حوضه آبگیر سیمره در دوره ساسانی حیات فرهنگی پررونقی داشته است

به گزارش شیوا مارکت، سرپرست هیئت باستان شناسی گفت: تعداد محوطه های فاخر در طی آنالیز و کاوش در یک دهه گذشته در حاشیه سیمره این نظریه را تقویت می نماید که حوضه آبگیر سیمره در دوره ساسانی حیات فرهنگی پررونقی داشته است.

حوضه آبگیر سیمره در دوره ساسانی حیات فرهنگی پررونقی داشته است

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، لیلی نیاکان سرپرست هیئت باستان شناسی و مدیر گروه اشیا و اموال فرهنگی تاریخی پژوهشکده باستان شناسی این مطلب را در نشست تخصصی شانزدهمین گردهمایی باستان شناسی ایران مطرح نمود.

او با اشاره به نخستین فصل کاوش های نجات بخشی بنای ساسانی رویه در تنگه کافری سیمره ، هدف از کاوش های نجات بخشی درکرانه های رود سیمره را شناسایی محوطه های باستانی که براثر پایین آمدن تراز آب سیمره آشکار شده بود اعلام کردکه با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اجرا شده است.

نیاکان گفت : رود سیمره صندلی ویژه ای در طول تاریخ بدلیل ویژگی های طبیعی و جغرافیایی آن در روند شکل گیری استقرارهای انسانی از دوران های پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی در مطالعات باستان شناسی زاگرس مرکزی دارد.

سرپرست هیئت باستان شناسی با بیان اینکه محوطه باستانی روئه بر ساحل شمالی رودخانه روئه در کنار تنگه کافری واقع شده توضیح داد : تنگه کافری گذرگاهی است که به شکل دالانی ایلام و محوطه ساسانی روئه و دیگر محوطه های باستانی را در حاشیه رودخانه سیمره، به دره شهر و سپس به لرستان مرتبط می نماید.

وی گفت : ساختارهای معماری به دست آمده در این کاوش را می توان بخش کوچکی از یک محموعه بزرگ از ساختار های دوران ساسانی در تنگه کافری به وسعت 2/5 هکتار در کنار رودخانه روئه و دامنه ارتفاعات کوه مله روئه دانست.

او گفت : براساس آثار پراکنده و بقایایی از دیگر ساختارهای معماری که تاکنون در طی آنالیز تنگه کافری به انجام رسید می توان آن را قابل مقایسه با دیگر محوطه های همزمان چون برزقواله، قلاگوری، له لار و خانه اربابی دره شهر در حوزه فرهنگی سیمره به شمار آورد.

این باستان شناس اضافه نمود : پلان مستطیل شکل این بنا،تالارهای ستوندار، طاقچه های متعدد، طاق های هلالی، آهنگ، گهواره ای، ضربی، گچبری ها و بقایایی اندک از رنگ های نقاشی که بر دیوار بر جای مانده حاکی از دو سبک معماری اما مربوط به یک دوره ساسانی است.

نیاکان خاطر نشان کرد : تعداد محوطه های فاخر در طی آنالیز و کاوش در یک دهه گذشته در حاشیه سیمره این نظریه را تقویت می نماید که حوضه آبگیر سیمره در دوره ساسانی حیات فرهنگی پررونقی داشته است.

گورستان ایزگام رشت از معدود محوطه های باستانی دامنه های شمالی سلسله جبال البرز

محمد رضا خلعتبری دیگر سخنران این نشست با بیان گوشه ای از پروژه کاوش در گورستان ایزگام رشت گفت : درسال 96اولین فصل کاوش گورستان ایزگام دشت جنب رودبار رامسر که بیست و هشت سال پیش به سرپرستی این جانب مورد حدس نهاده شده بود در دستور کار نهاده شد.

او اضافه نمود : کاوش در این محوطه باستانی به دو دلیل اساسی ضرورت عملی به خود گرفت، نخست این که علیرغم طول سابقه فعالیت های باستان شناسی در دامنه های شمالی سلسله جبال البرز، غرب مازندران به دلایلی هنوز سهمی از این مطالعات نداشته، در نتیجه بسیاری از پرسش های بنیادین و اساسی تاریخ تمدن در پرده ای از ابهام کامل قرار داشت.

وی گفت : دوم اینکه مطالعات آغازین این محوطه باستانی بیانگر آن بود که گورستان یاد شده تمدن درخشانی را از عصر آهن تا دوره تاریخی و اسلامی در خود نهفته دارد که کاوش آن اطلاعات ذی قیمتی را از تاریخ و تمدن و هنر بومیان منطقه را آشکار خواهد ساخت، ویژه آن که بعضی از مسئولین محلی و استانی مصرانه پیگیر انجام یک برنامه پژوهشی در حوزه این شهرستان بوده اند.

این باستان شناس توضیح داد : گورستان ایزگام رشت بی هیچ تبادل نظر از معدود محوطه های باستانی در دامنه های شمالی سلسله جبال البرز به شمار می رو د که اثار دوره آهن آن با توجه به کاوش های بی امان محوطه هایی از این دست از طریق سوداگران اموال فرهنگی تا کنون کاملا بکر و دست نخورده باقی مانده و به عنوان گنجینه ای سر به مهر از فرهنگ ، تمدن و هنر این دوره می تواند اطلاعات جامعی را در اختیار باستان شناسان کشور قرار دهد.

خلعتبری گفت : متأسفانه به هر دلیلی که باشد کاوش این محوطه باستانی در امسال ادامه نیافت و بیم آن می رود که این مطالعات آغازین ابتر بماند و چاپ نتایج اولیه را با مشکل روبرو کند.

شواهدی از دوره دالما تا عصرآهن

در ادامه این نشست گزارش نخستین فصل کاوش تپه سیلوه پیرانشهر شواهدی از دوره دالما تا عصرآهن توسط اکبر عابدی استادیار گروه باستان شناسی و باستان سنجی دانشکده هنرهای کاربردی ، دانشگاه هنر اسلامی تبریزارایه شد.

این باستان شناس گفت : در راستای پروژه نجات بخشی سد سیلوه و بر اساس سوالات موجود از جمله تکمیل جدول گاهنگاری جنوب دریاچه ارومیه و انطباق آن با جدول گاهنگاری حسنلو و ارتباطات منطقه ای و فرامنطقه ای این محوطه و این منطقه با مناطق همجوار خود مخصوصا بین النهرین این پروژه برنامه ریزی و در مدت چهار ماه به انجام رسید.

او اضافه نمود: در طی کاوش در این محوطه 7گمانه یا ترانشه کاوش ایجاد شدکه آثاری ازدوره مس و سنگ قدیم دالما ، مفرغ قدیمی ، عصر آهن ، آثاری ازدوره اشکانی و پس از آن دوره اسلامی را در بر می گیرد.

safariro.ir: سافاری رو: گردش و تفریح در سافاری های جهان

منبع: میراث آریا
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 9755

به "حوضه آبگیر سیمره در دوره ساسانی حیات فرهنگی پررونقی داشته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حوضه آبگیر سیمره در دوره ساسانی حیات فرهنگی پررونقی داشته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید