درمان نابینایی با نانوذرات ، تزریق شبکیه نانویی روی موش های کور جواب داد

به گزارش شیوا مارکت، با تلاش محققان دنیا تزریق شبکیه نانویی به موش های کور، بینایی را در آن ها بازیابی کرد.

درمان نابینایی با نانوذرات ، تزریق شبکیه نانویی روی موش های کور جواب داد

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، گروهی از دانشمندان بین المللی یک کار تاثیرگذار، راهی برای بازیابی دید در کسانیکه از بیماری های شبکیه رنج می برند، نشان دادند تزریق از نانوذرات برای ساخت یک شبکیه مصنوعی کارآمد، دید موش های کور را بازیابی می کند.

از دست دادن بینایی ناشی از کهولت سن آنقدر رایج است که معمولا آن را یک پیشامد غیرقابل اجتناب بالا رفتن سن در نظر می گیرند. با این حال، تعدادی از پروژه های تحقیقاتی تازه به دنبال راه هایی برای جلوگیری، یا حداقل کاهش این فرآیند های به ظاهر اجتناب ناپذیر هستند.

بخش زیاد از بین رفتن دید با افزایش سن به تخریب شبکیه مربوط است، پس بسیاری از محققان برای توسعه انواع مختلف شبکیه ها با استفاده از الکترود ها و سنسور ها کار کرده اند تا عملکرد شبکیه را بازگردانند. با این حال، راه چاره های پروتزی ایده آل نیستند، زیرا به سیم، دوربین و جراحی نیازمندند.

گزینه دیگر برای بازگرداندن عملکرد شبکیه استفاده از نانوذرات اختصاصی مهندسی شده به عنوان لوله های حساس به نورون شبکیه است. در یک مطالعه تازه منتشر شده، محققان نشان دادند که چگونه نانوذرات پلیمری مزدوج می توانند به طور بالقوه در سراسر فضای زیرشبکیه گسترش یافته و بینایی از دست رفته را بازیابی کنند.

محققان برای آزمایش اثر و امنیت این نانوذرات، به الگو های جانوری بیماری ورم رنگیزهای شبکیه (یک شرایط ژنتیکی که باعث از دست رفتن تدریجی بینایی میشود) نگاهی انداختند. محققان تنها پس از یک تزریق آزمایشی با نانوذرات، شاهد فعالیت قشر بینایی و بازگشت بینایی به سطوح مشابه با حیوانات سالم بودند.

متیا برامینی، یکی از محققان این پروژه گفت: در مدلی که مورد مطالعه قرار دادیم؛ نانوذرات، فعال سازی وابسته به نور سلول های عصبی داخلی دست نخورده شبکیه را تحریک می کنند و پاسخ های بصری را بدون التهاب شبکیه بهبود می بخشند. با توجه به اینکه آن ها نیازمند یک تزریق واحد هستند و با توجه به پتانسیل بالای فضایی، نانوذرات یک راه جدید در پروتز شبکیه با کاربرد های بالقوه نه تنها در مورد بیماری ورم رنگیزه ای شبکیه بلکه در تخریب ماکولای وابسته به سن نیز در اختیار افراد قرار می دهد.

برامینی خاطر نشان کرد، نحوه پراکندگی نانوذرات در سراسر شبکیه، نشان می دهد که این فناوری می تواند زمینه دید وسیعی را بازگرداند. این سطح از وضوح فضایی باید به میزان قابل توجهی بیشتر از هر عمل کاشت دیگری باشد. بعلاوه، یک فرایند جراحی ساده و غیرتهاجمی از سایر فناوری های شبکیه مصنوعی آسانتر است.

هنوز معین نیست این فناوری چه زمانی برای انسان قابل آزمایش است، اما نشانه های آزمایش های روی حیوانات امیدبخش هستند. در این مرحله؛ نانوذرات نشان دادند که برای بازیابی تمام نشانه های بینایی حداقل برای 8 ماه موثر و امن هستند.

برامینی می گوید: این عمل جراحی ساده با نگاهی به کاشت پروتز شبکیه و پوشش گسترده ای از شبکیه که بطور بالقوه تمام زمینه های دید را بازیابی می کند، یک راه کاملا جدید برای کاربرد بالینی نانوذرات پلیمری در موارد کوری های وابسته به از بین رفتن شبکیه است.

kheimehnews.ir: خیمه نیوز، با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 21608

به "درمان نابینایی با نانوذرات ، تزریق شبکیه نانویی روی موش های کور جواب داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان نابینایی با نانوذرات ، تزریق شبکیه نانویی روی موش های کور جواب داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید