کشف آثار دوره سلجوقی تا ایلخانی از مخزن سد عمارت گرمی

به گزارش شیوا مارکت، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از کشف آثار دوره سلجوقی تا ایلخانی از مخزن سد عمارت گرمی اطلاع داد.

کشف آثار دوره سلجوقی تا ایلخانی از مخزن سد عمارت گرمی

به گزارش خبرنگاران ، نادر فلاحی صبح امروز در خصوص آخرین وضعیت کاوش ها در قلعه آلاجوق گرمی توضیح داد: در نتیجه کاوش قلعه آلاجوق که همچنان ادامه دارد آثار مهمی از معماری سلجوقی، خوارزمشاهی و اوایل ایلخانی کشف شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اضافه نمود: معماری قرن سه تا هفتم ه.ق قلعه آلاجوق به تاسی از اقلیم منطقه و مصالح بوم آورد با سبک زندگی و معیشت مردم که دامداری، باغداری و کشاورز بوده تطابق کامل دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان توضیح داد: طبق آنالیز های باستان شناسی که همزمان با کاوش قلعه آلاجوق در مناطق پیرامونی صورت گرفته چندین تاسیسات و بناهای مرتبط با قلعه آلاجوق که در بخش مخزن سد عمارت واقع شده است، کشف شد.

فلاحی با بیان اینکه کاوش در محوطه قلعه آلاجوق در دو بخش استحکاماتی و استقراری و در سه کارگاه تعریف شده است، اضافه نمود: کارگاه شماره 1 بخش استحکاماتی مجموعه است که شامل برجک واقع در کوه آلاجوق، حوضچه های دستکند در دل صخره طبیعی قله، معابر و راه­ و پله های دستکند در صخره طبیعی کوه و دیگر تاسیسات و ساختارهای مرتبط با آن است.

وی تاکید نمود: کارگاه شماره 2 بخش استقراری مجموعه که در دره واقع در شرق کارگاه 1 و محصور با کوه های آلاجوق، عباس خان و قره آغاجلی است را شامل می گردد.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، کارگاه شماره 3 در قسمت شمالی محوطه و دامنه جنوبی کوه عباسخان واقع شده و کاوش در آن به منظور شناسایی معابر و سازه های احتمالی مرتبط با محوطه استقراری و قلعه در حال اجرا است.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 2476

به "کشف آثار دوره سلجوقی تا ایلخانی از مخزن سد عمارت گرمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف آثار دوره سلجوقی تا ایلخانی از مخزن سد عمارت گرمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید