هواوی چگونه می تواند گوشی های جدید مجهز به سرویس های گوگل را عرضه کند؟

به گزارش شیوا مارکت، همانطور که احتمالا می دانید تحریم های آمریکا، شرکت هواوی را با چالش های زیادی روبرو نموده است. به عنوان مثال، گوشی فوق العاده هواوی میت 30 پرو به دلیل فقدان سرویس ها و اپلیکیشن های گوگل برای جذب مخاطب کار بسیار سختی در پیش دارد و این گوشی هنوز در بازار کشورهای غربی عرضه نشده است. علاوه بر این، می توانیم به گوشی تاشو هواوی میت ایکس اشاره کنیم که قرار است فعلا فقط در بازار چین عرضه گردد.

هواوی چگونه می تواند گوشی های جدید مجهز به سرویس های گوگل را عرضه کند؟

متأسفانه راه چاره مربوط به حل این مشکل هنوز ضعف های زیادی دارد. اپلیکیشن AppGallery که قرار است به عنوان جایگزین پلی استور گوگل انجام وظیفه کند، باید تعداد بسیار بیشتری از توسعه دهندگان را جذب کند. بعضی روش های مربوط به نصب سرویس های گوگل هم خیلی سریع از کار می افتند و نمی توان به این روش ها امیدوار بود.

هواوی نیازمند یافتن روشی است که گوشی های جدید را به همراه سرویس ها و اپلیکیشن های گوگل عرضه کند. چنین روشی وجود دارد، ولی باید به کاستی های این راه چاره هم اشاره کنیم.

نمونه عملی این روش: آنر 9 ایکس

چند روز قبل، آنر 9 ایکس برای بازار کشورهای اروپایی عرضه شد و در کمال تعجب از تمام سرویس ها و اپلیکیشن های گوگل بهره می برد. البته این گوشی تفاوت هایی با مدل چینی خود دارد. مهم ترین تفاوت، بهره گیری از تراشه کایرین 710F به جای تراشه تازه نفس کایرین 810 است. همچنین باید به تفاوت در زمینه جایگذاری حسگر اثر انگشت و دوربین ها هم اشاره کنیم. دلیل این تفاوت ها به این موضوع برمی گردد که مدل اروپایی آنر 9 ایکس بتواند با سرویس های گوگل عرضه گردد. اما چطور چنین چیزی امکان پذیر شده است؟

ظاهرا شماره مدل آنر 9 ایکس اروپایی همانند هواوی P Smart Z است. این گوشی در ماه مه 2019 معرفی شده و اولین گوشی هواوی است که از دوربین سلفی پاپ آپ بهره می برد. این دو گوشی از لحاظ دیگر مشخصات هم شباهت دارند که از بین آن ها می توانیم به تراشه کایرین 710F، نمایشگر 6.59 اینچی، حسگر اثر انگشت تعبیه شده در پنل پشتی و باتری 4000 میلی آمپر ساعتی اشاره کنیم. البته در این میان بعضی تفاوت ها هم بین آن ها دیده می گردد. مثلا از لحاظ جزییات دوربین، پیکربندی حافظه و طراحی بین آن ها تفاوت وجود دارد.

با وجود بهره گیری از شماره مدل مشابه، این دو گوشی روی هم رفته یک مدل محسوب نمی شوند. با این حال، این رویکرد هواوی مسبوق به سابقه است. به عنوان مثال می توانیم به گوشی آنر نوا 5T اشاره کنیم که از لحاظ شماره مدل و مشخصات مشابه آنر 20 است.

در هر صورت شاید آنر 9 ایکس اروپایی پیش از آغاز تحریم ها پیروز به دریافت مجوز مربوط به GMS (سرویس های موبایل گوگل) شده باشد ولی هواوی می تواند بدون دریافت مجوز مختص این گوشی، محدودیت مذکور را دور بزند. برای درک این موضوع، در ادامه به نحوه اخذ مجوزهای مربوط به GMS می پردازیم.

گوشی ها چگونه مجوز سرویس های گوگل را دریافت می نمایند

هر تولیدنماینده ای که می خواهد سرویس های موبایل گوگل را در گوشی خود نصب کند، باید مجوز GMS و توافقنامه توزیع اپلیکیشن موبایل (MADA) را باید برای گوشی موردنظر اخذ کند و سپس چندین آزمایش مربوط به سازگاری را پشت سر بگذارد. یکی از آن ها مجموعه آزمایش های سازگاری با اندروید (CTS) است تا بخش های نرم افزاری و سخت افزاری و API های موردنظر تایید گردد. بعد از انجام این کارها، گوگل بخش هسته نرم افزار گوشی را مورد آنالیز دقیقی قرار می دهد.

در خصوص این آزمایش ها باید خاطرنشان کنیم که دو بخش اهمیت خیلی زیادی دارند؛ نسخه سیستم عامل اندروید و سخت افزاری که قرار است که این اندروید بر روی آن قرار بگیرد. معمولا، این آزمایش ها بر مدل اولیه گوشی های موردنظر انجام می گردد. تغییر نسخه سیستم عامل یا سخت افزار باعث می گردد که این آزمایش ها از اول انجام بگیرد. با این حال، در صورت تغییر بخشی از قطعات سخت افزاری دیگر لازم نیست آزمایش ها بار دیگر تکرار شوند و این موضوع به خصوص برای طراحی گوشی صدق می نماید.

به نظر می رسد برای گوگل مهم ترین بخش قضیه، موضوع پشتیبانی نرم افزار و سخت افزار گوشی از قابلیت های سرویس های موبایل گوگل است. از لحاظ تئوری، شرکت ها می توانند قطعاتی که برای GMS مورد آنالیز قرار نمی گیرند، تغییر دهند. اما در توافقنامه توزیع اپلیکیشن موبایل (MADA) مشخصا آمده که جزییات شبکه مخابراتی و گوشی های مربوط به مناطق مختلف باید مجموعه آزمایش های سازگاری با اندروید (CTS) را با پیروزیت پشت سر بگذارند. بنابراین، مجوز GMS به اپراتور مخابراتی و شماره مدل گوشی ها ارتباط دارد و نام نهایی گوشی موردنظر برای این مجوزها اهمیتی ندارد.

روی هم رفته، مجوز GMS به شکل ظاهری گوشی وابسته نیست و به بازار موردنظر و قطعات سخت افزاری داخل گوشی ارتباط دارد. به همین خاطر اگر این دو مورد تغییر پیدا ننمایند، شرکت ها به راحتی می توانند بخش ظاهری گوشی اندرویدی را تغییر دهند و برای این کار نیازی به اخذ مجوز جدید نخواهند داشت. بعضی از قطعاتی که شرکت ها با خیال راحت و بدون دردسرهای دریافت مجوز جدید GMS می توانند تغییر دهند شامل پیکربندی حافظه، جزییات دوربین و دیگر ویژگی های جزئی است.

مسائل این راه چاره

باید اذعان کنیم که با قاطعیت نمی توانیم در خصوص استفاده هواوی از مجوزهای قدیمی اظهارنظر کنیم. شاید هواوی برای نوا 5T و آنر 9 ایکس پیش از آغاز تحریم های آمریکا مجوز گوگل را دریافت نموده ولی باید خاطرنشان کنیم که 5 ماه زمان زیادی در صنعت موبایل محسوب می گردد.

با این وجود، اعمال تغییرات بر مدل های قدیمی و عرضه آن ها به عنوان گوشی های جدید کاملا امکان پذیر است. اگرچه این راه چاره می تواند برای گوشی های میان رده پاسخگو باشد، ولی هواوی برای بهره گیری از این رویکرد در قبال گوشی های پرچم دار با مسائل زیادی روبرو می گردد.

کاربرانی که قیمت هنگفتی را برای خرید گوشی های پرچم دار می پردازند، علاقه ای به بهره گیری از قطعات قدیمی ندارند. حتی اگر هواوی بتواند برای این گوشی ها از لحاظ عکاسی و حافظه بهبود قابل توجهی ارائه کند، کاربران گوشی های پرچم دار خواهان بهره گیری از بهترین عملکرد موجود و دیگر ویژگی های حائز اهمیت هستند و چنین کاری قوانین مربوط به سازگاری با سرویس های گوگل را زیر پا می گذارد.

طبق یکی از قوانین مربوط به MADA، گوشی ها برای دریافت نسخه جدید سیستم عامل باید مجوز گوگل را دریافت نمایند. از آنجایی که هواوی وعده داده گوشی هایی مانند سری P30، میت 20 و P20 و چند گوشی دیگر اندروید 10 را دریافت می نمایند، ظاهرا توانسته مجوز موردنظر را اخذ کند. این یعنی در آینده نزدیک می تواند گوشی های تازه نفس مجهز به سرویس های گوگل را با مشخصات گوشی های ذکر شده روانه بازار کند. اما این گوشی ها برای دریافت اندروید 11 به مشکل برمی خورند.

اگرچه این راه چاره از لحاظ فنی امکان پذیر است، ولی در نهایت یک راه چاره کوتاه مدت محسوب می گردد. هواوی با بهره گیری از این راه چاره تا اطلاع ثانوی می تواند گوشی های جدید به بازار عرضه کند ولی این گوشی ها نمی توانند قابلیت های نوآورانه ای را برای کاربران به ارمغان بیاورند. در نهایت، هواوی یا باید با دولت آمریکا به توافق برسد یا اینکه راه چاره ثالث بادوامی را برای نصب سرویس های گوگل در گوشی های خود ارائه دهد.

منبع: Android Authority

tour-thailand.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 12911

به "هواوی چگونه می تواند گوشی های جدید مجهز به سرویس های گوگل را عرضه کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هواوی چگونه می تواند گوشی های جدید مجهز به سرویس های گوگل را عرضه کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید