کشورهای آسیایی چگونه در نبرد با کرونا پیروز تر از غربی ها بوده اند؟

به گزارش شیوا مارکت، درحالی که کشورهای غربی همچنان در کوشش اند تا موارد ابتلا به کرونا را کنترل نمایند، کشورهای آسیایی با روشی هایی متفاوت به این بحران پاسخ می دهند.

کشورهای آسیایی چگونه در نبرد با کرونا پیروز تر از غربی ها بوده اند؟

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، این روزها موارد و اصطلاحاتی همچون هوش مصنوعی، روبات ها، بینایی رایانه ای(ماشینی)، حسگرهای مادون قرمز، ردیابی موقعیت مکانی و نوآوری های بهداشت و درمان، را بیشتر از گذشته شنیده ایم. درحالی که کشورها هنوز هم در حال کوشش اند تا موارد ابتلا به کرونا را کنترل نمایند، تعداد معدودی از آن ها منحنی آمار مبتلایان را صاف نموده اند.

درحالی که کشورهای غربی، از ایالات متحده گرفته تا انگلستان، در حال کار روی افزایش قرنطینه، سرمایه گذاری روی تحقیقات مربوط به کرونا و بحث در خصوص قوانین حفظ حریم خصوصی هستند، کشورهای آسیایی با روشی متفاوت به این بحران پاسخ می دهند. علاوه بر استفاده از فواید علم و فناوری پیشرفته، عوامل دیگری نیز در مبارزه با این سناریوی خطرناک نقش دارند. همه کشورها لزوماً یک قوانین ثابت را اعمال نمی نمایند، اما ضروری است در خصوص اقدامات صورت گرفته برای کاهش این بیماری همه گیر، تفکر و تعمق کنیم. گذشته از این، این انسان ها هستند که برای بازگشت به شرایط عادی باید برنده این نبرد شوند.

بلافاصله پس از آنکه سازمان بهداشت جهانی ویروس کرونا را یک بیماری همه گیر جهانی خاطرنشان کرد، سنگاپور ورود مسافران را از سرزمین اصلی چین در اواخر ژانویه ممنوع نمود. سایر مسافران ورودی نیز پس از اندازه گیری دمای بدنشان، برای جلوگیری از سرایت ویروس بلافاصله به قرنطینه فرستاده شدند. آن ها در مکان های عمومی مانند مدارس، مراکز خرید و غیره نیز همین کار را کردند.

دولت سنگاپور با توجه به تجربه هایی که از ویروس سارس در سال 2003 کسب نموده بود، از مزایای تأمین بودجه جنبه های فناوری برای مقابله با هرگونه بیماری همه گیر در آینده خبر داشت.

محققان با استفاده از داده های دولت نقشه برداری دقیق از شیوع و شناسایی نقاط مهم انجام دادند. این کشور یک اپلیکیشن با نام TraceTogether را معرفی کرد و از شهروندان خود خواست آن را دانلود نمایند. این برنامه از سیگنال های بلوتوث برای شناسایی افرادی که در معرض بیماران کرونایی قرار گرفته اند، استفاده می نماید.

به طور مشابه، بحرین نیز برنامه ای به نام BeAware را منتشر کرد که این امکان را به ساکنان می دهد تا قرارگرفتن در مجاورت یک شخص آلوده را براساس GPS ردیابی نمایند. افراد آلوده به ویروس موظف شدند از این برنامه استفاده نمایند.

کره جنوبی به جز بعضی مکان های عمومی، هیچ گونه قرنطینه ای اعمال نکرد. مقامات با اطلاع رسانی های دقیق، استفاده از فناوری تلفن همراه و ماهواره ردیابی حاملان بالقوه ویروس را انجام می دهند.

چین نیز مانند این کشورها، از داده های بزرگ و تجزیه وتحلیل ها برای جلوگیری از گسترش ویروس استفاده کرد. علاوه بر این، این کشور از روبات ها برای ارسال وسایل پزشکی، نمونه ها، داروها و مواد غذایی استفاده می نماید.

در کنار آن، چین پهپادهای کشاورزی را به اسپری های ضدعفونی نماینده تبدیل کرد تا مناطق را پاک سازی کند. همچنین از دوربین های نظارتی برای کنترل ازدحام جمعیت در مکان هایی که تحت قرنطینه بودند استفاده شد. این دوربین ها به شکل روبات، پهپاد، اسکنر و غیره به وسیله بلندگوهایی که روی آن ها تعبیه شده بود، از مردم می خواستند تا در خانه بمانند، فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمایند و درصورت مشاهده افرادی که ماسک نزده و یا مشکوک به کرونا بودند، هشدارهایی را صادر نمایند.

به تازگی نیز چین با استفاده از فناوری کیو آر کد رنگی، افرادی که در معرض خطر هستند را تشخیص و آن ها را به کمپ های مخصوص می فرستد.

بدون تردید، هوش مصنوعی به کشورهای آسیا یاری نموده است تا به طور چشمگیری با ویروس کرونا مبارزه نمایند. در عربستان سعودی، سوپرمارکت ها از هوش مصنوعی برای به حداقل رساندن زمان تحویل مرسوله ها استفاده می نمایند. حتی در امارات متحده عربی از هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و بلاک چین (سیستمی برای ثبت و ضبط داده ها) برای ارائه تشخیص علائم ویروس به مردم، استفاده می گردد. شهر دبی برای آنالیز مجوزهای موردنیاز ساکنان که از خانه هایشان خارج می شوند، از نرم افزار بینایی رایانه ای مانند تشخیص چهره، صدا و پلاک استفاده می نماید.

ویتنام نیز توانست با اجرای اقدامات جدی در مقابله با کرونا، جهت این بیماری را تغییر دهد. این کشور با نصب اتاق های ضدعفونی نماینده، تجهیزات آزمایشی بسیار، کیت های تشخیص کرونا و غیره پیروز شد ویروس کرونا را با آمار مرگ ومیر کمتر از کشورهای توسعه یافته شکست دهد. تایوان نیز همین اقدامات را دنبال می نماید.

باوجود تمام اقداماتی که کشورها برای مقابله با کرونا انجام می دهد، حتی هنگامی که آمار ابتلا کند گردد، هیچ کشوری خود را در شرایط امن نمی داند.

در شرایط کنونی، عنصری که هرگز ناکام نبود، استفاده و سرمایه گذاری در فناوری ها برای حفظ زندگی هایمان است. این امر همچنین می تواند به تمدن بشری در طولانی مدت یاری کند.

4112/

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 19161

به "کشورهای آسیایی چگونه در نبرد با کرونا پیروز تر از غربی ها بوده اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشورهای آسیایی چگونه در نبرد با کرونا پیروز تر از غربی ها بوده اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید