معاون گردشگری: مسائل مربوط به راه ها باید با نگاه کارشناسی سازمان راهداری آنالیز و برطرف گردد، بهینه سازی عملکرد دستگاه های عضو ستاد در حوزه سفر اولویت ماست
به گزارش شیوا مارکت، معاون گردشگری گفت: بهینه سازی عملکرد دستگاه های عضو ستاد در حوزه سفر یکی از مهم ترین موضوعات ستاد سفر است که باید مورد توجه قرار گیرد.

سی وپنجمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با حضور محمد محب خدایی معاون گردشگری کشور، عبدالهاشم حسن نیا رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، مجید خدابخش استاندار آذربایجان شرقی، مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی و نمایندگان دستگاه های عضو ستاد به میزبانی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای امروز سه شنبه 13 شهریور برگزار گردید.
محمد محب خدایی معاون گردشگری در این نشست گفت: این ستاد فرصتی را ایجاد می نماید تا مدیریت جزیره ای از بین برود، در سطح ملی سازمان میراث فرهنگی و در سطح استانی، استاندارها مدیریت ستاد را بر عهده دارند.
او توضیح داد: منظرهای موجود در کشور بر پایه جذب گردشگر نیست، باید جاذبه های متناسب با فضا و شرایط برای جذب توریسم ایجاد گردد، بهینه سازی در عملکرد دستگاه های عضو ستاد در حوزه سفر یکی از مهم ترین موضوعات ستاد سفر است که باید موردتوجه قرار گیرد.
محب خدایی اضافه نمود: بسیاری از مسائل موجود به دلیل مدیریت جزیره ای است، مسافر و گردشگر به سبد خدمت توجه می نماید و تمام جزئیات را موردآنالیز قرار می دهد، باید یک نقشه معین برای تهیه این بسته خدمت داشته باشیم، این ستاد برای ایجاد هم افزایی تشکیل شده است.
معاون گردشگری گفت: مسائلی که در حوزه راه های کشور احصا شده است از سوی مردم و گردشگران مطرح شده و باید با نگاه تخصصی در سازمان راهداری موردآنالیز قرار گیرد، ستاد خدمات سفر باید خروجی مفید داشته باشد.
او یادآور شد: باید نقاط محوری و کلیدی شناسایی و معرفی گردد چراکه معرفی همه نقاط کشور با توجه به منابع محدود وجود ندارد، باید توجه کنیم که زیرساخت های حوزه گردشگری با توجه به شرایط و فضای موجود ایجاد گردد.
محب خدایی پیشنهاد داد: سامان دهی وضعیت فروش بلیت در حوزه حمل ونقل جاده ای با انعقاد تفاهم نامه ای بین سازمان میراث فرهنگی و سازمان راهداری اجرایی و عملیاتی می گردد.
معاون گردشگری ادامه داد: فرهنگ سازی سفر نیز باید به یکی از موضوعات مهم ستاد تبدیل گردد و دستگاه های مربوط به این بخش باید پیگیری های لازم را برای آموزش و فرهنگ سازی ایمنی سفر انجام دهند.
او اضافه نمود: باید با پیگیری ایجاد توضیح وظایف مشترک، قوانین مشترک ایجاد کنیم، سازمان هایی که در این حوزه احساس احتیاج می نمایند باید قوانین مشترک موردنظر را به ستاد اعلام نمایند تا پس از آنالیز های لازم این موضوع در دستور کار قرار گیرد.
محب خدایی گفت: با توجه به آمار، بیشترین تصادفات در 30 کیلومتری شهرها اتفاق می افتد پیشنهاد ما این است که ایستگاه 30 با ارائه چای و قهوه به رانندگان در ورودی شهرها ایجاد گردد تا شاهد کاهش تصادفات باشیم.
معاون گردشگری ادامه داد: در خصوص بحث سرویس های بهداشتی شاید سازمان راهداری توان اقتصادی کافی برای انجام این کار را در سطح کشور نداشته باشد و ما باید با استفاده از توان بخش خصوصی این معضل را برطرف کنیم، همچنین اصلاح منظرهای بین راهی باید در دستور کار قرار گیرد.
او اضافه نمود: امیدواریم با تداوم جلسات و با هماهنگی و همکاری دستگاه های عضو شاهد ارتقای سطح بهره وری ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر باشیم.
عبدالهاشم حسن نیا رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در این نشست گفت: سازمان راهداری آمادگی همکاری با سازمان میراث فرهنگی را دارد، تشکیل کارگروهی با حضور کارشناسان سازمان راهداری و سازمان میراث فرهنگی برای آنالیز مسائل و ارائه راهکارهای مناسب برای برطرف آن ها می تواند در این حوزه مؤثر و مفید باشد.
مجید خدابخش استاندار آذربایجان شرقی در این نشست گفت: در استان پنج راه مهم و اصلی در حال اجراست که این پروژه ها با یاری سازمان راهداری و بخش خصوصی در حال اجرا است.
او توضیح داد: موضوع آموزش در ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر باید در اولویت قرار گیرد، فوت شدگان در تصادفات متأسفانه در کشور بسیار زیاد هستند، عامل بیش از 90 درصد تصادفات، اشتباهات رانندگان است.
خدابخش اضافه نمود: تشویق به سفر باید همراه با آموزش و رعایت مسائل ایمنی در جاده ها باشد، خوشبختانه یکی از فواید ستاد هماهنگی، همکاری دستگاه ها برای سفرهایی ایمن و خاطره انگیز است.
فریدون محمدی دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در این نشست گفت: حمل ونقل جاده ای حدود 90 درصد از ترددها در کشور را به خود اختصاص داده است، کارهای بزرگی در این بخش اجرا شده اما مسائل بسیاری نیز وجود دارد.
او ادامه داد: مسائل این بخش از سوی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در 21 بند احصا شده است، عدم وجود راه های مواصلاتی مناسب در سایت های تاریخی، استاندارد نبودن جاده ها و جهتها، ضرورت ایمن سازی جهتهای مخاطره انگیز، کمبود استراحتگاه های بین راهی، کمبود سرویس های بهداشتی در صندلی های سوخت، نامطلوب بودن راه های ارتباطی، تکمیل جهتهایی که فاقد تابلوهای هشداردهنده، نظارت بر پمپ بنزین های بین راهی، پیگیری و واگذاری مجتمع های بین راهی به بخش خصوصی، انجام خط کشی در نقاط تصادف خیز، استقرار سیستم آنلاین برای دریافت بلیت و تهیه بروشورهایی برای معرفی راه ها ازجمله این مسائل است.
مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: 183 مورد نقطه حادثه خیز در استان آذربایجان شرقی شناسایی شده است، همچنین عدم وجود تابلوهای هدایت و استراحتگاه های بین راهی مردم و گردشگران را با مسائلی روبرو می نماید.
داریوش امانی معاون حمل ونقل سازمان راهداری گفت: بیش از 14هزار دستگاه اتوبوس در کشور فعال است، نزدیک به 250میلیون جابه جایی مسافر و 580میلیون تن جابه جایی کالا سال گذشته اجرا شده است، 1500 شرکت در بخش مسافری و 4500 شرکت در حوزه باربری در کشور فعال هستند.
امانی ادامه داد: بیش از 400هزار نفر راننده مسافربری و 18هزار راننده در بخش باربری فعالیت می نمایند، از سال های گذشته بحث استفاده از تکنولوژی های روز جهان در دستور کار قرار گرفته است، تمام سیستم های نرم افزاری در حوزه حمل ونقل جاده ای آنلاین است، ثبت تخلفات، صدور بارنامه و تابلوهای هشداردهنده همگی آنلاین فعالیت می نمایند.
او اضافه نمود: سال گذشته 3میلیون نفر جابه جایی برون مرزی بوده است، 24 پایانه مرزی در کشور وجود دارد، مهران، بازرگان و شلمچه مهم ترین پایانه های مرزی کشور هستند، در موضوع ستاد اربعین هم سازمان راهداری فعالیت بسیار زیادی دارد، سال گذشته بیش از 2میلیون نفر در این مرز تردد داشته اند.
معاون حمل ونقل سازمان راهداری اضافه نمود: با توجه به شرایط ایجادشده در حوزه ارزی، سیستم حمل ونقل جاده ای نیز دچار مسائلی شده است، ما خواهان استفاده از تسهیلاتی هستیم که برای حوزه گردشگری در نظر گرفته شده است، ایجاد مجتمع های بین راهی یکی از بخش هایی است که باید از این تسهیلات استفاده کند.
امانی اضافه نمود: هیچ یارانه خاصی برای حمل ونقل جاده ای در نظر گرفته نمی گردد و بخش خصوصی در این حوزه بیشترین فعالیت را دارد، در این شرایط حوزه حمل ونقل جاده ای احتیاجمند حمایت و پشتیبانی است.
قربانی مشاور ریاست سازمان در امور ترافیک در این نشست گفت: تجاری سازی حمل ونقل موضوعی است که امروز در جهان موردتوجه قرار گرفته، در کشور ما بنا بر اقتضائاتی که وجود دارد تجاری سازی حمل ونقل جهت درستی را طی نکرده است.
او توضیح داد: ما سعی داریم با برنامه ریزی و اولویت بندی منابع در حوزه زیرساخت ها و نگهداری راه ها درست عمل کنیم، وضعیت زیرساخت ها در قیاس با کشورهای همسایه قابل دفاع است.
قربانی ادامه داد: آنالیز وضعیت جهتها و مناطق نمونه گردشگری در بحث راه ها و حمل ونقل جاده ای می تواند یاری بیشتری به حل مسائل و موانع کند.
منبع: سازمان میراث فرهنگیkurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری