فواید روزه داری از دیدگاه طب سنتی

به گزارش شیوا مارکت، یک پزشک طب سنتی ویژگی و فواید خاص روزه داری را بیان نمود و گفت: روزه داری عامل مهمی در پیشگیری از تمام بیماری ها از جمله سرطان است.

فواید روزه داری از دیدگاه طب سنتی

به گزارش ، رحمت فتحعلی باغنی پزشک طب سنتی گفت: روزه دارای گذشته از مسائل روحی از منظر طب سنتی نیز پاک نماینده قوی بدن از اخلاط و رسوباتی است که طی سال در عروق و آوند ها و اعضای بدن در اثر مصرف غذا های زیاد که به عنوان اخلاط غلیط رسوب نموده، خواهد بود.

وی اضافه کرد: بدن انسان در طول سال به ویژه در زمستان که غذای بیشتری مصرف می نماید رسوبات و اخلاط را در آوند های بدن تجمیع می نماید که اگر پاکسازی نگردد سبب گرفتگی عروق و کاهش خونرسانی دربافت های بدن و ایجاد بیماری هایی می گردد.

این پزشک طب سنتی با بیان اینکه تجمیع اخلاط زمینه ساز بروز بیماری هایی، چون فیبروم، کیست و سرطان می گردد، بیان داشت: اخلاط بدن در فصل بهار آغاز به ذوب شدن می نماید و بر همین مبنا در این فصل توصیه به فصد خون و انجام حجامت می گردد تا اخلاط، آلودگی ها و اضافات بدن خارج گردد.

وی بیان کرد: همچنین بخش دیگری از اخلاط در اثر ورزش از بین می رود، چون ورزش حرارت گرم و خشک در بدن فراوری می نماید و در اثر این حرارت بخشی از باقیمانده اخلاط رسوب شده در بدن ذوب و دفع می گردد.

باغنی با تاکید بر اینکه بخش های سخت تر اخلاط رسوب شده در بدن طی یک ماه روزه داری با رعایت آداب و اصول خاص آن ذوب می گردد توضیح داد: مزاج روزه گرم و خشک است و از درون حرارتی فراوری می نماید که سبب ذوب کردن اخلاط بدن به وسیله خون، تعریق و ادرار می گردد به همین دلیل شکایت بسیاری از روزه داران در این ماه دفع خلط از سینوس ها و بینی است.

وی با اشاره به اینکه یک ماه روزه داری به این شکل برکات بسیاری را به دنبال دارد اظهار داشت: در طول روزه داری حداقل باید دو تا هفت کیلوگرم وزن کم گردد، اما اگر فردی در این مدت وزن اضافه کند روزه داری برای او نه تنها نفعی نداشته بلکه ضرر هم داشته است.

این پزشک طب سنتی با تاکید بر اینکه نباید در لحظه افطار آنچه در طول روز رؤیت شده خورده گردد با برشمردن آفات افطار در مهمانی ها که انواع و اقسام خوراکی ها دیده می گردد گفت: عده ای به محض بلند شدن بانگ الله اکبر می خواهند یکباره همه گرسنگی و عطش را رفع نمایند که این کار سبب تپش قلب، حالت شوک و حتی خطر بروز سکته خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در وعده افطاری باید از مصرف آب سرد پرهیز گردد اظهار داشت: افطاری باید با آب جوشیده ولرم، چای کمرنگ یا دم نوش یا شیر رقیق و خرما صرف گردد همچنین نباید همه عطش و تشنگی یک روز در همان لحظه افطار رفع گردد.

باغنی با بیان اینکه باید میان خوردن نوشیدنی ها و میوه فاصله ای 30 دقیقه ای لحاظ گردد بیان کرد: در صورت داشتن عطش فراوان می توان دقایقی پس از افطاری شربت خنک یا سالادی که چندان سرد نیست مصرف و پس از 15 تا 20 دقیقه غذا خورده گردد.

وی گفت: در وعده سحری در فصل هایی که شب ها کوتاه است و شام به خوبی خورده گردد می توان صبحانه ساده تری مثل کره و دم نوش و مایعات و چای و پنیر و گردو خورده گردد و با توجه به اینکه اکثر مردم بعد از سحری می خوابند، اما دیده می گردد در شرایط فعلی عده ای زمان محدودی مانده به اذان صبح بر می خیزند و می خواهند همه چیز را هم بخورند و با خوردن انواع و اقسام غذا های پختنی و سرخ کردنی و نوشیدنی می خوابند که همین سبب ایجاد نوعی مسمومیت غذایی می گردد.

این پزشک طب سنتی اضافه کرد: در چنین افرادی نه تنها اخلاط و رسوبات قدیمی برداشته نمی گردد بلکه به آن اضافه کرده می گردد در حالی که باید به بدن فرصت پاکسازی داده گردد تا رسوبات را دفع کند.

وی اظهار داشت: همچنین درباره روزه داری نوجوانان و جوانان و روزه اولی ها دلسوزی هایی دیده می گردد در حالی که اگر روزه اولی ها از یکی دو سال قبل با روزه کله گنجشکی آماده شوند با رسیدن به سن تکلیف تجربه سختی نخواهند داشت.

باغنی گفت: یکی از مشکلاتی که والدین با آن موجه هستند رشد قدی نوجوانان است و به همین دلیل اکثراً دست به دامن هورمون های رشد با وجود عارضه هایی که برای بدن دارد، می شوند در حالی که اگر در سن تکلیف که روزه واجب است روزه داری انجام گردد رشد قدی هم در این سنین رخ می دهد.

وی با تاکید بر اینکه حرکت در مدار وحی سبب پیمودن جهت تعالی و سلامت خواهد شد گفت: نباید دستورات خداوند و ائمه اطهار (ع) را فراموش کنیم و اگر بحثی به اسم علم در حوزه های مختلف مطرح گردد در صورت داشتن تعارض با تعالیم دین ارجحیت با دین است تا دچار افراط و تفریط نشویم.

منبع: مهر

baham1.ir: مجله باهام: با هم سفر کنیم

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 5849

به "فواید روزه داری از دیدگاه طب سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید روزه داری از دیدگاه طب سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید