کرونا، تحریم و زندگی

به گزارش شیوا مارکت، امروز کرونا شرایطی را فراهم کرده که موضوع شکستن دیوار تحریم به نفع انسان ها بیش از هر دوره دیگری چهره ظالمانه تحریم را به نمایش گذاشته و می تواند چهره های جنگ طلب در جهان را به عقب براند.

کرونا، تحریم و زندگی

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، علی ربیعی وزیر اسبق کار و سخنگوی فعلی دولت طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود با عنوان کرونا، تحریم و زندگی نوشت: اما واقعیت چیز دیگری است: به پرسش گرفته شدن مشروعیت تحریم ها در شرایط کرونایی محصول صرف هزینه های گزاف چندین میلیون دلاری و یا تحریک لابی های ضد تحریم در کنگره و در رسانه های امریکایی توسط یک نیروی خارجی نیست، بازتابی است از نیروی گفتمانی زندگی برضد نیرو های معطوف به مرگ و جنگ.

در این مدت سازمان های مردم نهاد زیادی کنش های داخلی و بین المللی فراوانی به نمایش گذاشتند. از انجمن های مرتبط با بیماران خاص، سازمان های مرد م نهاد در حوزه بچه ها کار و معلولان و... که با اعلام دشواری دسترسی به دارو های سازگار با بیمارانشان و بیان فشار های تحریم بر گروه های هدفشان، مقوله تحریم را در افکار عمومی به چالش کشیدند تا انجمن جامعه شناسی ایران که در نامه ای به تشکل های جهانی به اثر هم افزای تحریم ها و شیوع ویروس کووید-19 اشاره کرده و نوشتند: در سال های گذشته، بخشی از منابعی که در اثر لغو تحریم ها در اختیار ایران قرار گرفته بود، در بخش بهداشت و درمان و گسترش بیمه ­های سلامت، سرمایه گذاری شد. اما خروج یکجانبه امریکا از برجام و اعمال تحریم های جدید توسط دولت ترامپ باعث شده این سرمایه گذاری ها با کاستی هایی روبرو شود.

امروز کرونا شرایطی را فراهم کرده که موضوع شکستن دیوار تحریم به نفع انسان ها بیش از هر دوره دیگری چهره ظالمانه تحریم را به نمایش گذاشته و می تواند چهره های جنگ طلب در جهان را به عقب براند. نباید عده ای مقابله با تحریم را مربوط به سیاست داخلی بدانند بلکه این امر مربوط به زندگی کارگران و بازنشستگان و فقرا و سالمندان ایرانی است. امروز زمان مناسبی است که تحریم را از مناقشات داخلی حذف کنیم. قطعا جهان پس از کرونا تغییراتی خواهد کرد. مکانیسم های همکاری بین المللی شاهد دگرگونی هایی خواهد شد. امروز نقش آمریکا در نظام بین الملل رابطه عمودی یکسویه و زورگویانه همراه با فشار اقتصادی، سیاسی و نظامی را رقم زده است. اما شاید در پساکرونا با جهانی چند منظومه روبرو شویم که حقیقت بر مبنای گفتمان آمریکایی پیش نرود. تلاش علیه همبسته تحریم و کرونا باید مرجع حقیقت را از دولت امریکا به گفتمان زندگی روزمره انسان ها تغییر دهد و مختصات زندگی انسان ها در معرض ویروس تحریم را در دوره شیوع ویروس کرونا بیشتر تبیین کند. می توانیم با گفتگوی عمومی داخلی و نقش محوری جامعه مدنی یک گفت وگوی ایرانی - بین المللی برای نظام تولید حقیقت را در دوره جدید ایجاد کنیم.

beauty-of-life.ir: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 18914

به "کرونا، تحریم و زندگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا، تحریم و زندگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید