گرم گرم در قطب جنوب!

به گزارش شیوا مارکت، به شهر یا کشوری سردسیر سفر می کنید؟ این نکات را فرا بگیرید تا یخ نزنید!

گرم گرم در قطب جنوب!

هدایت که پیش روی تان است برای سفر به منطقه ها قطبی است، اما می توان با رعایت آن از سرمای شهرها یا کشورهای سردسیر هم جان سالم به در برد!

چادرتان را روی زمین یخ بسته بر پا می کنید و می خواهید در منطقه ای سردسیر شب را در چادر بگذرانید، برای مبارزه با سرما مجهز شوید!

نکاتی برای جان سالم به در بردن در آب و هوای سرد

افرادی زیادی نیستند که بخواهند در برف و یخ مسافرت نمایند و شب را در برف و سرما بگذرانند. اما شاید خیلی از ما عاشق زمستان باشیم و مسافرت زمستانه را دوست داشته باشید و با کمی سختی کشیدن هم مسئله ای نداشته باشیم.

ایمن ماندن در آب و هوای سرد مهارت های بیشتری از سفرهای طبیعت گردی عادی می خواهد. اگر خودتان را به خوبی مجهز کنید، دیگر سرما را احساس نمی کنید.

چند لایه بپوشید، این خیلی مهم است!

چند لایه پوشیدن به این معنی است که بعدا بتوانید با کم و زیاد کردن لایه لباس ها، دمای بدن تان را تنظیم کنید. چون در حالی که نمی خواهید سردتان گردد، احتمالا نمی خواهید از گرما هم بپزید. عرق کردن گرما را از بدن تان می گیرد و در نتیجه باعث می گردد سردتان گردد.

لایه (لباس) اولی که می پوشید باید طوری باشد که رطوبت را جذب کند تا عرق بدن تان را خشک کند. لایه بعدی باید یک لایه عایق گرم باشد، در حالت ایده آل لباسی از پشم گوسفند. خب حالا اگر جایی که به آن سفر می کنید واقعا سرد است، شاید بد نباشد دو لایه ضخیم دیگر زیر لباس پشم گوسفند بپوشید. در آخر یک ژاکت یا کاپشن ضد آب و ضد باد محافظ روی همه لایه ها بپوشید تا دیگر مو لای درزش نرود و از هر نوع شرایط آب و هوایی مصون باشید. بهتر است یک پتو یا ژاکت اضافه هم همراه تان ببرید تا زمان هایی که فعالیت نمی کنید و دمای بدن تان می افتد آن را روی خود بکشید.

پاهاتان را گرم نگه دارید

اگر قرار است در برف و یخ قدم بزنید، باید مراقب پاهاتان باشید. اگر پاهاتان را به درستی عایق بندی نکنید، زمین یخ زد به سرعت دمای آنها را می گیرد. بد نیست به لایه هایی که قرار است بپوشید (معمولا جوراب) یک لایه اضافه هم بیافزایید تا در صورتی که جوراب تان خیس شد آن را عوض کنید.

بوتی که خیلی تنگ باشد نپوشید چرا که لازم است حداقل برای 2 لایه جوراب جا داشته باشد. بعلاوه بوت تنگ به آن معنی است که خون کمتری به پاهاتان خواهد رسید و همین موجب سرد ماندن آنها خواهد شد. پیشنهاد می کنیم چند لایه نازک جوراب بپوشید و روی آنها یک لایه ضخیم جوراب پشمی بپوشید. به علاوه یک دست دیگر جوراب هم همراه تان باشد تا زمانی که جوراب های اول دارند خشک می شوند، بتوانید آنها را بپوشید. اگر هوا خیلی سرد است می توانید ابتدا پاهاتان را با کیسه پلاستیکی بپوشانید و سپس روی آن لایه های جوراب را بپوشید. این لایه جلوگیری نماینده از تبخیر گرما را به دام می اندازد و از خیس شدن جوراب ها به وسیله عرق پاتان جلوگیری می نماید.

به خاطر داشته باشید که آب بنوشید

در آب و هوای سرد از خاطر بردن نوشیدن آب بسیار ساده است، چون ما عادت نموده ایم تنها در آب و هوای گرم احساس تشنگی کنیم. پیشنهاد می گردد هر یک ساعت یک بار دست از ماجراجویی بکشید و آب بنوشید. این کار را به یک روتین تبدیل کنید تا از یادتان نرود. نوشیدن مایعات باعث می گردد خون به خوبی در بدن جریان پیدا کند و دیگر کارنمودهای بدن بهبود یابد و به گرم ماندن تان یاری کند. یک بطری را با آب گرم پر کنید تا هم یخ نزند و هم بدن تان را گرم نگه دارد.

با برنامه بمانید

کمپ زدن در منطقه ها سرد و برفی بیشتر از کمپ زدن در یک منظقه خوش آب و هوا وقت شما را می گیرد و زمان برتر خواهد بود. پس از قبل زمانی را برای آغاز کارهای کمپ زدن تعیین کنید. مثلا زود هنگام دست از ماجراجویی تان بکشید و قبل از پایین رفتن خورشید کمپ تان را بر پا کنید. در طول روز خوراکی های کوچکی بخورید تا سیر بمانید و بدن تان گرم بماند. یک ساعت ضد آب داشته باشید، حتما یاری تان خواهد نمود.

محافظت از سر و گردن

رگ های خونی زیادی در نزدیک سطح پوست سر و گردن وجود دارند. اگر این رگ ها در معرض هوای سرد قرار بگیرند، دمای خون تان به سرعت پایین خواهد آمد که در نتیجه باعث پایین آمدن دمای کلی بدن تان خواهد شد.

تعیین است که داشتن کلاهی گرم که سر و گوش هاتان را بپوشاند لازم است. کلاه های که لبه خز دارند و لباس هایی که یقه شان از خز است، تاثیر زیادی در گرم ماندن سر و گردن تان خواهند داشت. به همین علت است که این جور لباس ها در منطقه های مانند آلاسکا و سیبری بسیار رایج هستند.

از دیگر چیزهایی که بسیار به گرم ماندن تان یاری خواهد نمود ماسک اسکی است.

سرپناه زمستانی

ممکن است به نظرتان نیاید یک لایه دیواره پلاستیکی بتواند تا حد زیادی شما را از سرما در امان نگه دارد، اما می تواند! در واقع حتی یک دیواره و سرپناه یخی هم می تواند شما را زنده و گرم نگه دارد! زمانی که در پی خرید چادر هستید، چادری تهیه کنید که برای چهار فصل مناسب باشد. چادرهای چهار فصل نوری های کمتری نسبت به چادرهای سه فصل دارند. به این معنی که گرما را بیشتر در خود نگه می دارند. درب چادر را در جلوی باد قرار ندهید.

به بدن تان سوخت برسانید

غذاهای پر کالری با خود به همراه داشته باشید، غذای پرکالری با وزنی کم. غذاها را از درون بسته بندی های سنگین شان درآورید و درون یک کیسه پلاستیک نازک و سبک حمل کنید. برای اینکه دسترسی تان به غذاها راحت تر باشد، غذای هر روز را درون یک بسته بندی جدا قرار دهید. غذاهایی انتخاب کنید که بتوان آنها را به صورت سرد خورد و یا غذاهایی که آماده سازی آسان و کوتاهی داشته باشند. خوردن غذا مانند سوخت رساندن به بدن تان است و بدن آغاز به سوخت و ساز می نماید و خود را گرم می نماید.

خوابیدن در سرما

اگر نتوانید شب را درست بخوابید و انرژی از دست رفته تان را به دست آورید، ماجراجویی خوبی در سرزمین سردی که به آن سفر نموده اید نخواهید داشت. به همین علت است که به همراه داشتن وسایل گرم و راحت برای خواب بسیار مهم است. در هنگام خواب بیشتر گرما به وسیله زمین از بدن تان خارج می گردد پس باید 2 عدد لایه (تشک، زیر پایی و …) زیر بدن تان قرار دهید که حداقل یکی از آنها باید از فوم فشرده ساخته شده باشد. لایه دیگر هم باید عایق باشد. اگر هوا خیلی سرد است باید چیزی هم روی صورت تان قرا دهید تا گرما را در این ناحیه نگه دارد. قبل از اینکه بخوابید، یک بطری نالژن (Nalgene) را پر از آن جوش کنید و درون چادرتان قرار دهید (می توانید از هر ظرف دیگری هم بهره ببرید). این بطری آب جوش به مدت 5 ساعت از خود گرما آزاد می نماید.

یخ زدگی و هیپوترمی

خطراتی که در ماجراجویی در سرما با آنها روبرو می شوید واقعی هستند، و شامل یخ زدگی و هیپوترمی می شوند. پس باید با تعریف این دو حالت و راه درمان آنها آشنا شوید.

یخ زدگی به حالتی اطلاق می گردد که در آن درجه حرارت پوست به زیر صفر می رسد و باعث می گردد کریستال های یخ درون سلول های بدن تان تشکیل گردد و آنها را می کشد! در این حالت رنگ پوست تان تغییر نموده و قرمز می گردد، سپس سفید شده و اگر شرایط واقعا بد باشد به رنگ سیاه درمی آید!

نکته مهم و ضروری این است که باید پوست تان را به تدریج گرم کنید. چسباندن قسمت یخ زده به ظرفی داخ تنها باعث وخامت اوضاع می گردد. ابتدا انگشت یخ زده را زیر بغل تان بگذارید یا آن را درون آب ولرم فرو ببرید.

هیپوترمی به حالتی اطلاق می گردد که در آن بدن بیشتر از مقداری که گرما فراوری کند، گرما از دست می دهد و دمای مرکز بدن افت می نماید. نشانه های این حالت شامل لکنت در حرف زدن، از دست دادن هماهنگی بدن، لرزیدن بدن به طوری که نتوانید آن را مهار کنید و گیجی.

ضروری ترین کار برای درمان هیپوترمی درآوردن لباس های خیس و به تن کردن لباس هایی خشک است. به درون یک کیسه خواب بروید، پتوی اضافی که آورده بودید را باز کنید، آتش روشن کنید و … . باید هر چه سریع تر بدن تان را گرم کنید.

اگر گروهی سفر نموده اید، هر کس باید خود خواه باشد! به این معنی که هر شخصی باید حواسش به شرایط جسمی و سلامتی خودش باشد.

لوازم و ادوات اورژانسی در آب و هوای سرد

شاید اصلا برنامه ندارید در قطب گشت و گذار کنید، شاید حتی نمی خواهید در هوای سرد کمپ بزنید. اما اگر حتی برای یک کوهنوردی معمولی یا یک سفر جاده ای در هوای سرد از خانه بیرون زدید، باز هم باید چند وسیله و لوازم اورژانسی برای آب و هوای سرد را به همراه داشته باشید.

  • لوازم روشن کردن آتش به همراه کبریت های ضد آب و چراغ قوه
  • 3 یا 4 عدد زیر پایی فوم عایق
  • کیسه خواب و پتو
  • یک جفت دستکش و کلاه اضافه
  • یک لباس پشمی اضافه
  • هند وارور (chemical hand-warmers) یا هیت پک (heat packs)

با وجود این وسایل حتما یک شب زمستانی را بدون خطر از سر می گذرانید.

منبع: فوت و فن / expertvagabond.com
انتشار: 21 مرداد 1401 بروزرسانی: 21 مرداد 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 29939

به "گرم گرم در قطب جنوب!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرم گرم در قطب جنوب!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید