اما به نظر می رسد تمام این ها با به روزرسانی های نرم افزاری آینده حل می شوند.

  • سامسونگ احتمالا 90 محصول خود را به اندروید 11 به روزرسانی می کند

منبع: PhoneArena

مجله زیبایی زندگی: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 26743

به "بررسی One UI 3.0؛ رابط کاربری جدید و جذاب سامسونگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی One UI 3.0؛ رابط کاربری جدید و جذاب سامسونگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید