صفر تا صد سفر مشهد مقدس

به گزارش شیوا مارکت، بنابراین برای سفر به چنین شهری باید اطلاعات ضروری و راهنمای سفری جامعی را مطالعه کنید و با برنامه ریزی کامل به خرید بلیط هواپیما اقدام نموده و راهی شهر مقدس مشهد شوید.

صفر تا صد سفر مشهد مقدس

معرفی شهر مشهد

مشهد در شمال شرقی کشور و مرکز استان خراسان رضوی است و میزبان مسافران از سراسر کشور و دنیا با هر بودجه ای است. از شمال با شهرستان کلات، از شمال غربی به درگز، از غرب به چناران و نیشابور و از شرق با سرخس و تربت جام همسایه است. این شهر عظیم در میان رشته کوه های بینالود و هزارمسجد واقع شده است. شهرستان مشهد دارای 4 بخش مرکزی، احمد آباد، رضویه و طرقبه است، همچنین شامل 5 شهر به نام های مشهد، ملک آباد، رضویه، طرقبه، شاندیز و 13 دهستان است. واژه مشهد به معنی محل شهادت است که تا قبل از شهادت امام رضا (ع)، نام قدیم این شهر، سناباد بوده و سناباد دهکده کوچکی از توابع نوغان است. اما بعد از شهادت امام هشتم به مشهد الرضا معروف شده و در نهایت بدین نام مشهور شده است. شهر مشهد در زمان نادر شاه افشار بعد از شکست شاه طهماسب دوم، به عنوان پایتخت ایران انتخاب شده بود.

آب و هوای مشهد و بهترین فصل سفر

آب و هوای مشهد به دلیل موقعیت جغرافیای خاص بسیار متغیر بوده ولی در مجموع دارای آب و هوای معتدل متمایل به سرد و خشک است. طوری که این شهر دارای زمستان های بسیار سرد و مرطوب و تابستان های گرم و خشک است و میانگین دما در تابستان به 43 درجه و در زمستان به منفی 20 درجه می رسد. با این اوصاف، بهترین زمان برای سفر به مشهد اواخر بهار و اوایل فصل پاییز است که هم آب و هوای معتدلی دارد و هم شهر خلوت است.

تابستان به دلیل تعطیلات خیلی شلوغ می شود، همچنین گرما اذیتتان نموده و قیمت هتل ها و اقلام بالا نیز می رود ولی در زمستان خلوتی و ارزانی دیده می شود، اما در این فصل نیز باید با سرمای خشک مشهد دست و پنجه نرم کنید. به یاد داشته باشید که در ایام تعطیلات بخصوص مانند تولد و شهادت امام رضا، تاسوعا و عاشورا، عید فطر و عید نوروز و تعطیلات مذهبی مشهد و حرم بسیار شلوغ هستند. همچنین اگر به قصد خرید راهی مشهد می شوید، بهتر است بدانید در آخر هر فصل می توانید از حراجی های همان فصل بهره مند شوید و در نهایت، اگر برای گردش و تفریح می خواهید به مشهد سفر کنید، پارک های آبی مشهد در تابستان لذت بخش هستند. اما در مجموع زمان طلایی برای سفر و خرید بلیط هواپیما مشهد از لحاظ آب و هوایی، گردش و جمعیت اواخر بهار و اوایل پاییز است.

جاهای دیدنی و گردشگری مشهد

مشهد به عنوان کلانشهری عظیم دارای جاذبه های تاریخی، طبیعی و مذهبی زیادی است که در ادامه به شرح مختصری از هرکدام می پردازیم:

جاذبه های طبیعی: دره هفت حوض که در 16 کیلومتری مشهد در جاده خلج واقع شده است. در هفت حوض با هفت حفره سنگی به هم مرتبط روبرو خواهید شد که با آب باران و چشمه های اطراف پر می شوند. پارک کوهسنگی واقع در شهر مشهد یک منطقه کوهستانی با کوه های سنگی عظیمی است که صعود از آن ها بسیار ساده بوده و تبدیل به پارکی جذاب در Mashhad برای گردشگران شده است. باغ گیاه شناسی مشهد نیز از طریق مترو قابل دسترس بوده و کلکسیونی از گیاهان دارویی با باغ صخره ای است و جشنواره دائمی گل داوودی در این باغ برگزار می شود.

باغ وکیل آباد با مترو قابل دسترس است و این باغ جنگلی به عنوان باغی سر سبز و زیبا است که شامل یک باغ وحش بوده و با آبنما و فواره های زیبا گردشگران را به سوی خود جذب می نماید.

حال نوبت تفریحات هیجان انگیز مشهد است. البته هیجان برای هر فردی با هر سن و شرایطی متفاوت است. پارک علمی پروفسور بازیما برای نوجوانان بسیار جذاب و سرگرم کننده خواهد بود. موزه علوم زمین نیز برای نوجوانان و دانشجویان رشته زمین شناسی جذاب خواهد بود و به عنوان موزه ای تحقیقاتی میزبان افراد زیادی است. کوهستان پارک شادی، پارکی با وسایل بازی برای بچه ها و خردسالان طراحی شده و بسیار جذاب است.

سپس نوبت جاذبه های تاریخی و مذهبی مشهد است که مهم ترینشان حرم مطهر امام رضا (ع) است و در ادامه می توان به مسجد گوهرشاد اشاره نمود که در یکی از صحن های حرم مطهر واقع شده است و به دستور بانو گوهرشاد بیگم همسر شاهرخ میرزا به سبک کلاسیک ساخته شده است. صحن مسجد مربعی شکل بوده و چهار ایوان عظیم به صورت قرینه دارد. خانه تاریخی ملک به عنوان خانه ای زیبا به جا مانده از عصر قاجار است که شامل دو طبقه بوده و به عنوان اثر ملی شهرت دارد، همچنین حمام خانه ملک تنها حمام تاریخی خصوصی در شهر مشهد است.

موزه نان به عنوان نخستین موزه تخصصی نان در خاورمیانه است و نشان دهنده هویت و فرهنگ مردم ایران در زمینه تغذیه بوده و طرز پخت نان های سنتی و نان های مختلف محلی به وضوح به تصویر کشیده شده است. آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعر عظیم ایرانی نیز در 28 کیلومتری غرب مشهد در شهر توس واقع شده است و دارای طرحی ترکیبی از طرح های آندره گدار و کریم طاهرزاده است. باغ ملی مشهد به عنوان باغی زیبا در سال 1345 ساخته شده و همیشه مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. با توجه به این که مشهد شهری مذهبی است اما دلیل بر آن نیست که ادیان دیگر در این شهر حضور نداشته باشند؛ یکی از جاذبه های دیدنی شهر مشهد کلیسای مسروپ قدس است که در زمان پهلوی برای ارمنی های مشهد ساخته شده و امروزه این کلیسا به دلیل ارزش معماری خود در فهرست آثار تاریخی و فرهنگی به ثبت رسیده است.

چگونه به مشهد سفر کنیم؟

برای سفر به مشهد راه های مختلفی پیش رو دارید؛ هواپیما، قطار و ماشین شخصی. در این مقاله با ما همراه باشید تا هزینه و شرایط سفر به مشهد را برایتان بگوییم تا سفری خاطره انگیز و آسوده ای به این شهر بی نظیر داشته باشید و هزینه های سفر را مدیریت کنید.

سفر به مشهد با خودرو

برای سفر به مشهد از طریق ماشین شخصی از شهر تهران دو راستا پیش رو دارید؛ جاده شاهرود یا مازندران. در راستا شاهرود باید از شهرهای گرمسار، سرخه، سمنان، دامغان، شاهرود، سبزوار و نیشابور عبور کنید تا به مشهد برسید. این جاده بیشتر کویری و خشک و اتوبان بوده و راحت تر به مقصد خواهید رسید. فاصله و مدت زمانی سفر به مشهد از این جاده حدودا 880 کیلومتر و 9 ساعت طول می کشد.

راستا دیگر برای دسترسی به مشهد از طریق استان مازندران است که باید خودتان را به شهر آمل برسانید و برای رفتن به آمل نیز دو جاده وجود دارد؛ جاده هراز و جاده فیروزکوه که جاده هراز حدودا 20 دقیقه نزدیکتر است، اما نسبت به جاده فیروزکوه در زمستان جاده هراز بسیار خطرناک است. بعد از رسیدن به شهر آمل در ادامه راستا باید از شهرهای بابل، قائم شهر، ساری، بهشهر، گلوگاه، گرگان، گالیکش، آشخانه، بجنورد، قوچان و چناران عبور نموده و سپس به مشهد مقدس برسید. فاصله جاده هراز نیز حدودا 950 کیلومتر بوده و حدودا 10 ساعت طول می کشد.

سفر به مشهد با قطار

گزینه بعدی سفر به مشهد با قطار است که یکی از راحت ترین روش ها محسوب می شود. نوع و قیمت قطار از تهران به مشهد متفاوت بوده و نسبت به نوع قطار (فدک، لوکس، رجا) قیمت ها نیز فرق خواهد نمود. فاصله ریلی از تهران تا مشهد 925 کیلومتر بوده و حدودا 10 ساعت طول می کشد.

سفر به مشهد با هواپیما

از گزینه های آسان سفر به مشهد به صورت هوایی است، با اینکه نسبت به روش های دیگر هزینه زیادی دارد اما راحت ترین روش از طریق هواپیما است. شما از طریق سفرمارکت که موتور جستجو بلیط هواپیما است، می توانید با کمترین قیمت و در کم ترین زمان ممکن به مشهد برسید. همچنین از فراز مشهد می توانید حرم امام رضا را تماشا کنید. مسافت هوایی تهران تا مشهد 740 کیلومتر بوده و مدت زمان سفر هوایی نیز یک ساعت و نیم است.

حمل و نقل عمومی در مشهد

مشهد به عنوان دومین کلانشهر کشور از لحاظ حمل و نقل شهری کامل بوده و جوابگوی مسافران زیاد در طول شبانه روز است. سازمان اتوبوسرانی شهر مشهد به طور گسترده تمام نقاط شهر را تحت پوشش قرار می دهد. از پایانه های اتوبوسرانی می توانید به اتوبوس ها، مینی بوس ها و تاکسی های بین شهری، همچنین وسایل نقلیه عمومی مانند BRT، اتوبوس های تندرو، اتوبوس های درون شهری، اتوبوس های حومه و مینی بوس ها دسترسی داشته باشید. همچنین مشهد به سیستم حمل و نقل ریلی درون شهری نیز مجهز بوده و دسترسی به نقاط مختلف این شهر آسان است؛ متروی مشهد دارای دو خط فعال بوده که خط 1 مترو مشهد، شرق و غرب را به هم وصل می نماید و در نزدیکی حرم امام رضا نیز ایستگاه دارد، بدین وسیله به راحتی می توانید از فرودگاه بین المللی مشهد به مرکز شهر آمده یا اینکه به شهرهای طرقبه و شاندیز نیز دسترسی داشته باشید.

خط 2 مترو مشهد نیز جدیدا بهره برداری شده و شمال و جنوب شهر را به هم وصل می نماید. بوسیله این خط مترو نیز می توانید به بلوار طبرسی، راه آهن، میدان شهدا و خیابان کوهسنگی بروید. تاکسی های درون شهری یکی دیگر از وسایل نقلیه عمومی در شهر محسوب می شوند و به دلیل حجم زیاد زائر و مسافر دسترسی مطلوب و راحتی به تاکسی های شهری خواهید داشت و نرخ کرایه تاکسی در شهر مشهد نسبتا مناسب است. همچنین تاکسی های اینترنتی و آنلاین نیز در این شهر به نام های اسنپ، تپسی و تاچسی در دسترس هستند که جدیدا فعالیت خود را در مشهد شروع نموده اند که می توانید با شماره گیری 1829 یا 133 تاکسی تلفنی های سیار بگیرید و در عرض چند دقیقه تاکسی های زرد رنگ و سبز رنگ در محل شما حضور خواهند داشت.

در حالت کلی شرایط حمل و نقل درون شهری در مشهد بسیار مناسب بوده و به راحتی به همه نقاط شهر دسترسی خواهید داشت، مخصوصا از هر نقطه شهر به راحتی می توانید به حرم مطهر دسترسی داشته باشید و همه وسایل از 6 صبح تا 11 شب در سطح شهر فعالیت دارند.

آدرس پایانه اتوبوسرانی: ترمینال امام رضا در عظیمراه شهید کلانتری، میدان انقلاب اسلامی واقع شده است و دسترسی به این ترمینال از طریق اتوبوس های تندرو خطوط 1، 4 و 800 است، همچنین خطوط شهری 83، 84 و 85 و تاکسی های خطی و خط متروی 1 امکان پذیر است. ترمینال معراج نیز در بلوار توس، میدان معراج واقع شده است و دسترسی به این ترمینال خطوط اتوبوس 22، 26، 23، 15، 60، 32 و 85 امکان پذیر است. ترمینال راه ابریشم نیز در ابتدای جاده سرخس، روبروی میدان بار رضوی واقع شده است و وسایل نقلیه عمومی در دسترسی به این ترمینال امکان پذیر است.

آدرس راه آهن مشهد: ایستگاه راه آهن مشهد در بخش شمالی شهر، خیابان طبرسی و بلوار کامیاب واقع شده است و برای دسترسی به مرکز شهر می توانید از اتوبوس های تندرو، اتوبوس های درون شهری، تاکسی و مترو در داخل راه آهن بهره ببرید.

آدرس فرودگاه مشهد: فرودگاه شهید هاشمی نژاد در میدان پانزده خرداد، پایانی بلوار جمهوری اسلامی واقع شده است و برای دسترسی به مرکز شهر می توانید از طریق متروی خط 1 و تاکسی های فرودگاه، اتوبوس های شهری خط 77 یا تاکسی های تلفنی و اینترنتی بهره ببرید.

هتل ها و محل های اقامت در مشهد

مشهد به دلیل اینکه میزبان مسافران میلیونی است دارای هتل های ستاره دار معمولی تا لوکس، مهمانپذیر یا سوئیت آپارتمان های زیادی است و هرکدامشان امکانات ویژه ای دارند و نسبت به ستاره ها و موقعیت های شهری شان دارای امکانات متفاوتی هستند و برای هر گونه بودجه ای در این شهر محل اقامت پیدا می شود؛ در ادامه چندین مورد از هتل ها و محل اقامت شهر مشهد را برایتان معرفی می کنیم؛

هتل های 5 ستاره عبارتند از هتل پارس، هتل بین المللی قصر مشهد، هتل قصر طلایی مشهد، هتل هما، پردیسان، هتل سی نور، هتل دیپلمات و چندین مورد دیگر.

هتل های 4 ستاره عبارتند از هتل پارسیان، هتل فردوس، هتل جواد، هتل ایران، هتل آبان، هتل آسیا، هتل اترک، هتل توس، هتل مشهد، هتل بین المللی کوثر ناب و چندین مورد دیگر.

هتل های 3 ستاره عبارتند از هتل فردوسی، هتل تهران، هتل پارمیدا، هتل هلیا، هتل اطلس، هتل صحرا، هتل سی برگ و چندین مورد دیگر.

هتل آپارتمان ها عبارتند از هتل آپارتمان آذین، بشری، زاگرس، سبز طلایی، بسطامی و هفت آسمان، کنعان و چند مورد دیگر.

مهمانپذیر های مشهد عبارتند از اسپینو، محیا، کارون نو، مدائن، حیدری، باستان، کاظمین، مشاهیر و چندین مورد دیگر.

غذاهای محلی مشهد

یکی از غذاهای بسیار خوشمزه مشهدی ها با ارزش غذایی بسیار بالایی شله مشهدی نام دارد و از حبوبات مختلف تشکیل شده است و به عنوان غذای سنتی مشهدی ها وعده کامل و مقوی است. پلوی مخلوط نیز یکی از غذاهای سنتی مشهد است که بسیار خوشمزه بوده و ترکیبی از استانبولی و لوبیا پلو است و در پخت این غذا از گوشت، برنج، پیاز، هویج، رب گوجه فرنگی و ادویه های مختلف استفاده می شود. آش لخشک مشهدی منبعی غنی آهن بوده و از عدس همراه با پیاز داغ، رشته، کشک و نعنا داغ استفاده می شود و تقریبا شبیه آش رشته معمولی است که به جای حبوبات از عدس استفاده می شود.

یتیمچه مشهدی بسیار آسان پز بوده و منحصر به مشهدی ها نیست، شیرازی ها و آذری ها نیز این غذا را می پزند. آش ماستی از غذاهای سنتی مشهد بوده و در پخت این آش از لپه، سیر، ماست، پیاز، شوید خشک، سینه مرغ، نعنا، برگ بو و زعفران استفاده می شود. شیشلیک از غذاهای لوکس و مرغوب مشهد است و در طرقبه و شاندیز می توانید با بهترین کیفیت نوش جان کنید، این غذا از گوشت بره تهیه می شود و به عنوان اولین انتخاب در مشهد است.

هزینه های سفر به مشهد

بازه قیمتی هواپیما از تهران تا مشهد از 450 هزار تومان تا 650 هزار تومان است.

بازه قیمتی بلیط قطار از تهران تا مشهد از 70 هزار تومان تا 150 هزار تومان است.

بازه قیمتی بلیط اتوبوس از تهران تا مشهد از 60 هزار تومان تا 120 هزار تومان است.

هزینه هر وعده غذایی در مشهد از 10 هزار تومان تا 100 هزار تومان متغیر است.

هزینه اقامت در مشهد از شبی 150 هزار تومان تا 1 میلیون تومان متغیر است.

مراکز خرید و بازارهای مشهد

در طی سفر به شهر مشهد، خرید یکی از ارکان اصلی به شمار می رود، بر همین اساس در این مقاله می خواهم چند مورد از مراکز خرید مشهد را برایتان معرفی کنیم:

مرکز خرید پروما یکی از جدیدترین مراکز خرید محسوب می شود و شامل فروشگاه های عظیم سوپرمارکت، پوشاک، محصولات بهداشتی، لوازم آرایشی، زعفران و خشکبار، انواع لوازم آشپزخانه و صنایع دستی، لوازم صوتی و تصویری و لوازم خانگی است. مجتمع تجاری الماس شرق به عنوان بهترین مرکز خرید مشهد در 6 طبقه است و فروشگاه هایی مانند مغازه های پوشاک، طلا، نقره و دلیجات، کیف و کفش، لوازم خانگی، لوازم آرایشی و انواع کافی شاپ و رستوران در این مرکز فعالیت دارند.

مرکز خرید آرمان یکی از بهترین بازار خرید لوازم بهداشتی در مشهد است و انواع محصولات آرایشی بهداشتی، اسباب بازی، دکوری، پوشاک، زیورآلات، شال و روسری، صنایع دستی، سوغات، خشکبار، کیف و کفش، لوازم منزل و لوازم موبایل و کامپیوتر به فروش می رسند. مجتمع تجاری وصال دارای رستوران های زیادی است و دارای مغازه های بسیار شیک و زیبا برای خرید انواع لوازم کادویی، پوشاک، لوازم آرایشی، کیف و کفش، عطر و ادکلن، خشکبار، لوازم سرگرمی، انواع عینک است. همچنین رستوران های معروفی نیز در این مجتمع وجود دارند. مرکز خرید پروما مشهد، از معروف ترین مراکز خرید زنجیره ای است و دارای انواع فروشگاه های لباس، صنایع دستی، لوازم آشپزخانه و زعفران و خشکبار، فروشگاه های زیورآلات و لوازم تزئینی و دکوری است.

مرکز خرید کاسپین مد یکی از مراکز خرید لوکس در بازار مشهد است و نمایندگی های برندهای لوکس صنعت پوشاک در آن وجود دارند، همچنین برندهای معروف ایرانی در صنعت طلا و جواهر در مرکز تجاری کاسپین مد نیز شعبه دارند. مجتمع تجاری زیست خاور به عنوان با سابقه ترین مجموعه های تجاری در مشهد است. و دارای 15 طبقه بوده و بخشی از بازار کفش مشهد در آن واقع شده است. برج آلتون نیز یکی از شیک ترین مراکز خرید در مشهد است که فروشگاه هایی در حوزه صنعت کیف و کفش فعالیت دارند. اغلب برندهای معروف چرم ایرانی نیز در این فروشگاه شعبه دارند.

بازار رضا به عنوان معروف ترین مرکز خرید مشهد در نزدیکی حرم مطهر واقع شده است و یکی از قدیمی ترین مراکز خرید مشهد به شمار می رود. بازار رضا دارای دو سرسرا به طول یک کیلومتر است و در بازار رضا می توانید انواع سجاده، مهر، تسبیح، انگشتر فیروزه و عقیق، عطر، زعفران، زرشک، نبات و ادویه است و در طبقه دوم بازار نیز کارگاه های صنایع دستی، فیروزه و طلاکاری قرار دارند. بازار عباس قلی خان دارای قدمت زیادی است و انواع کالاهای برقی و صوتی و تصویری با بهترین قیمت قابل خرید است، البته در این بازار می توانید هرچیزی که از ذهنتان می گذرد را پیدا کنید. بازار رضا از بازارهای قدیمی مشهد بوده و در دو ردیف مجزا است. ورودی این بازار در ابتدای خیابان امام رضا و نبش فلکه آب است. طول این بازار حدود یک کیلومتر بوده و در پایان به میدان 17 شهریور می رسد.

اگر به دنبال بازار لباس ارزان درمشهد هستید باید به بازار 17 شهریور بروید که در این حوالی چندین مجتمع کوچک و عظیم در زمینه پوشاک فعالیت دارند، مانند پاساژ آسمان مشهد، مجتمع تجاری آکسون، مرکز خرید آرمان. بازار مرکزی مشهد نیز یکی از قدیمی ترین پاساژهای بازار مشهد است و بازار لباس ارزان در این پاساژ وجود دارد و خریدهای متنوعی از این مرکز تجاری برایتان به ارمغان می آورد.

جشنواره ها و مراسم آیینی و فرهنگی مشهد

در شهر مشهد می توانید در جشنواره های هنر، سینما، تئاتر و موسیقی شرکت کنید. در عید نوروز نیز جشن های آیینی، مسابفات فرهنگی و نمایشگاه برگزار می شود و چیدن سفره هفت سین همراه با سبزی پلو و کوکو به استقبال عید می فرایند. جشنواره گل داوودی نیز در باغ گیاه شناسی مشهد همه ساله اجرا می شود. آئین عزاداری در محرم نیز در شهر مشهد همانند سایر شهرها دایر است.

سوغاتی های مشهد

زعفران به عنوان یکی از گرانبهاترین تولیدات کشاورزی خراسان و از سوغات مشهور مشهد است. زرشک به عنوان دومین سوغاتی شهر مشهد است و همچنین به عنوان عظیم ترین تولیدکننده زرشک در سطح دنیا است و از دیرباز زینت بخش سفره های اصیل ایرانی است. فیروزه و عتیق صندلی ویژه ای در مشهد دارند و به عنوان سنگ های زینتی و تزئینی در لیست سوغاتی های مشهد قرار دارند. نبات از سوغاتی های خوشمزه مشهد است. نبات به دلیل گرم مزاجی در طب سنتی کاربرد دارد.

جیلی بیلی یکی دیگر از انواع سوغاتی های مشهد است که به صورت پاستیل بوده و دارای رنگ و طعم های مختلفی هستند. جیلی بیلی خوراکی مقوی و پروتئین دار است که در تزئین غذا و دسر از آن استفاده می شود. عطر یکی دیگر از سوغاتی های مشهد به شمار می رود و مغازه های عطر فروشی توجهتان را جلب خواهد نمود.

شماره تلفن های ضروری

کد تلفن شهر: 051

فرودگاه: 33400001

بیمارستان و مرکز درمانی:

بیمارستان امام رضا: 38543031-051

بیمارستان دکتر شیخ: 37269021- 51

بیمارستان شهید هاشمی نژاد: 32737011- 51

منبع: گردشبان
انتشار: 11 بهمن 1399 بروزرسانی: 11 بهمن 1399 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 26688

به "صفر تا صد سفر مشهد مقدس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صفر تا صد سفر مشهد مقدس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید