بهمن مفید دق مرگ شد
به گزارش شیوا مارکت، احمد طالبی نژاد منتقد سینما در یادداشتی در اعتماد نوشت: اصطلاحاتی نظیر غمباد دریافت یا دق مرگ شدن، وقتی در قدیم به کار گرفته می شد متعجب می شدیم که معنی اش چیست و اصلا چرا این واژه ها به کار برده می گردد، ولی در سال های اخیر به خصوص در دوران برزخی کرونا که تعداد زیادی از اطرافیان و آدم های دور و بر خود را از دست دادیم به نظرم می آید بیشتر با این اصلاح آشنا شدم، چراکه یا مرگ شان از غمباد بود یا حاصل دق مرگی.

درست است می گویند فلانی سرطان داشت یا آقای سینایی مریض بود یا بهمن مفید بیماری بدی داشت و همین طور دیگرانی که در این شرایط از دست رفتند. متاسفانه هیچ کاری از دست کسی برنیامد حداقل نتوانستیم در مراسم تشییع جنازه آن ها شرکت کنیم یا...، اما سال هاست سوالی ذهن مرا به خود مشغول نموده است. از همان زمانی که محمدعلی فردین قرار بود با وزیر وقت دیدار کند تا بلکه گشایشی در کارش حاصل گردد و بتواند به سینما برگردد ولی در کمال تعجب دیدیم که همان شب دق کرد و مرد. همان روز ها این سوال به ذهنم رسید چه کسی جوابگوی این غمباد ها و دق مرگ شدن هاست؟
چه کسی باعث و بانی غمی بود که چند دهه در دل چنین بازیگرانی تلنبار شده بود و در نهایت آن ها را از پا در آورد؟ بهمن مفید به عنوان یک بازیگر از خانواده فرهیخته ای می آمد، پدرش غلامحسین مفید از تئاتری های قدیمی بود و در کار های تئاتر هم بچه هایش بهمن، بیژن و اردوان مفید و خواهر عظیموار او خانم هنگامه مفید که همسر کامبیز صمیمی مفخم بودند، همراهی اش می کردند (تقدیر روزگار جوری رقم خورده که پیکر بهمن مفید در قبر دو طبقه کنار کامبیز صمیمی مفخم در قطعه هنرمندان قرار بگیرد) به هر حال می خواهم بگویم بهمن مفید جنایتی مرتکب نشده بود، نه اختلاس نموده بود و نه دزدی و نه مال مردم خورده بود. او فقط بازیگر سینمایی بود که آن موقع ماهیتی داشت که ما به آن اصلاح فیلمفارسی می گوییم.
در واقع نوعی سرگرمی که گاهی وقت ها این سرگرمی خیلی سخیف می شد. ولی نکته حایز اهمیت اینکه در بین بازیگران آن مقطع کسانی بودند که رو به تعالی داشتند؛ بهمن مفید از جمله کسانی بود که با فیلم غیر متعارف قیصر وارد سینما شد، او با یک مونولوگ معروف به چهره محبوب تبدیل شد. در فیلم داش آکل نقش کاکا رستم یکی از نقش های ماندگار دوران بازیگری خود را بازی کرد و در رضا موتوری نقش بسیار شیرینی داشت.
با علی حاتمی در فیلم قلندر و طوقی بازی کرد و سعی او این بود که با کارگردان های عظیم و مطرح فرهنگی همکاری داشته باشد... ولی خب مزاج سینمای آن موقع به گونه ای بود که برای فراموش نشدن و بقا در سینما برخی بازیگران مجبور بودند تن به نقش هایی دهند که بعضا در شأن خود و خانواده شان نبود. ولی توجه کنیم کار بازیگر همین است در کارنامه بازیگران عظیم جهان هم همه نقش ها شاهکار نیست و برخی نقش ها متوسط یا زیر متوسط است. یعنی اگر در کارنامه بهمن مفید چند فیلم زیر متوسط دیده می گردد این شامل همه بازیگران جهانست و چاره ای هم غیر از این نبود.
خاصیت سینمای آن دوران این گونه بود و اتفاقا این نوع سینما پرمخاطب هم بود. سینمای رویافروشی که هیچ نسبتی با واقعیت های جامعه ما نداشت. هیچ گناهی هم بر گردن این بازیگران نیست، اما سوال من این است که چرا بهمن مفید که اول انقلاب سعی کرد خودش را همسو با انقلاب نشان دهد در سینما ممنوع الفعالیت گردد ولی تعدادی از همکارانش که بلد بودند نقش خود را عوض نمایند همچنان فعالیت می نمایند و به کار خود ادامه می دهند. گناه بهمن مفید چه بود؟ اینکه چنین آدمی را محدود و خانه نشین کنیم، ظلم عظیمی است چه بسا از ظلم بیشتر و دق مرگ کردن است.
این حق نیست و کسانی که مسبب بیکاری بهمن مفید بودند چه مسوولان و چه تهیه نماینده ها در قبال تاریخ باید جوابگو باشند. بهمن مفید رفت و هر بار با هر رفتنی غم عجیبی در دل ما خانه می نماید. من نه نسبتی با بهمن مفید داشتم و نه شیفته کار های او بودم ولی واقعا حق نبود به شکل ناجوانمردانه ای از سوی طبیعت و مسئولان دچار مرگ مواجا گردد. آقایان مسئولان کوشش کنید تا جبران کنید. تا کی
منبع: فراروitalyro.ir: تور ونیز: تور ونیز ارزان قیمت، تور ونیز ایتالیا