روایتی تازه از موسیقی عاشیقی، دالغا را در تهران ملاقات کنید

به گزارش شیوا مارکت، به گزارش خبرنگاران، چنگیز مهدی پور سرپرست و آهنگساز گروه موسیقی دالغا درباره کنسرت این گروه در تالار وزارت کشور گفت: برای کنسرت تهران برنامه ریزی نموده ایم که همه بتوانند از اجرا لذت ببرند. ما در اجرای تهران قطعه هایی داریم که از نظر فنی سطح بالایی دارند. سعی نموده ایم که چهار بخش موسیقی عاشیقی یعنی حماسی، شاد، عرفانی و عاشقانه را در کنسرت تهران داشته باشیم، تنها بخش شاد را کمی پررنگ تر نموده ایم.

روایتی تازه از موسیقی عاشیقی، دالغا را در تهران ملاقات کنید

وی با اشاره به نوع سازبندی گروه دالغا اضافه کرد: موسیقی آذری در گذشته تنها با قوپوز اجرا می شده، بعد از مدت ها بالابان اضافه شده و در ادامه هم ریتم به میان آمده است. اگر داستان های آذری را خوانده باشید می بینید که از سازهایی مانند جوره، تاوار و آنا نام برده شده است. ما در اجرای کنسرت سال 89 در برج میلاد برای نخستین بار از این سه ساز استفاده کردیم.

مهدی پور اعلام کرد: برای اجرای قطعه های حماسی ریتم قاوال اصلا پاسخگو نبود. نقاره هم سازی است که تنها بعضی از نوازندگان می توانند کارهای خاصی با این ساز نمایند. اما من در گروه دالغا مدتی ساز تومبا را اضافه کردم. این اواخر هم ساز کاخون را به ترکیب گروه اضافه کردم. بعدها دف و تنبک را هم به موسیقی آذری آوردم. ویلنسل را هم برای فضاسازی و داشتن صدای بم در گروه مورد استفاده قرار گرفته است. به طور کلی صدادهی گروه بسیار خوب است.

این نوازنده و آهنگساز با اشاره به حضور سه خواننده در ترکیب گروه دالغا گفت: چند سالی است که در ترکیب گروه دالغا سه نوع موسیقی سنتی، اُپرا و عاشیقی را مدنظر دارم. هر کدام از این انواع موسیقی نوعی تبلیغ برای دیگر بخش ها هم محسوب می گردد و علاقه مندان به هر کدام از این سه بخش با بخش های دیگر هم آشنا می شوند. عاشیق جواد محرمی، علی نوروزی و بهنام ملکی خوانندگان گروه دالغا هستند.

گروه موسیقی دالغا فعالیت هنری خود را از سال 1369 و با مدیریت چنگیز مهدی پور شروع نموده است. این گروه از سال 1370 تا سال 1380 بارها در جشنواره های داخلی به عنوان گروه برتر شناخته شده است. گروه دالغا کنسرت هایی در شهرهای مختلف ایران و بیش از 30 کشور جهان روی صحنه برده است که از آن جمله می توان به اجرا در شهرهایی مانند اصفهان، کیش، همدان، کرمان، تهران و تبریز و کشورهایی مانند کانادا، ترکیه، فرانسه، آلمان، هلند، سوئد، ژاپن، چین، کلمبیا، آذربایجان و اسپانیا اشاره نمود.

گروه موسیقی دالغا به سرپرستی و آهنگسازی چنگیز مهدی پور کنسرت خود را با عنوان آیریلیق شنبه 2 اسفند 1393 ساعت 20 در تالار وزارت کشور اجرا می نماید.

بلیت فروشی این کنسرت از تاریخ 22 بهمن 1393 شروع شده و علاقمندان می توانند برای تهیه بلیت به سامانه اینترنتی 84200 مراجعه نمایند.

beauty-of-life.ir: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 11306

به "روایتی تازه از موسیقی عاشیقی، دالغا را در تهران ملاقات کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایتی تازه از موسیقی عاشیقی، دالغا را در تهران ملاقات کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید