خبرنگاران 2 اثر ملی و مذهبی خلخال در لیست آثار ملی کشور جای گرفت

به گزارش شیوا مارکت، اردبیل - خبرنگاران - رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی خلخال از ثبت 2 اثر ملی ومذهبی این شهرستان در جمع آثار ملی کشور خبرداد.

خبرنگاران 2 اثر ملی و مذهبی خلخال در لیست آثار ملی کشور جای گرفت

علی درویشی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: پیش از این 45 اثر تاریخی ، ملی و مذهبی خلخال در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و بهمن ماه سال جاری نیز 2 اثر ناملموس پیشنهاد شده از سوی اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی خلخال از جمله 37 اثر ناملموس میراث فرهنگی ثبت شده در وزارت میراث فرهنگی است.

وی اظهارکرد: در جلسه شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور که روز سه شنبه 28 بهمن 99 در سالن آمفی تئاتر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار گردید، هشت اثر از استان های آذربایجان غربی، 11 اثر از استان اردبیل، 14 اثر از استان آذربایجان شرقی، سه اثر از استان های سیستان و بلوچستان و یزد ثبت ملی شد.

درویشی گفت: از آثار ملی ثبت شده استان اردبیل می توان به ثبت ملی مراسم باران خواهی چمچه خاتون یا چمچه گلین و آیین و مراسم برپایی قارقارا اشاره نمود، همچنین آیین و مراسم خیدیر نبی به پیشنهاد استان اردبیل ، منطقه ای (استان های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی) و مراسم گلین چیخدی (عروس بران) به پیشنهاد استان اردبیل ، منطقه ای (عشایر استان های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان) و از استان سیستان و بلوچستان مهارت خمک دوزی (خامه دوزی) به عنوان میراث فرهنگی ناملموس ثبت ملی شد که اثر مذهبی قارقارا مربوط به عزداری ایام ماه محرم و همچنین مراسم و آیین سنتی آستانه سال نو خیدرنبی از آثار پیشنهادی شهرستان خلخال است.

وی اظهارکرد: برای ثبت 10 اثر ناملموس منطقه خلخال از جمله آثار تاریخی ، ملی و مذهبی جهت ثبت در لیست آثار ملی کشور اقدام لازم انجام شده و منتظر تصمیم نهایی مرکز کشور در این خصوص هستیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان شهرستان کوثر نیز گفت: 2 اثر ارزشمند بومی و فرهنگی شهرستان کوثر در فهرست آثار ناملموس کشور بهمن ماه سال جاری به ثبت ملی رسید.

جهانگیر شهبازی اضافه نمود: 2 اثر ناملموس آیینی و مذهبی چومچه خاتون و آش سنتی گیلدیک آشی این شهرستان که از سوی این اداره پیشنهاد و به تایید اداره کل میراث فرهنگی استان رسیده بود، در لیست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید.

او اضافه نمود: این 2 اثر ملی از صندلی بالایی در فرهنگ بومی منطقه برخوردار هستند و هنوز هم به شکل های مختلف در سبک زندگی مردم جاری است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کوثر گفت: رسم دیرین و کهن و مذهبی چومچه خاتون که آیین طلب باران است، هر سال در این شهرستان برپا می گردد.

خلخال و کوثر در جنوب اردبیل قرار دارند.

منبع: ایرنا
انتشار: 12 فروردین 1400 بروزرسانی: 12 فروردین 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 28523

به "خبرنگاران 2 اثر ملی و مذهبی خلخال در لیست آثار ملی کشور جای گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 2 اثر ملی و مذهبی خلخال در لیست آثار ملی کشور جای گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید