در دفاع شخصی نقطه بیهوشی گردن کجاست؟

به گزارش شیوا مارکت، گردن انسان دو عصب به نام های عصب واگ و عصب تمپورال گوش دارد. یک ضربه مناسب به این اعصاب می تواند به منزله ناک اوت کردن مهاجم باشد. پس برای استفاده از این ترفند، علاوه بر این که باید ضربه زدن صحیح را بیاموزید، ابتدا ضروری است مکان درست ضربه را بشناسید.

در دفاع شخصی نقطه بیهوشی گردن کجاست؟

گاهی بیهوش کردن با یک ضربه می تواند کلید فرار از شرایطی بحرانی باشد. اما این ضربه چه تفاوتی با دیگر ضربه ها دارد که در کسری از ثانیه مهاجم را از پا در می آورد؟ نقطه بیهوشی گردن کجاست؟ آیا همه افراد می توانند با فشار دادن رگ بیهوشی به سادگی باعث بیهوشی طرف مقابل شوند و اصلا در چه شرایطی باید از ضربات بیهوش نماینده در دعوا یا مزاحمت یاری گرفت؟ در ادامه این مطلب قرار است به تمام این سؤالات پاسخ دهیم.

شاید در بعضی ویدئو های اینترنتی یا فیلم ها دیده باشید که فردی با وارد کردن یک ضربه به گردن طرف مقابل او را بیهوش می نماید. این همان ضربه معروف بیهوش نماینده است که در دفاع شخصی به شما آموزش داده می گردد. با وارد کردن این ضربه به نقطه خاصی از گردن، فرد به طور آنی و برای 3 تا 7 ثانیه با تجربه دردی خفیف در حالت خاموشی قرار می گیرد. البته اگر ضربه بسیار محکم وارد گردد ممکن است این زمان طولانی تر هم باشد. اما دقیقاً چه اتفاقی با این ضربه در گردن می افتد که نتیجه آن بیهوشی فوری انسان است؟

مکانیزم اثر ضربه بیهوشی در دفاع شخصی

آموزش دفاع شخصی بیهوشی تنها به ضربات فنی و رزمی اختصاص ندارد. ضروری است کمی نیز درباره سیستم عصبی بدن انسان اطلاعاتی کسب کنید تا بتوانید از هنر رزمی برای مقابله صحیح با مهاجم بهره ببرید.

گردن انسان دو عصب به نام های عصب واگ و عصب تمپورال گوش دارد. یک ضربه مناسب به این اعصاب می تواند به منزله ناک اوت کردن مهاجم باشد. پس برای استفاده از این ترفند، علاوه بر این که باید ضربه زدن صحیح را بیاموزید، ابتدا ضروری است مکان درست ضربه را بشناسید.

تقریبا 7.5 تا 10 سانتیمتر زیر گوش، جایی که گردن آغاز به شیب به سمت شانه می نماید، جایی است که باید به آن ضربه وارد کنید. این محل شریان کاروتید است که خون را به مغز می رساند.

در آموزش دفاع شخصی بیهوشی به شما یاد داده می گردد از قسمت های درست دست برای ضربه زدن بهره ببرید، یعنی کف دست، پشت دست و ساعد. دقت داشته باشید استفاده از قسمت های سخت ممکن است به گردن ضربه جدی وارد کند. در عین حال ضربه باید تا حدی قوی باشد که رگ مورد نظر دچار شوک گردد و به بیهوشی فرد بیانجامد.

بدون نظارت مربی این ضربه را امتحان نکنید

شاید با خود فکر کنید بیهوش کردن فرد مقابل با ضربه دست چندان کار پیچیده ای نیست. کافیست قسمت زیر گوش را نشانه گرفته و ضربه دستی حواله آن کنید. اما ماجرا به این سادگی نیست و به هیچ عنوان توصیه نمی گردد بدون آموزش دقیق و نظارت مربی حرفه ای، این نوع ضربه را امتحان کنید. هدف اصلی آموزش دفاع شخصی بیهوشی این است که بدون آسیب زدن به فرد، او را از پا بیندازید.

این در صورتی است که یک اشتباه کوچک ممکن است موجب آسیب به مهره های گردن او گردد. به همین علت ضروری است آموزش های لازم را از یک استاد دفاع شخصی حرفه ای دریافت کنید و پس از تمرین کافی، آن را در موقعیت های مورد احتیاج به کار ببرید.

سرگرمی مرگبار نوجوانان با فشار دادن شاهرگ

چند سال پیش گزارش شد که نوجوان ها برای کسب لذت با یک اقدام خطرناک یکدیگر را بیهوش می نمایند. آن ها شاهرگ (یا به قول خودشان رگ بیهوشی) یکدیگر را به مدت چند ثانیه محکم فشار می دادند و به حالت خلسه و نئشگی می رفتند و بعد بیهوش می شدند؛ سرگرمیی که اثرات جبران ناپذیری دارد.

با فشاردادن شاهرگ، خون برای لحظاتی به مغز نمی رسد، جریان خونی مغز کم و فرد بیهوش می گردد. عوارض اصلی آن به مغز وارد می گردد و علاوه بر عوارض کوتاه مدت مانند سردرد های شدید، عوارض بلندمدت غیرقابل جبرانی نیز دارد.

وقتی خون به مغز نمی رسد، ممکن است شوک و یک فراموشی به مغز وارد گردد. در واقع این افراد با فشاری که به رگ وارد می نمایند، جریان خونی مغز را کم می نمایند و این شوک عوارض بسیار زیادی دارد. در هر صورت ایجاد اختلال در آن قسمت ممکن است کشنده باشد. به این صورت که اگر فرد در ناحیه گردن پلاک داشته باشد، این پلاک ممکن است آزاد گردد و در رگ های مغز رسوخ کند.

در خصوص فشار دادن شاهرگ هم احتمال آسیب مغزی زیاد است، زیرا ما نمی دانیم تا چه میزان جلوی جریان خون را گرفته ایم بنابراین به هیچ عنوان از این کار برای سرگرمی استفاده نکنید و تنها در موارد خطر که مورد هجوم قرار گرفته اید آن را به کار بگیرید.

منبع: روزیاتو

منبع: فرادید
انتشار: 12 اسفند 1401 بروزرسانی: 12 اسفند 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 30038

به "در دفاع شخصی نقطه بیهوشی گردن کجاست؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "در دفاع شخصی نقطه بیهوشی گردن کجاست؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در دفاع شخصی نقطه بیهوشی گردن کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید