چرخش عجیب آموزش و پرورش در دور زدن پیغام رسان ها

به گزارش شیوا مارکت، وزارت آموزش و پرورش در اقدامی یک جانبه و برخلاف توافق اجرا شده با 4 پیغام رسان گپ، آی گپ، سروش و بله، روبیکا را به صورت انحصاری برای ایجاد یک شبکه اجتماعی برای دانش آموزان با عنوان شاد انتخاب کرد با این تصمیم آموزش و پرورش روبیکا به تنهایی اقدام به اجرا و پیاده سازی بستری با همان عنوان قبلی برای این وزارتخانه خواهد نمود.

چرخش عجیب آموزش و پرورش در دور زدن پیغام رسان ها

در ایام شیوع ویروس کرونا بحث آموزش مجازی برای دانش آموزان مطرح شد و در نهایت تأسیس شبکه مجازی برای آموزش به تصویب رسید که بستر آن پیغام رسان داخلی به اسم شاد خواهد بود. اما همانطور که در تیتر این مطلب خواندید، پیوست اعلام نموده که وزارت آموزش و پرورش در اقدامی عجیب، طی بخشنامه ای به سازمان ها، ادارات و مراکز زیر مجموعه خود از همکاری انحصاری با پیغام رسان روبیکا در قالب یک سرویس اختصاصی با نام شاد خبر داده است.

اما نکته عجیب این بخش نامه آن است که پس از گسترش ویروس کرونا و تعطیل شدن مراکز آموزشی و مدارس، این وزارتخانه طی جلسات و گفتگوهایی با 5 پیغام رسان فعال در کشور از آنها درخواست نموده بود تا بستری برای ارائه خدمات آموزش برای دانش آموزان فراهم نمایند. اوایل اسفند ماه بود که این وزارت خانه از پیغام رسان ها خواست تا با اتصال به API آموزش و پروش شبکه اجتماعی دانش آموزی را با عنوان شاد بر بستر خود پیاده سازی نمایند تا یک بستر ارتباطی رایگان و فراگیر میزبان دانش آموزان و معلمان باشد.

شبکه اجتماعی شاد آنطور که وزارت آموزش و پرورش اعلام می نماید قرار است بستر امنی در فضای مجازی باشد تا بتواند فعالیت خانواده گسترده آموزش و پرورش را پوشش دهد و از اقداماتی که معلمان در این زمینه انجام می دهند پشتیبانی کند.

پیش از این مهدی شرفی، سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در گفت وگویی اعلام نموده بود:

در حال آنالیز چند طرح در زمینه آموزش مجازی هستیم و چون هنوز نهایی نشده است نمی توانم جزئیات بیشتری اعلام کنم. اخیرا هم آقای وزیر طرح شبکه اجتماعی دانش آموزان را عنوان کردند که باید آنالیز گردد و نتیجه نهایی تا چند روز آینده اعلام می گردد.

طبق گفته شرفی از همان زمان بعضی از مدارس و معلمان از پیغام رسان های داخلی برای ارتباط با یکدیگر استفاده می کردند اما این وزارتخانه هیج کدام از پیغام رسان ها را به عنوان پیغام رسان مرجع اعلام ننموده بود.

اما حال مهدی انجیدنی، مدیرعامل پیغام رسان گپ در توییتر خود خبر داده است که پس از 45 روز همکاری میان 4 پیغام رسان و وزارت آموزش و پرورش، این وزارتخانه به صورت ناگهانی خبر از همکاری انحصاری با روبیکا داده است.

طبق گفته انجیدنی همه پیغام رسان های فعال در این طرح یعنی گپ، آی گپ، بله، سروش و روبیکا پس از پیاده سازی خواسته ها و فرایند کاری آموزش و پرورش در پیغام رسان های خود و در نهایت هماهنگی کامل با API آموزش و پرورش آماده تحویل یک پروژه ملی با هماهنگی تمامی فعالان این حوزه به آموزش و پرورش بود که این وزارتخانه 15 فروردین ماه به صورت ناگهانی در خواست دیگری را عنوان کرد. این وزارتخانه از تمامی پیغام رسان ها خواسته بود که فضای ایزوله و جدا از سایر کاربران را در اختیار دانش آموزان قرار دهند.

مدیرعامل گپ در توییتر خود نسبت به اقدام وزارت آموزش پرورش نسبت به نادیده دریافت فعالیت پیغام رسان ها در این دوره زمانی و همکاری انحصاری با روبیکا اعتراض کرد

او با اشاره به اینکه پیغام رسان ها خواسته های وزارت آموزش و پرورش را در کوتاه ترین زمین ممکن پیاده سازی کردند در توییتر خود نوشت: تمامی پیغام رسان ها نیز در قالب Kid Mode اقدام به پیاده سازی در خواست این وزارتخانه ظرف 48 ساعت کردند. در این مدت بیش از 80 هزار مدرسه نام کاربری خود را در این شبکه اجتماعی فعال نموده بودند و همه منتظر رونمایی از این شبکه بودند اما در نهایت وزارت آموزش و پرورش طی بخشنامه ای از همکاری انحصاری خود با روبیکا در قالب یک بستر اختصاصی به نام شاد رونمایی کرد.

حضور بیش از 14 میلیون دانش آموز و معلم و در نهایت خانواده های آنان می تواند شرایط هر کدام ازپیغام رسان های داخلی را تحت تاثیر قرار دهد. از ابتدای گسترش ویروس کرونا پیغام رسان های مختلف از جمله گپ هر کدام کوشش نموده اند تا بستری مناسب برای ارتباط میان دانش آموزان و معلمان را فراهم نمایند. مدیرعامل گپ پیش از این در گفت وگو با پیوست خبر از ارائه سرویس های مختلف آموزش مجازی در بستر پیغام رسان گپ داده بود. طبق گفته او علاوه بر اینکه امکان برگزاری گروه ها و در نهایت برگزاری کلاس ها به صورت لایو در این پیغام رسان فراهم شده بود بلکه امکان برگزاری آزمون نیز بر بستر این گپ ایجاد شده بود. حال معین نیست چرا آموزش و پرورش بعد از مذاکرات اجرا شده با 5 پیغام رسان برای پیاده سازی شبکه اجتماعی شاد در نهایت تنها روبیکا را به عنوان مجری این طرح انتخاب نموده است.

منبع : شهر سخت افزار

منبع: آی تابناک
انتشار: 19 خرداد 1399 بروزرسانی: 19 خرداد 1399 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 18761

به "چرخش عجیب آموزش و پرورش در دور زدن پیغام رسان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرخش عجیب آموزش و پرورش در دور زدن پیغام رسان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید